סיום התרגיל המסכם של אוגדת עזה, שנמשך ארבעה ימים השבוע, מסמן למעשה סדרה של פעולות אימונים ותוכניות שהוגדרה כראשונה בסדרי העדיפויות שקבע הרמטכ"ל אביב כוכבי, לשיפור הכשירות והתאמת התוכניות המבצעיות לאפשרות של מבצע צבאי גדול ברצועת עזה. 

התוכניות המבצעיות, שנבנו בצורה כזו שניתן להתאימן בהתאם למדיניות שיקבע הדרג המדיני, מכוונות לפגיעה ביכולות האויב ובאות לידי ביטוי בהפעלת תמרון משמעותי יותר ברצועת עזה כבר מהשלבים הראשונים של המבצע הצבאי, במידה ויהיה כזה. התפיסה המנחה הינה שבכל מבצע, מקטן ועד גדול, יעדי המבצע יהיו לגבות מחמאס מחיר כבד בנפגעים ובתשתיות צבאיות. 

בצה"ל מתכננים במלחמה הבאה להפעיל עוצמות אש והטלת כוחות לרצועה בהיקפים גדולים יותר כבר בשלבים הראשונים לעימות, כל זאת מתוך תפיסה של שילוביות טובה יותר בחיבור שבין כוחות היבשה, חיל האוויר, מודיעין וכוחות נוספים, כאשר לצד האימונים הרבים בחודשים האחרונים הושקעו גם משאבים רבים בשיפור ציוד הלחימה והנשק של אוגדות וחטיבות החוד של צה"ל הצפויות לקחת חלק בלחימה בעזה, על פי התוכניות האופרטיביות.

לעומת מבצע צוק איתן, שהיה מכוון כולו להשמדת המנהרות ההתקפיות של חמאס ולא לפגיעה בהנהגת הארגון ובתשתיות הצבאיות שלו, בתוכניות המבצע הבא צה"ל צפוי להשקיע משאבים רבים יותר בניסיון לפגוע בשרשרת הפיקוד של חמאס ובעיקר בתשתיות הצבאיות ובהתעצמות הצבאית של חמאס והג'יהאד האיסלמי. בצה"ל סבורים כי בהפעלת כוח נכונה, אפשר להשיג הכרעה ברורה ברצועה גם מבלי לכבוש את הרצועה. 

צוק איתן. צילום: הדר פרוש, פלאש 90

האיום הרקטי היה ונשאר כאמצעי הלחימה החשוב ביותר של חמאס, בגלל השפעתו המהירה על האוכלוסייה האזרחית בישראל, ומידת ההצלחה של צה"ל תקבע בצורה משמעותית גם מהיכולת לפגוע בצורה משמעותית באמצעים התקפיים וביכולת הרקטית של ארגוני הטרור ברצועה, ולא רק בהסתמכות על יכולות ההגנה של כיפת הברזל.

צה"ל נערך גם לשיפור המענה המבצעי שלו אל מול כלי טיס זעירים ורחפנים שצפוי חמאס להפעיל בכמויות גדולות יותר בעימות הבא ברצועה, גם בהפעלה של להקות רחפנים הנושאות חומרי נפץ, כפי שכבר היה במקרים בודדים בסבב ההסלמה האחרון.

באוגדת עזה הקימו לאחרונה מפקדה מבצעית שתפקידה להתמודד עם כלי טייס זעירים ובעיקר עם רחפנים הפועלים אומנם באוויר, אך בטווח שקרוב לקרקע, טווח אוויר המכונה רום קרוב, שהאחריות לגביו היא של כוחות היבשה ולא חיל האוויר. בצה"ל סבורים שבנושא ההתמודדות אל מול איום הרחפנים, יש עוד כברת דרך שצריך לעבור בכל הקשור לטכנולוגיות שונות והטמעתן בצה"ל בשילוב המודיעין המתאים, אך בחודשים האחרונים ישנה התקדמות אל מול איום זה.


מנהרה ברצועת עזה. צילום: דובר צה"ל

 
ברמה הטקטית בכל הקשור ללחימה בתוך רצועת עזה, לצד איום מטעני הנפץ וטילי הנ"ט, גם במבצע עתידי, האתגר המרכזי המצפה לכוחות המתמרנים קשור למנהרות הרבות שחפורות היטב בתוך רצועת עזה. מאז צוק איתן השקיע חמאס הרבה מאוד משאבים בבניה ובשכלול תפיסת הלחימה אל מול כוחות צה"ל באמצעות מנהרות. צה"ל שלא היה מוכן כראוי לאתגר הזה בצוק איתן, פעל בשנים האחרונות לשפר את המענה המבצעי שלו אל מול סוג הלחימה הזה.


מעבר לבניית תורות לחימה וטכניקות קרביות חדשות, ובהתאם לכך גם אימון הכוחות הלוחמים לעימות הבא, בוצעה השקעה בפיתוח וברכישה של אמצעים טכנולוגיים שאמורים לספק פתרונות טובים יותר לאיתור והשמדה חלקית של מנהרות בדגש על אזורי הפירים, תוך כדי הלחימה, כך שהאויב לא יצליח לעכב ולפגוע בהתקדמות התמרון הקרקעי ליעד השטח שהוגדר לו.

כאמור בצה"ל סבורים שהתוכניות והכנת הכוחות בחודשים האחרונים ביכולתם להביא תוצאות וניצחון ברור על חמאס במלחמה הבאה, כאשר לתמרון קרקעי עוצמתי ומהיר יש תפקיד חשוב מאוד בכך, בנושא הזה בסופו של דבר השאלות המרכזיות, האם במבחן התוצאה הדרג המדיני יראה עין בעין הפעלת כוח קרקעי ברצועה על כל המשתמע מכך והאם לעומת השנים האחרונות במידה של הסלמה משמעותית ברצועה תיבחן לעומק אפשרות שיציאה למבצע כזה.