לכבוד יום הפקח הבינלאומי, הפקח שי קבסה, מהיחידה למניעת שריפות ופסולת בשטחים פתוחים ברשות הטבע והגנים, מספק הצצה ליום העבודה של פקח בשמורות הטבע: "הקפה של הבוקר הוא הכי חשוב כיוון שבעבודתו של פקח אי אפשר לדעת מתי יהיה זמן לשתות שוב. בבית אני שותה נס קפה ואת הקפה השחור אני שומר לגזייה בשטח. הכי כיפיים הם הימים שבהם אנו מבצעים סקר צבים וסופרים צבי ים, אך זה לא קורה לעתים קרובות".



יום העבודה של קבסה לא תמיד מתוכנן ויכול להשתנות בשניות במקרים של לכידת ציד שצד באופן לא חוקי, הצלת בעל חיים או שריפה באחד מהגנים הלאומיים. התשובה לשאלה מה החלק הקשה ביותר בתפקיד פקח רשות הטבע והגנים, לא מפתיעה במיוחד: "המפגש עם האנשים, המטיילים. אצלי בשטח המטיילים מאוד נחמדים ושומרים על הניקיון כמה שאפשר. המפגשים עם המטייל "העבריין" שהולך בשביל הלא נכון או פורץ שביל עם הג'יפ שלו, אלה הקטעים הלא נעימים. הרבה מטיילים יודעים איך לטייל, יש כאלה שכבר יודעים לא לייצר הרבה זבל ואף לוקחים איתם את האשפה".



עבודה עם סיפוק


קבסה מוצא לא מעט רגעים של נחת בעבודתו, בעיקר כשמדובר בהצלת בעלי חיים, כפי שקרה לו לפני כשבוע כשהיה חלק מצוות שתפס צייד חוחיות: "עצרנו בעזרת מג"ב אזרח כשברכבו נמצאו 30 חוחיות. החוחית היא ציפור יפיפייה ששרה יפה ששוויה רב, הוא התכוון למכור אותן בישראל ובשטחי הרשות. לראות את השוטר תופס את החוחית, פותח את היד והיא יוצאת לו מהיד בשריקה , זה מרגש. אני משחרר עשרות ומאות בעלי חיים בשנה לטבע".



מהן סמכויותיו של פקח רשות הטבע והגנים?
בפעם הבאה שאתם פוגשים פקח, לא כדאי לזלזל בו, סמכויות פקח רט"ג הן סמכויות של שוטר וקצין משטרה. קבסה: "לאכיפת החוקים שלנו, אני שוטר לכל דבר. אם מישהו רוצה 'להתעסק' איתנו אין בעיה, אך בסובלנות ובחיוך. תמשיכו לטייל, לזכור שאנו לא רעים גם אם אנחנו נותנים דוח".



אמנות מפסולת פלסטיק


האמן וגולש הגלים טל וידרמן הקים, יחד עם עשרים מחבריו האמנים, את "וויילד פלסטיק" - מיצג אמנות סביבתי על מנת להעלות את המודעות לפסולת הפלסטיק בים.



מה גרם לך להתחיל ליצור?
"לפני עשור הייתי בגלישה בסרי לנקה ובזמן ההמתנה לגלים, התחלתי לשבת עם עיפרון ודף ושרטטתי את המסעדה שישבתי בה. אחרי שעות של שרטוט גיליתי שאני יכול לצייר. נושא הזיהום מאוד מפריע לי, היום כשאני נכנס לים אני מגלה יותר פסולת מפלסטיק מאשר בעבר. ביחד איתי שטים גם המדוזות, גם אצות וגם פלסטיק".



מה הכי מעניין מצאת בתוך הים?
"כבר ראיתי הכל - שקיות ענקיות, כיסאות , אפילו ראיתי ג'יפ מתחת למים. אנשים פשוט משליכים הכל".



ביום שישי הקרוב, בין השעות 15:00-10:00, בתוך המזרקה של גן העיר בת"א יתקיים הפנינג אמנותי. האמנים ייצרו בלייב יצירות מחומרים ממוחזרים שנמצאו ברחוב ואת היצירות ימכרו במכירה פומבית. הכניסה חופשית



הקמפיינים הירוקים


המומחה לשיווק ואסטרטגיה אבי זיתן מנתח את הקמפיינים הירוקים שעלו לאחרונה "מערכת הבחירות בעיצומה, אחד הקמפיינים שהיה קשה להתעלם ממנו של מפלגת נועם החרדלית 'ישראל בוחרת להיות נורמלית'. זהו קמפיין שעושה דה לגיטימציה למשפחות חד מיניות. הוא עלה בכל שלטי החוצות למעט מקום אחד – חברת הפרסום 'כנען' סירבה לפרסם את הקמפיין באוטובוסים שלה. בקמפיין מסחרי של מוצרי צריכה אז העניין די ברור, מותר לחברה לסרב לפרסם, אך כאן מדובר בקמפיין פוליטי. מצד אחד אפשר להבין את 'כנען' שלא מעוניינת לתת במה לפרסום פוגעני, מצד שני נשאלה השאלה היכן עובר הקו האדום? מה יקרה כשחברה תחליט לפרסם תעמולה של מפלגה אחת ולא של אחרת? כאן עולה סוגייה משפטית וחוות הדעת של היועמ"ש קבעה שאסור לכנען להעלות את הקמפיין למרות שמדובר בבחירות.



לשכת הפרסום הממשלתית יצאה בקמפיין לעידוד השימוש בפאנלים הסולארים על גגות הבתים והבניינים. בפרסומת הקריין אומר תודה לכל הדברים הלא רלוונטים שנמצאים על הגג: חבלי כביסה, אנטנות וכל מה ששכחנו על הגג. זיתן: "זה עושה עבודה יפה שמזכיר לכולנו זה מקום לא מנוצל שאפשר לעשות בו הרבה מאוד. אפשר להפוך להיות יצרני חשמל ולמכור חשמל. מי מפסיד כאן אלה רק חבלי הכביסה".



לידיעת הקורא אריאל זילבר


החברה להגנת הטבע הקימה סוף סוף מועדון חברים הנקרא 'ירוק'. כרטיס מועדון נותן הנחות לטיולים, נופשים ואירועים מיוחדים. חברי המועדון הם כוח לשמירה על הסביבה ולשינוי העתיד. בפרסומת מראים מוזיאון עתידי בישראל 2030 שבו מוצגות חיות ישראליות שנכחדו ומציע לכולנו להתאחד ולשנות את העתיד. יש פה חיבור בין צורך, קהילה, חיבור ועשייה ציבורית. שאפו.