אסמא אל-אסד, רעייתו של נשיא סוריה בשאר אסד חשפה אמש בראיון לטלוויזיה הסורית כי היא החלימה ממחלת הסרטן בה לקתה, על פי הדיווחים, לפני כשנה: "השבח לאל, ניצחתי את הסרטן לחלוטין", אמרה הגברת הראשונה של סוריה.



אל-אסד בת ה-44 סיפרה בראיון על הטיפולים הקשים שנאלצה לעבור בעקבות סרטן השד שהתגלה בה, אשר גרמו לה לתשישות ולסבל רב. היא ציינה כי את הטיפולים עברה בסוריה, כאשר בעלה שהה לצידה, והודתה לו ולבני משפחתה.



אשת הנשיא סיפרה בהתרגשות כי "המסע הושלם", אך הוסיפה כי "הסבל שלי מתגמד לעומת הסבל של אלה שעברו את המלחמה. הכאב שלי הוא כלום לעומת כאבם וסבלם של הילדים". 



באוגוסט 2018 הודיעה סוריה באמצעות ציוץ בטוויטר על מחלתה של אל-אסד. בתמונה שצורפה לדיווח נראו בני הזוג, בשאר ואסמא, ישובים זה לצד זה ומחייכים, בעוד אל-אסד עוברת את הטיפול הכימותרפי הראשון בסדרת הטיפולים אליה היא נכנסת. לצד התמונה פורסמה ההצהרה הבאה: "בכוח, נאמנות ובאמונה, הגברת אסמה אל-אסד התחילה את השלב הראשוני של הטיפול בגידול ממאיר של השד שהתגלה מוקדם. אנו מאחלים לגברת החלמה מהירה". סוכנות הידיעות הרשמית של המשטר הסורי דיווחה כי אל-אסד מקבלת את הטיפול באחד מבתי החולים הצבאיים בדמשק. 



אסמא נישאה לבשאר אסד לפני כ-19 שנים, בדצמבר 2000. היא נולדה בלונדון לאב קרדיולוג ואם שעבדה בשגרירות רוסיה באנגליה. בילדותה נקראה בשם האנגלי אמה, ולמדה בבית ספר נוצרי יוקרתי. זאת על אף שמשפחתה מוסלמית סונית ממוצא סורי. ב-1996 סיימה תואר ראשון במדעי המחשב ובספרות צרפתית בקינגס קולג'.



את אסד פגשה בזמן שהוא למד רפואת עיניים בלונדון, וכאשר הפך לנשיא סוריה בשנת 2000 עברה לסוריה והתחתנה עמו. לטובת המעבר לסוריה ונישואיה, עזבה אל-אסד את עבודתה ונטשה את כוונתה ללמוד מנהל עסקים באוניברסיטת הרווארד.



בזמן ההתקוממות בסוריה שברה אשת הנשיא את שתיקה במכתב ששלחה בשנת 2012 לעיתון ה"טיימס", בו הביעה תמיכה בבעלה, וכן השתתפות בצער ההרוגים. כמו כן, בעקבות מלחמת האזרחים בסוריה, היא נתונה, בדומה לבכירים אחרים במשטר הסורי, לסנקציות שונות מטעם האיחוד האירופי.



בראיונות עמה בעבר ציינה אל-אסד כי "על הנשים ליטול חלק בקבלת החלטות פוליטיות וביצירת מדיניות", וכן אמרה כי "יש להשקיע מאמצים נוספים ביצירת שוויון הזדמנויות בין גברים לנשים ובמניעת אפליה ביניהם".