"מסכן מלאך המוות, הוא לא יודע לשחק במילים, לעשות חיים", כתב ט. כרמי ב"נאום המשורר". ואילו חיים כרמי עושה שנים ארוכות אחרי פטירתו. "ט" הוא שמו של אלבום הכולל 11 שירים מולחנים מיצירתו ומופק על ידי הרכב מוזיקאים ירושלמים, שקוראים לציבור לחבור אליהם ולתמוך בפרויקט, במסגרת האתר הדסטארט (תחת השם "ט'").



"התאהבתי בשירת כרמי לפני הרבה שנים, והתחלתי להלחין שירים שלו לפני כ־15 שנה", מספר יובל יבנה, מיוזמי הפרויקט. "גם חגי נחתומי – שהיה חבר בלהקת 'המשפחה', הלחין שירים של כרמי כבר לפני שנים. באלבום השני של הלהקה, 'לא בכוח' – שם הלקוח משירו של כרמי 'שיר ערש' - יצרנו קשר עם לילך פלד צ'רני, אלמנתו, כדי לקבל ממנה אישור - כבעלת הזכויות על שיריו – להלחין את השירים ולהוציא אותם לאור במסגרת האלבום. מאחר שבחייו הסתייג כרמי מהלחנת שיריו, כי חשב שהלחנת שיר מקבעת פרשנות מסוימת שלו, לילך הקפידה מאוד שביצוע השירים יהיה נאמן למקור. עם השנים, התפתח הקשר עם לילך לקשר מתמשך ולידידות. אנו משתפים פעולה סביב הוצאה לאור של אוסף כל שירי כרמי, במסגרת הוצאת 'מקום לשירה'".



ב־2014 חשב יבנה על רעיון למופע שיתבסס על ביצוע שירים של כרמי. הוא פנה לנחתומי, ויחד רתמו למופע את המוזיקאית הירושלמית נועה שמר - שגם הלחינה שירים של כרמי, את הגיטריסט יובל ליבליך, את הבסיסט דולב סולומון ואת הצ'לן דניאל אסתרין. המופע, שכלל 11 לחנים לשירי כרמי, הופק בעזרת "מקום לשירה" ובליווי אמנותי של המוזיקאי אהרוני בן ארי, יוצא להקת אטרף. מופע הבכורה היה בסוף 2014 בבית הקונפדרציה בירושלים, במסגרת פסטיבל "ימי אהבה לשירה" של "משיב הרוח". כמו כן, הם ניגנו ארבעה שירים מתוך המופע בערב לכבוד שירת כרמי, שהתקיים בבית ביאליק בתל אביב בדצמבר 2014. לאחר מכן החליטו להפיק אלבום שמבוסס על שירי המופע, והחלו להקליט אותו באולפן במרכז המוזיקה "קניה 4" בגבעה הצרפתית, שדולב סולומון הוא בין מקימיו.





יבנה, סופר ומוזיקאי ירושלמי משכונת קטמון, נשוי ואב לארבעה, פרסם עד היום חמישה ספרים (שלושה קובצי סיפורים, רומן ונובלה). ספרו האחרון, "הסיפור יתחיל בפרזנו", יצא ב־2018 וזכה לציון לשבח משופטי פרס ברנר באותה שנה. במסגרת פעילותו המוזיקלית, יבנה היה מעורב בהפקת ארבעה אלבומים. בכולם רוב הטקסטים הם שירי משוררים, ורוב הלחנים הם שלו. כיום הוא עובד כסמנכ"ל ומנהל מחלקת המענקים בקרן החדשה לישראל.



"אני מאמין שהלחנת שירים זה לא עניין טכני. אני מאמין שמוזיקאי צריך להלחין משוררים שיש לו חיבור עמוק ואהבה עמוקה לשירתם. זה בדיוק המקרה של האלבום 'ט'", הוא אומר. "חגי, נועה ואני יצרנו את הפרויקט הזה מתוך אהבה וחיבה עמוקה לשירתו של כרמי. חשוב לציין שתוך כדי תהליך העבודה על האלבום, גם הנגנים שעבדו איתנו – יובל ליבליך ודולב סולומון – התאהבו בשירתו של כרמי".



מה סוד קסמו של כרמי?
"השירה שלו מלאה בחיוניות וחיים. יש תיאור נהדר של חיים באר שממחיש את זה, איך כרמי, שהיה עורך ספרות ילדים בעם עובד, היה מגיע פעם בשבוע למערכת בתל אביב, וזה היה כאילו משב רוח רענן עובר במסדרונות המערכת; פקידי הספרות ההסתדרותיים היו מרימים פתאום את הראש מכוסות התה; והשגרה האפורה הייתה מתחלפת במשב של חיים. מעבר לזה, כרמי היה וירטואוז של מילים ומשחקי שפה. הוא גם שלט בטבעיות גמורה במגוון עצום של מקורות יהודיים – מהתלמוד עד פיוטי ימי הביניים, שהוא שילב בשירתו, בלי לעשות מזה עניין. הוא גם היה כותב אמיץ וישר, שכתב בכנות על הדברים שקשה לכתוב עליהם – גירושיו, מות אמו ואביו, והמוות המתקרב. אני חושב שאלה בדיוק הדברים שמשכו אותנו".