בעשור האחרון אני סובלת מנחירות בלילה. הייתי במעבדת שינה וגם ביקרתי אצל רופא אף־אוזן־גרון, אבל לצערי לא מצאו ממה זה נובע. לאחרונה אני חושדת שלבעיה הזו יש קשר לכך שאני נמוכה וסובלת מעודף משקל קל. לפני כמה ימים הלכתי למכון פרטי, ושם הציעו לי טיפול בלייזר. האם לדעתך עליי להיכנס לניתוח או לחפש פתרון אחר לבעיה?
"להרבה אנשים נמוכים בעלי צוואר קצר ועודף משקל יש דום נשימה בשינה. מדובר בתסמונת המגיעה עם נחירות קשות. היא פוגעת באיכות השינה ולעתים קרובות עלולה לגרום גם להופעת לחץ דם גבוה. אנשים הסובלים מדום נשימתי בשינה מתעוררים בלילה עם פה יבש והולכים לשירותים. כשהם מתעוררים בבוקר, אפשר לראות שהסדין שעליו ישנו נראה מגולגל, כאילו הם נלחמו עליו בלילה. אותם אנשים עייפים מאוד במשך רוב היום ומנקרים, בין שבנהיגה או בהרצאה. הם פשוט מרגישים שהשינה שלהם לא אפקטיבית. לתפיסתי, הדרך הכי טובה לפתור את זה, אבל גם הכי קשה, היא לרדת במשקל. אם תרדי כעשרה קילוגרמים ממשקלך, הנחירות ישתפרו בצורה משמעותית. בנוסף, יש אפשרות להתאים לך מסכת סיפאפ - מכשיר שמזרים אוויר שקיים בחדר דרך מתקן אוויר. זה משהו שמתרגלים אליו בתוך שבוע. המכשיר עוזר מאוד לישון שנת ישרים. יש גם 'נחירונים' שניתן להכניס לאף, והם דוחפים את האוויר. זה פחות אסתטי אומנם, אבל איכות השינה משתפרת באופן דרמטי. הנחירות פוסקות והערנות במשך היום הרבה יותר חשובה מאשר האסתטיות. הרעש שמוציא המכשיר נשמע כמו פכפוך של גלי ים, כך שזה עוזר להירדם. לא הייתי רץ לניתוח. אני יודע שחלק מהרופאים לא יאהבו אותי, אבל האמת היא שלמרות שרוב הניתוחים עוזרים, חשוב שנזכור שלפעמים הם לא".
אני בת 45 ובתקופה האחרונה סובלת מדלקות אוזניים חוזרות ונשנות. גם היו לי הפרשות מהאוזן. רופא אף־אוזן-גרון אמר שיש לי חור די גדול בעור התוף, ואף ירידה משמעותית בשמיעה. אני חושדת שיש לזה קשר לעובדה שאני שוחה לעתים קרובות. נטלתי כדורים וטיפות אנטיביוטיות שעצרו את ההפרשות, אבל כשסיימתי עם התרופה, ההפרשות חזרו. האם עליי להמשיך לקחת אנטיביוטיקה?

"דלקות באוזניים אופייניות בעיקר לילדים קטנים. האוורור של האוזן התיכונה הוא דרך האף, ולאנשים אלרגיים, מצוננים ומנוזלים יש פחות אוורור לאוזן התיכונה. יש לך דלקת באוזן התיכונה שכנראה פרצה לאוזן החיצונית - זהו בעצם החור בעור התוף. עלייך לקחת אנטיביוטיקה כמה זמן שהרופא יגיד, אבל בו בזמן כדאי שתבקשי ממנו שישלח תרבית מהאוזן למעבדה. כך הוא יראה איזה חיידק מייצר את הדלקת ויתאים לך אנטיביוטיקה בצורה מדויקת יותר. בדרך כלל הדלקת חולפת עם האנטיביוטיקה ועם תרופות אנטי־אלרגיות שנותנים כדי לשחרר את כל מעברי האוויר מהאוזן לאף. עדיף להפסיק בתקופה הקרובה עם השחייה, אבל אם את לא יכולה, כדאי שתשתמשי לפחות באטמי אוזניים, תוך כדי שאת מודעת לעובדה שמים יכולים לחדור לאוזן גם דרך האטמים. מעבר לזה, אם את כבר שוחה, תשחי עם הראש מחוץ למים. ברגע שהאוזן תחלים, החור ייסתם. רק במקרים מאוד נדירים, כשהחור גדול, עושים ניתוח. בדרך כלל, כשיש דלקת באוזן החור נסתם מעצמו. את אישה צעירה, וכל עוד תשמרי שלא ייכנסו לך מים לאוזן ותקחי אנטיביוטיקה, הדלקת תחלוף. אני מוכן להמר שהחור ייסתם לבד, גם אם הוא גדול. בדרך כלל זה קורה בתוך חודש עד שלושה חודשים".
האם אפשר לקחת ויטמין  B12 ללא מרשם כאשר מרגישים חולשה? ואם כן, כמה כדאי לקחת?
"אם מרגישים חולשה צריכים ללכת לרופא, לעשות בדיקות כלליות ולבדוק ממה החולשה נובעת. יכול להיות שמדובר באנמיה, במחסור בברזל או בלחץ דם נמוך. ייתכן שיש בעיה בתפקוד בלוטת התריס או שיש מחסור בוויטמין B12. מעבר לזה, יכול מאוד להיות שהחולשה שאת חשה נובעת כתוצאה מתזונה נטולת חלבונים. עד שתבדקי לא תוכלי לדעת. במקרה שבו באמת חסר ויטמין B12, צריך לקחת אותו והוא יכול לעזור. עקרונית, לא צריך מרשם בשביל להתחיל ליטול ויטמין זה. בבתי המרקחת יש טבליות מציצה שאפשר ליטול פעם ביום, אבל אם זה לא מה שחסר לך, מדובר בצעד מיותר".