בעוד מעט יותר מחודש וחצי ייערכו שוב בחירות חדשות לכנסת, ויש סיכוי גדול שבשורה ארוכה של יישובים ערביים יופקדו על הניהול התקין והנקי של הקלפיות חברי ועדה שבבחירות האחרונות היו מעורבים בזיופים, באלימות כלפי חברי ועדה שביקשו לעשות את מלאכתם נאמנה ובניסיונות לקנות ולמכור קולות.



העדויות נגד אותם אנשים - הרבה מאוד עדויות נגד הרבה מאוד אנשים - הועברו למשטרת ישראל כבר לפני כמה חודשים, אלא שעד כה לא טרחה המשטרה לפתוח את החומרים שהועברו אליה. הקלטות, תיעודים ויזואליים ומסמך הכולל מאות עדויות, עם פרטים על קלפיות בעייתיות, על מזכירי ועדות קלפי תחמנים ועל יושבי ראש ועדות שהיטו תוצאות ואפשרו זיופים בקלפיות שעליהן היו מופקדים - כל אלה יושבים במשטרה כבר כמה חודשים כאבן שאין לה הופכין. השבוע ערכתי בדיקה אקראית, שבמסגרתה פניתי ל־30 חברי ועדה שעדויותיהם הועברו למשטרה, בקובץ מסודר, וביקשתי לדעת אם מישהו מהמשטרה טילפן אליהם. כולם, עד האחרון, השיבו בשלילה.



לפני כמה שבועות חשף רועי ינובסקי, הכתב לענייני משטרה של "כאן", שבמשטרה מתנהלת חקירה בחשד לזיופים בשתי קלפיות - האחת בכסרא סמיע, השנייה בעפולה - שבהן הוטו התוצאות, לכאורה, לטובת הליכוד. אם יתברר שכך אכן קרה, מובן שהאחראים חייבים לעמוד לדין ולשלם מחיר. אלא מה? שבמקביל לעיסוק של המשטרה בשתי הקלפיות הללו, היא לא נגעה עד היום בתלונה מפורטת שמרכזת את עדויותיהם של 407 חברי ועדות קלפי מטעם הליכוד ומטעם איחוד מפלגות הימין, שהעידו על מגוון עצום של זיופים לכל אורך הקו במגזר הערבי. איך זה קרה? ובכן, שבוע וחצי אחרי הבחירות, לפני למעלה משלושה חודשים, חשפנו כאן, ב"מעריב", שורה של עדויות של חברי ועדות קלפי במגזר הערבי על זיופים, רמאויות, שחיתויות ואלימות כלפי חברי ועדה יהודים שניסו למנוע את כל אלה.



כמו בכמה מערכות בחירות קודמות, גם הפעם החליטו בליכוד לעשות הכל כדי למנוע את הזיופים הללו. שגיא קייזלר, שניהל את האופרציה הזו גם בעבר, גייס יחד עם משרד האסטרטגיה שלו, "קייזלר ענבר", 1,350 פעילים, פיזר אותם בקלפיות במגזר הערבי, וצייד אותם במצלמות (שהפכו אחר כך לשיחת יום הבחירות, אבל זה עניין אחר). המערך הרחב הזה הופעל, כאמור, כולו תחת פיקוחו המלא של הליכוד. עם תום הבחירות, הנחה יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט חנן מלצר, את הליכוד להעביר את החומר שצולם, והדגיש שרק המשטרה תהיה מוסמכת לעיין בחומר המצולם. כמה ימים אחרי הבחירות העביר הליכוד לוועדת הבחירות עשרות הקלטות, וכן פרטים ראשוניים וממצאים עיקריים מכ־100 קלפיות. את הפעילות של הליכוד ריכז ח"כ דוד ביטן, המשמש גם כסגן יו"ר ועדת הבחירות מטעם המפלגה. ביטן הפנה את המשטרה אל קייזלר, וכעבור שבועיים יצרה איתו קשר קצינה מאגף החקירות והמודיעין וביקשה שיעביר לה את כל החומרים שיש בידו.



דוד ביטן. קרדיט: נועם רבקין פנטון, פלאש 90



בשלב הזה החזיק קייזלר בקובץ מסודר וערוך, ובו פרטיהם של 407 חברי ועדות קלפי. מדובר בקובץ שהמשטרה הייתה חולמת לקבל מכל מי שפונה אליה בתלונה. לצד שמו של כל חבר ועדת קלפי, מופיע שמו המלא, כתובתו, מספר הטלפון שלו, כתובת הדואר האלקטרוני שלו, פרטי הקלפי שבה הועסק ושורה או שתיים שהן עיקר עדותו לגבי מה שראה ביום הבחירות. קייזלר שלח את כל החומר אל קצינת המשטרה, לבקשתה, וב־27 במאי, לפני למעלה מחודשיים, אישרה לו הקצינה כי קיבלה את החומר, שכלל בין השאר גם עשרות הקלטות שמאשרות חלק מהעדויות שמופיעות בקובץ.



עברו עוד כמה שבועות, לפני שהנושא עבר לטיפולו של קצין אחר, הפעם מהשלוחה הצפונית של היחידה הארצית לחקירות הונאה. האיש טלפן לקייזלר, הסביר שחל איסור על החוקרים לפתוח במחשביהם קבצי ג'מבומייל, מהסוג שבאמצעותו שלח קייזלר את ההקלטות אל הקצינה הקודמת, ובנוסף - שאלה ממילא נמחקו, מכיוון שאיש לא פתח אותם בזמן. כך או כך, הקצין ביקש מקייזלר שיעביר לו את החומר גם באופן ידני.



הזמן עבר, קייזלר היה עסוק בענייניו, וגם במשטרה לא עשו סימנים של מי שהחקירה הזו מאוד דחופה להם. לפני כשבועיים נקבעה פגישה בין קייזלר לאותו קצין ביאח"ה, בצפון הארץ. קייזלר יצא בבוקר מאזור המרכז צפונה, כשכל החומר ששלח כבר בעבר בוואטסאפ ובדואר האלקטרוני מצוי על דיסק נייד, וכשהגיע לאזור חיפה קיבל טלפון שבישר לו שהפגישה מבוטלת, ושממילא כרגע המשטרה לא יכולה לפתוח שום קובץ מהחומר לפני שהיועץ המשפטי לממשלה יורה לה מה לעשות בו.



ביום שלישי השבוע פניתי למשטרה כדי לבדוק איך זה יכול להיות שמאות עדויות, שעוסקות בטענות לפגיעה בטוהר הבחירות, לא מעניינות את המשטרה, כשאנחנו קרבים אל סיבוב הבחירות הבא. למחרת קיבל קייזלר טלפון שמזמין אותו, מהיום למחר, לפגישה שבה תיקח ממנו המשטרה את החומר. שעה קלה אחרי הפגישה, מיהרו המשטרה והפרקליטות להוציא הודעה: החלטנו לפתוח בבדיקה.



העדים נוהרים


שימו לב רק לכמה דוגמאות מהעדויות הללו שנשלחו למשטרה, כאמור לפני למעלה מחודשיים, והשיבו לעצמכם האם נראה לכם הגיוני ששלושה וחצי חודשים אחרי הבחירות, וכשבעה שבועות לפני הבחירות הבאות, איש מהאנשים שמאחורי העדויות הללו לא קיבל אפילו טלפון מתעניין מהמשטרה.


נמצאת בחומר, שהועבר למשטרה, עדות של חבר ועדה מטעם הבית היהודי שעבד ביום הבחירות בקלפי בפוריידיס. "...המזכיר ניסה לשכנע אותי לקבל 50 קולות לבית היהודי, והוא ייקח למפלגה שלו... בשעה שבע בערב היו"ר אמר לי שאני יכול ללכת הביתה. אמרתי לו שבאתי לעבוד כל היום... אמרתי לו שזה החוק, והוא אמר לי 'החוק לא מעניין אותי'. הוא הוציא אותי מהקלפי...". חבר ועדה שעבד בקלפי בדיר אל־אסד דיווח במסמך שמצוי בידי המשטרה על "הכנסת אנשים עם ת.ז שלא תואמת את המספר שלהם ברשימות, וסימון אקראי של חברי הוועדה על גבי אנשים שעוד לא הגיעו או לא נמצאים... וכך אנשים יכולים להצביע פעם שנייה בקלפי". גם הוא, שלושה וחצי חודשים אחרי הבחירות, לא זומן למתן עדות.



בסכנין, כך לפי החומר שהועבר למשטרה, הייתה חגיגה של ממש. בקלפי אחת בעיר נמסרה עדות על "עשרות הצבעות כפולות". בקלפי שנייה סיפר חבר הוועדה שסילקו אותו מהקלפי, וש־10־15 מקומיים דלקו אחריו החוצה. "ניסו לרדוף אחרי כשהם רוצים לתת לי מכות, ומקללים תוך כדי". בקלפי שלישית: "לא נתנו לי להיכנס לקלפי במשך ארבע שעות, ואחר כך נתנו לי להיכנס רק כמשקיף ולא אפשרו לי להסתכל על תעודות הזהות של האנשים". בקלפי רביעית: "היו זיופים. סגן היו"ר ניסה לרמות במשך כל יום הבחירות... איים עלי שאשתוק ולא אתקרב". ובקלפי חמישית: "מאזור השעה שש התחילו המון זיופים על ידי תעודות זהות לא מתאימות לנושאיהן. ניסיתי להתווכח, ועם הזמן התלהטו הרוחות עד כדי איומים ממשיים לחיי. עם עמידתי על עמדתי, גנבו לי את הפלאפון, וראש הכנופייה של האספסוף שחיכה בחוץ, שגם היה חבר ועדה, לקח אותי החוצה עד שאמרתי שאתן להם לזייף ואהיה בשקט. בזמן המועט שלא הייתי, כעשר דקות, התווספו קולות רבים".



קלפי. קרדיט: דוד כהן, פלאש 90



והנה עדות מעילבון: "היה חבר ועדה עם אקדח בתוך הקלפי. הם לא נתנו לי למנוע זיופים שהיו. הם השתיקו אותי ואמרו לי שהם מחליטים... איימו עלי שיוציאו אותי". וזה מהכפר נחף: "המזכיר לא אִפשר כלל להסתכל בתעודות הזהות של המצביעים, ואף הסתיר את התמונות בתעודות. היה נראה בעליל שאנשים הצביעו עם תעודה שאינה שלהם". לחבר הוועדה הזה יש גם הקלטה שמתעדת את מה שהוא מספר, אבל כאמור איש במשטרה לא פנה אליו ולא התעניין, לא בעדותו ולא בהקלטה שלו.



חבר ועדה ששובץ בג'דיידה־מכר סיפר: "היו"ר הערבי רצה לבצע חלוקת קולות שנשארו, ולא הסכמתי". במוסמוס, כך דיווח חבר הוועדה במסמך שהועבר למשטרה: "אנשים, שהיה מסומן שכבר הצביעו, הצביעו שוב. לקראת סוף היום התחילו לדבר בערבית כמה אנשים שנכנסו לדבר עם המזכיר, והבנתי שרוצים לרמות. המזכיר הציע לי להכניס 50 קולות, ושהוא ייקח אותי לאן שאני צריך בחדרה. במהלך הספירה ניסו לשכנע אותי להוסיף קולות גם למפלגה שלי, וכל הזמן ניסו לרמות". בטייבה, כך סיפר משקיף מטעם הליכוד, "הערבים איימו על חיינו... הייתה התקהלות של 30 אנשים נגדנו. לא נתנו לנו להיכנס באיזשהו שלב של היום לקלפי, ואיימו על חיינו אם ניכנס".



וזו כבר עדות מכעביה: "בתשע בערב, חבר'ה מבחוץ שהסתובבו כל היום בקלפי... הציעו לי לצאת איתם לאכול בחוץ, והסכמתי לשבת איתם מטעמי נימוס... מתישהו רציתי לחזור והחבר'ה עיכבו אותי בכל מיני תואנות (כ־15 איש)... חזרתי בסוף לקלפי, וגיליתי שנוספו כ־200־250 סימונים ומעטפות... המעטפות שנוספו עם זיוף החתימה שלי, אבל לא ראיתי דרך למנוע זאת". והנה עוד עדות אחת מאותו הכפר: "הציעו לי את אותו סכום שמשלמים לי, בשביל שיחלקו ביניהם את הקולות הנותרים, וכן שאלו אם אני מעדיף להתחלק איתם".



בג'יסר א־זרקא סיפר חבר ועדה מטעם הבית היהודי: "יו"ר הוועדה מהכפר רצה לבצע חלוקה של הקולות. אני והמזכיר וחבר ועדה נוסף סירבנו לו". גם בדמיידה: "היו"ר הציע לי שהוא יצביע בשביל מי שלא הגיע, ואחר כך, כשסירבתי, הציע גם לי 20 קולות". בעראבה סיפר חבר הוועדה מהליכוד: "המון אזרחים הגיעו לקלפי והצביעו שוב עם תעודת זהות נוספת (גם מזכירת הקלפי וגם יושב הראש שמים לב ומגינים עליהם)". בכאבול העיד נציג הליכוד בוועדה: "בערך בשעה שמונה בערב, מישהו קרא לי החוצה והציע לי לצאת לחצי שעה ושמישהו יחליף אותי תמורת שוחד".



חבר הוועדה בעילוט העיד: "שני משקיפים הציעו לי לעשות עסקה". חבר הוועדה בכפר סולם סיפר ש"בסוף היום היה לחץ רציני, אחרי שזרקו עלי סיגריה נתנו לי פיצוץ לפנים... היו רמאויות בקלפי". רהט סיפקה בבחירות הללו שלל ניסיונות הטיית בחירות חמורים. בקלפי אחת דיווח הנציג: "הציעו לי עסקה, להכניס קולות נוספים בכמה וריאציות (תכניס גם למפלגה שלך, או אל תשים לב)". בקלפי אחרת: "חבר ועדה ניסה לשכנע אותי לפני הספירה לחלק מעטפות בינינו". בקלפי שלישית: "הוצע לי לחלק את הקולות שנשארו, יותר מחצי מהקולות (360 בערך) בערך ביחס של 350 דעם, 10 מחל. התנגדתי". בקלפי רביעית: "הציעו לי לחלק את העוגה בסוף היום, יענו שנחלק את מה שנשאר". סיפור דומה היה גם בעין מאהל. "הציעו לי בסוף היום לעשות עסקה על הקולות שנשארו, ונשארו הרבה".



וזו עדות מכפר קאסם: "מלא רמאויות. אנשים שנכנסו כמה פעמים עם תעודות זהות של אנשים אחרים. היו שם אנשים שחילקו תעודות זהות. היו"ר הביא לאנשים מספר מעטפות ביחד על מנת שיוכלו להצביע מספר פעמים... חברי הוועדה היו שותפים לשקרים". בבסמת טבעון סיפר האיש מהקלפי שאחד מחברי הוועדה "רצה שנעשה חצי־חצי בקולות שנשארו (בערך 500 קולות) ומנעתי ממנו". וזה מעראבה: "הרבה ניסיונות לזיוף (הרבה אנשים ניסו להצביע עם ת.ז של אחרים)... נשארו 200 ומשהו קולות שלא הצביעו, והם רצו שאני יוסיף אותם לרשימת המצביעים. כמובן שלא הסכמתי". וזו עדות מהקלפי באום אל־פחם: "הייתה אלימות מילולית כלפַי, כמו כן, הייתי עד לזיופים רבים שאותם הקלטתי בפלאפון שלי". ודוגמה אחרונה מכפר כנא: "ניסו לשלם לי כסף בשביל הקולות הנותרים, אך אני סירבתי".



עוד יום בירכא


קשה להסביר איך זה קורה, אבל קל להצביע על העובדות. כל מערכות הבחירות מסתיימות בעדויות על זיופים נרחבים וקשים במגזר הערבי, והמשטרה והפרקליטות לא לקחו מעולם את הסוגיה הזו וסימנו אותה כראויה לחקירה. מערכת האכיפה, שמרבה לדבר על הדמוקרטיה ועל שלטון החוק, לא טרחה מעולם לנהל חקירה רצינית, רחבה ומקיפה, בעקבות הפגיעה הכמעט מובנית הזו בטוהר ההליך הדמוקרטי. קחו את הדוגמה הקטנה, אבל המשמעותית, הבאה:



ביום הבחירות של שנת 2013 ערך צוות של משרד מבקר המדינה ביקורת בשטח. הצוות הסתובב בין הקלפיות בירכא, ובאחת מהן הבחינו אנשיו בתנועה ערה של אנשים במקום הקלפי ובאנשים שמכניסים למקום הקלפי חבילות של מעטפות. הצוות עדכן את נציגי ועדת הבחירות האזורית במה שראו עיניו, והסיפור הזה קיבל משמעות גדולה עוד יותר כאשר עם תום ספירת הקולות התברר שבקלפי המדוברת נספרו 770 קולות כשרים, כשמספר בעלי זכות הבחירה הרשומים בה מגיע רק ל־587. הקלפי נפסלה.



הצוות, שהסתובב בירכא לתומו בלי מודיעין מוקדם, עלה על בעיות בעוד שתי קלפיות, שגם הן נפסלו בסופו של דבר על ידי ועדת הבחירות. בראשונה, 51 מעטפות עם פתקים מצאו את דרכן אל תיבת הקלפי, אף על פי שאיש בוועדת הקלפי לא חתם עליהן. בשנייה, נפסלו כ־100 מעטפות, משום שהחתימות שהיו עליהן לא היו של חברי ועדת הקלפי, אלא של מישהו אחר. מבקר המדינה הסביר בדוח שפרסם עד כמה חמורה בעיניו התופעה הזו: "...יש לראות בחומרה רבה כל מקרה של פגיעה בטוהר הבחירות, משום שהוא חותר תחת עקרונות היסוד של המשטר הדמוקרטי".



סיפור דומה התרחש באותן בחירות גם בסכנין. גם הסיפור הזה שהוביל לפסילת קלפי מופיע בדוח המבקר, ובמסגרתו התברר כי יש פער של 48 קולות בין מספר האנשים שהצביעו באמת לאלה שהוועדה סימנה שהצביעו.



לפני כשלושה חודשים פניתי למשטרת ישראל כדי לבדוק אם מי מהקלפיות הללו, אלה שמבקר המדינה בכבודו ובעצמו גילה שהתרחשו בהן זיופים, זכתה לחקירת משטרה. כדי שיהיה ברור שאלה לא ממצאים שלי, אלא של המבקר, העברתי למשטרה בתוך מרכאות את הציטוטים מתוך הדוח שלו. זו התשובה שקיבלתי: "פנייתך חסרה בפרטים, ועל כן אין באפשרותנו לאתר את האירועים נשוא פנייתך. נדגיש רק כי מדובר על אירועים משנת 2013 והפרטים שהועברו אלינו חלקיים, ומהווים, ככל הנראה, ציטוט של קטע ממסמך שאינו בפנינו".



אדגיש שוב. המסמך הזה, שבו מפורטים הזיופים, ושאותו הגדירה המשטרה כ"מסמך שאינו בפנינו", אינו אלא דוח מבקר המדינה. הוא פורסם ברבים ב־26 בפברואר 2014, ומופיע אחר כבוד באתר האינטרנט של מבקר המדינה. כדי להיות בטוח, פניתי גם למשרד המשפטים, על מנת לבדוק אם היועץ המשפטי לממשלה או הפרקליטות הורו על פתיחת חקירה בעקבות דוח המבקר. "מבדיקה שערכנו אצל הגורמים הרלוונטיים לא מצאנו כל תיעוד לכך שנפתחה חקירה בנושא זה", נמסר.



נדמה שהגיע הזמן שמישהו במערכת אכיפת החוק יסביר מה קורה פה. איך זה שמעולם לא נוהלה כאן חקירה רצינית, לא כשהזיופים נחשפו בכתבות עיתונאיות, לא כשהם נחשפו בדוח של מבקר המדינה, לא כשהם פרי בדיקה של ועדת הבחירות המרכזית. נכון להיום, כאמור, שוכב במשטרה קובץ עם מאות עדויות על עבירות פליליות שבוצעו בבחירות האחרונות. אם 10% מהסיפורים שם נכונים, כל הבחירות במגזר הערבי הן בדיחה אחת גדולה על חשבון כולנו.



כדורים בקפה


ישנן חקירות בודדות שנפתחו בכל זאת בתחנות משטרה שונות ברחבי הארץ. המשותף לכולן היה שהן החלו בחבר ועדה ספציפי שהלך לתחנת המשטרה המקומית, והן אינן חלק ממהלך מערכתי ורחב. בין השאר, נחקרת תלונה של שני חברי ועדה צעירים שעברו לינץ' על ידי עשרות ערבים בקלפי באום אל־פחם, ושסיפורם נחשף כאן ב"מעריב". נחקרת תלונה שהגיש חבר ועדת קלפי בערערה שבנגב, אחרי שחבר ועדה אחר הציע לו ולמזכיר לחלק ביניהם קולות.



נחקר גם הסיפור הבא שאירע בקלפי בנחף: "הייתי יושב ראש הוועדה", סיפר לי השבוע א', "היו איתי מזכיר מבית ג'אן, בחור דרוזי, וכל שאר חברי הוועדה היו ערבים מהכפר שבו היינו. מתישהו בשעות הצהריים, שאל אותנו מישהו אם אנחנו רוצים אולי לשתות משהו. אמרנו 'לא תודה'. אחרי כמה זמן הוא חזר ושאל שוב. שוב אמרנו 'לא'. עברה עוד חצי שעה, והאיש חזר עם שתי כוסות קפה, אחת לי ואחת למזכיר. אני הייתי בדיוק אחרי ארוחת צהריים בשרית, אז לא שתיתי. המזכיר שתה, ולקראת סוף הכוס הוא ראה פתאום שיש בתוכה שני כדורים, גדולים כאלה, כמו של אקמול. מיד צלצלתי לשוטר, שבמקרה עשה אצלנו סיור קודם לכן, והשאיר את מספר הטלפון שלו, למקרה שיהיו בעיות. כשהשוטר הגיע, שפכנו גם את הכוס שלי, וגם אצלי היו שני כדורים כאלה, שלא כל כך נמסו. השוטר הזעיק מיד את המפקד שלו, שהורה לפתוח בחקירה. הם גבו עדויות ממני ומהמזכיר, וכעבור זמן, אחרי שהחשוד מסר גרסה, הם ביקשו ממני להגיע שוב כדי להגיב למה שהוא טען".



ממשטרת ישראל אישרו כי עוד באותו יום נעצר החשוד לחקירה, ושוחרר למחרת בהוראת שופט. בבדיקה שנערכה לכדורים שנמצאו בקפה, עלה כי מדובר בחומר משלשל. חומר החקירה עבר בימים האחרונים לתביעות, לעיון וגיבוש כתב אישום.



# # #



מוועדת הבחירות המרכזית נמסר: "לפני שלושה שבועות התקיימה פגישת עבודה בין השופט מלצר, מנכ"לית ועדת הבחירות המרכזית והיועץ המשפטי לוועדה, לבין היועץ המשפטי לממשלה, ובהשתתפות פרקליט המדינה, שי ניצן, המשנים ליועץ המשפטי לממשלה ועוזריהם. בפגישה דיווח פרקליט המדינה כי לאור פנייתו של השופט מלצר, הורה היועץ המשפטי לממשלה לפני כחודשיים על פתיחת חקירה פלילית באותם מקרים שהופנו אליהם, וזו מתנהלת בימים אלו כסדרה, ואף יש כאלה שנחקרו באזהרה (הכוונה לקלפי בעפולה ובכיסרא סמיע). כאשר הכוונה היא להביאה לידי מיצוי והגשת כתבי אישום במידת הצורך, עוד לפני הבחירות לכנסת ה־22". 



לגבי החומר שהועבר מהליכוד, המליצו בוועדת הבחירות לפנות למשטרה. פניתי. זו התגובה שקיבלתי: "כפי שמשטרת ישראל ציינה פעמים רבות בעבר, איננו מתייחסים לחקירות מתנהלות או לפעולות כאלה ואחרות שבוצעו או לא בוצעו".



[email protected]