נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הזמין בחודש שעבר את שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף לפגישה בחדר הסגלגל, כך דווח היום (שבת) ב"ניו יורקר". על פי הדיווח, ההזמנה הועברה לדיפלומט האיראני הבכיר, באמצעות הסנטור הרפובליקני ראנד פול, שנפגש עימו בעת ביקורו בארצות הברית בחודש שעבר. מקורות בארצות הברית ודיפלומט המעורה בפרטים הסבירו כי פול קיים התייעצויות רבות עם הבית הלבן וכן עם גורמים במשרד החוץ בנושא, וציינו כי המהלך התבצע בברכתו של טראמפ. 
 
על פי הדיווח, מתווך פנה מטעמו של הסנטור מקנטאקי לגורמים באיראן כשלושה שבועות לפני הגעת זריף לניו יורק, במטרה לקיים פגישות באו"ם. עוד פורסם כי יום לפני שהמריא לניו יורק כדי להיפגש עם הדיפלומט האיראני הבכיר, פול דן בנושא עם טראמפ, בזמן שהשניים שיחקו משחק גולף משותף במגרש של הנשיא בווירג'יניה. הפגישה בין פול ויועצו הבכיר דאג סטנפורד התקיימה עם זריף במעונו המפואר של השגריר האיראני באו"ם, המתגורר בשדרה החמישית סמוך למוזיאון המטרופוליטן לאומנות.
 
הפגישה בין השלושה נמשכה כשעה ובמהלכה זריף הציע כמה רעיונות שיאפשרו לסיים את המבוי הסתום בנושא הגרעין ולהפיג את חששותיו של טראמפ. אחד הרעיונות שהועלו הוא חקיקה מחודשת, באמצעות פתווה (פסק הלכה) של המנהיג העליון עלי חמיאני, האוסר על ייצור או שימוש בנשק גרעיני. ב"ניו יורקר" טענו כי פול הציע לדיפלומט האיראני להציג בפני הנשיא את הרעיונות באופן אישי, והגיש לו הזמנה לפגישה בחדר הסגלגל בבית הלבן, שהיתה אמורה להתקיים כבר באותו השבוע. בבית הלבן סירבו להתייחס לדיווח.

חמינאי, ארכיון. צילום: AFP


על פי הפרסום, זריף אמר לפול כי הוא לא יכול להחליט בעצמו אודות קיום פגישה שכזו ועליו להתייעץ עם גורמים בטהרן לפני שישיב. הגורמים מעליו לא אישרו את קיום הפגישה בשלב זה. עם זאת, הנשיא האיראני חסן רוחאני אמור להשתתף בכינוס של עצרת האו"ם בחודש הבא. ככל הנראה בשל התשובה, האמריקאים הודיעו ברביעי בלילה על הטלת סנקציות אישיות כלפי הדיפלומט הבכיר. הוא השיב בתגובה כי הוא רואה בכך שהם רואים בו גורם מסוכן - "מחמאה" והצהיר כי הדבר אינו פוגע בו שכן אין לו אינטרסים מחוץ לשטחי איראן.

מוקדם יותר היום, אמר זריף לסוכנות הידיעות האיראנית כי איראן תנקוט בצעד נוסף ושלישי במספר להפחתת התחייבויותיה להסכם הגרעין מ-2015. "הצעד השלישי בהפחתת המחויבות להסכם ייושם במצב הנוכחי", אמר זריף. "אמרנו שאם אחרים לא יישמו את ההסכם במלואו גם אנחנו נעשה זאת. כמובן שכל פעולותינו הן במסגרת ההסכם". 
זריף איים ביום רביעי כי איראן תפחית עוד את מחויבותה להסכם הגרעין במידה והאירופאים לא יגנו עליו מפני הסנקציות האמריקאיות בכך שיבטיחו כי תוכל למכור נפט. "תחת הנסיבות הקיימות וללא פעולה שתינקט מצד האירופאים, ננקוט בצעדים", אמר אז זריף וציין כי על השותפות האירופאיות של איראן להסכם להבטיח כי איראן תוכל למכור להן את הנפט שלה.
כזכור, לפני מספר ימים, ראש הארגון לאנרגיה גרעינית באיראן אמר למחוקקים במדינה כי משטר האייתוללות יפעיל מחדש את פעילות המתקן למים כבדים באראק, כך לפי דיווח בסוכנות איסנא האיראנית. בדיווח צוטט חבר פרלמנט שנוכח בפגישה.