יו"ר מפלגת העבודה, ח"כ עמיר פרץ, אמר הבוקר (חמישי) ב-103FM כי מפלגתו לקחה כבר "חצי מנדט" מהליכוד וכי היא תפנה אל מצביעי הימין המתון. בראיון לתוכנית "הקבינט", חזר פרץ על סירובו לאיחוד עם מרצ וראש הממשלה לשעבר אהוד ברק, בטענה כי הוא "יגיש במתנה את השלטון" לראש הממשלה בנימין נתניהו. חבר הכנסת חזר גם על הבטחתו כי לא ישב בממשלה בראשות נתניהו. 
 
"הבוקר קמנו לאירועי הלילה שהתרחשו בעוטף. האזור והתושבים תחת מתיחות קבועה ובכל פעם המדרגה עולה", פתח יו"ר העבודה. "זה אירוע חמור כאשר אחד מאנשי ארגון חמאס שבין רגע מבצע אירוע טרור – זה מזכיר את האירועים עם אנשי הפתח בסיורים המשותפים ביו"ש. מחייב לטפל בתופעה הזאת. אנחנו קשורים לרשתות האירועים אבל לא הייתה התראה מיוחדת מלבד תושבים סמוכי גדר. בזמן ההוא בדיוק הגעתי הביתה".
עוברות עליך התלבטויות לא קלות ביממה האחרונה.

"אני החלטי. לא יודע למה מישהו חשב שאם יעשו עליי קמפיין אני אשתכנע ואשנה דעתי. דעתי נחרצת וחד משמעית".

אני עשיתי משאל ולא תאהב את התוצאות – לא מצאתי מישהו שמתכוון להצביע למפלגת העבודה, כולל כאלה שהצביעו כל חייהם למפלגה. 
"אני לא משתכנע מכך. התפקיד שלי הוא להציב יעד שישנה את המציאות ולא יעד לטובתי האישית. ברור לכם שאם הייתי מתחבר עם מרצ הייתי המרוויח העיקרי והייתי עומד בראש הגוש ובכל בוקר הייתי מקבל מאמרים מפנקים ומפרגנים, אבל הייתי מגיש במתנה את השלטון לנתניהו. כל סיפורי האיחודים הם הכול משחק סכום אפס ומאבק פנימי. אין אף איש פוליטי מהמרכז שמאל שמסוגל להביא קולות מהימין, אני היחיד שעשה את זה ויכול עוד לעשות את זה". 

אתה מזהה תנועה מהימין אליך? 
"אנחנו מזהים את זה בגלוי, באופן מוחלט. שמעתי מעיתונאי שדרעי אמר שבסקרים שלהם לקחנו לש"ס חצי מנדט ומהליכוד כבר לקחנו חצי מנדט. גם אם יוכיחו לי שזה קשה ולא פשוט – אז מה? כל חיי עשיתי מה שקשה".
אתה אדם ישר, אתה בוודאי מהרהר באפשרות של מה יקרה אם תסתכל במראה על אדם שבזבז 300 אלף קולות ואולי העניק לנתניהו את השלטון?
"אין מצב כזה. מי שהיום דורש ממני ללכת לאיחוד עם מרצ מבין שאני נותן במתנה את השלטון. הדרך היחידה להחליף את השלטון היא להוסיף 3-2 מנדטים מהצד הימני של המפה הפוליטית. אני מסוגל לעשות זאת, החיבור עם אורלי לוי מייצר דינמיקה שתאפשר את זה". 
אורלי לוי היא לא מגנט קולות. 
"אני לא מכיר חברי כנסת בודדים שקיבלו 75 אלף קולות, כמו לוי. אני מניח שלפחות מחציתם יצביעו לה שוב. המשימה שנותרה לנו היא לאתר מתוך 180 אלף מצביעי כחלון 50 אלף קולות שיצביעו לנו ואז נשלח את נתניהו הביתה". 
עמיר פרץ עם אורלי לוי אבקסיס. צילום: אבשלום ששוני
עמיר פרץ עם אורלי לוי אבקסיס. צילום: אבשלום ששוני

 
מה הסיכוי שבמקום לשלוח אותו הביתה אתה תשב בממשלתו?
"אין סיכוי שזה יקרה. אנחנו הודענו שלא ננהל מו"מ עם נתניהו, לא נשב איתו ואם יהיה כתב אישום נגדו אנחנו נעמוד בראש המאבק לדרוש ממנו להתפטר מתפקידו". 

תסביר לי כמצביע ימין למה להצביע לך?
"כי הימין הפקיר את החברה הישראלית. הימין הפקיר את הסבתא שמגיעה לבית חולים וזרוקה במסדרון. אם אתה ימין קיצוני אין סיכוי שתבוא אליי, אבל אם אתה ימין שמאמין בצורך להגיע פשרה אז הסיכויים מאוד גדולים".

איזו פשרה? מדינית או בתוך החברה הישראלית.
"גם וגם. אין לנו כוונה לקפל את דגל השלום. אני מצטער על הסטיגמות שמדביקים לאנשי הימין שהם עדר שלא משנה את דעתו – זה לא נכון. כשהם מאמינים למישהו הם משנים את דעתם. הייתה עלינו מתקפה תקשורתית במקום לחבק את החיבור עם הימין ולתת לו את הרוח הגבית". 

"אצלנו בני אדם לפני הכול"
 
חזרת, שלא כהרגלך, לשיח של אני ואני ואני. יש לכם התייעצות גם עם החברים האחרים?
"בחייך. כל אחת מהמפלגות היא מפלגה של איש אחד. אני, כדי להעביר את ההחלטה להתאחד עם לוי, הייתי צריך להתייצב בוועידת המפלגה שיש בה 3,000 איש. חלק גדול מהם הם אנשי אבי גבאי, לא מתומכיי. היה בוועידה דיון רציני ועמוק שבסופו התקבלה ההחלטה ברוב של 70-80%. מה יש להשוות בכלל עם מפלגות אחרות? מי בכלל פוצה פה בכחול לבן? מי פוצה פה אצל ליברמן? מי מעז להרהר משהו במפלגות האחרות? אנחנו עדיין המפלגה הדמוקרטית היחידה והברורה". 
אנשים התעייפו מלפצות פה ובעיקר – המון אנשים עזבו את מפלגת העבודה. אם אתה צריך תעודת אי אמון אז הנבחרים שלכם, לא הבוחרים, נתנו לכם אותה. 
"אתה מתאר תמונה שאין לה קשר עם המציאות. גבאי ורוסו הודיעו על עזיבתם מיד ביום שהכריזו על הבחירות. יחימוביץ היא דוגמה ומופת לאיך צריך להתנהג איש ציבור. יחימוביץ בחופשה, היא הודיעה על פסק זמן לפני שאני נבחרתי, היא הלוחמת מספר אחד לאיחוד הזה. אמש דיברתי איתה והיא אמרה שתחזור ותתייצב מולי בחזית. שפיר בחרה ללכת למרצ, זה המקום הטבעי שלה. אנחנו הולכים להביא ביטחון חברתי, תקווה לצעירים. לא נשלים עם מצב שבו ניצול שואה מתלבט בין תרופה לפרוסה. אצלנו בני אדם לפני הכול ונילחם על זה".
אתה מעריך שאנשי שדרות יצביעו לך?
"אני רוצה לעבוד עבורם. ב-2006 הצביעו לי 26% מאנשי העיר, זה מספר יותר גדול של מצביעים מאשר לנתניהו. האנשים האלה הם לא עדר, צריך לעבוד עבורם הם מאמינים לנו, נעבור מבית לבית ונילחם עבורם".