שגריר ישראל בפנמה רדא מנצור טען אתמול כי הוא ובני משפחתו חוו אפליה על רקע גזעני במהלך הבידוק בנמל התעופה בן גוריון. בפוסט נוקב שהעלה לפייסבוק כתב השגריר כי המאבטחת במחסום הכניסה לנתב”ג התנהגה כלפיו וכלפי בני משפחתו בתקיפות, לאחר שציין כי הם מגיעים מעוספיא. על רקע הסערה שנגרמה בעקבות הפוסט, שדרן חדשות 12, שיבל כרמי מנסור, שהינו בן העדה הדרוזית, התייחס גם הוא לפרשה וציין כי גם הוא נתקל ביחס מפלה בנתב"ג פעמים רבות.

"בארצות הברית האמריקאי מטקסס, האירופאי מגרמניה והערבי מערב הסעודית נבדקים אותו הדבר, מה שלא קורה בנתב"ג", אמר השדרן בפתח מבזק החדשות הבוקר (ראשון) בערוץ בשיחה עם המנחה ניב רסקין, "אני לא מכיר את המקרה הזה ספציפית אבל כשנתב"ג כותבים שאין להם מדיניות שמפלה על בסיס גזע, אני כמעט נפלתי מהכיסא. אתם יכולים לתאר לעצמכם מה עוברים בנתב"ג אנשים שנראים אולי קצת פחות כמו היהודי הממוצע".
 
עוד הוסיף כרמי מנסור: "אני כאזרח של המדינה לא אמור לסבול מזה, או שבודקים כמו בארצות הברית את כולם או שלא. זה הכי פשוט".


בתוך כך, דובר רשות שדות התעופה עופר לפלר התראיין הבוקר לתוכניתם של קלמן ליבסקינד ואסף ליברמן ב"כאן ב'" והתייחס לטענות נגד המאבטחת. "ניתן לשגריר לשוחח עם מנהל חטיבת הביטחון ולבדוק מה היה. יש לי מה לומר על חיתוך דיבור. אותה מאבטחת הייתה צריכה להחליט אם היא צריכה לעשות בדיקה או לא תוך שניה. היה פה נושא של רגישות יתר". 

לפלר המשיך: "רוב הנכנסים - 99.9 עוברים בצורה חלקה, גם בשערי הכניסה וגם אחרי הטיסה. המאבטחת אפילו לא חיכתה לדרכון שלו. היא ראתה את הרכב, את המשפחה, הוא אמר לה שהוא השגריר. אני מזכיר שאסור לשפוך את התינוק עם המים כי תפקידה של הבודקת הוא לבדוק כל רכב שנכנס בשערי נתב"ג. יש פה אמירה קשה, שאנחנו לא חלק מהשיח הזה וזה הנושא של חוק הלאום. אתה קורא את הסבטקסט של הפוסט של ראדא מנסור, שהוא שגריר מאוד מוערך, אבל בסיפא של הדברים שלו, הוא טוען שהם, הדרוזים, נחשבים פה לאויבים. לא ציפיתי שעובד מדינה 'יקיא' על עובד מדינה אחר", אמר לפלר והתייחס ללשון הפוסט בו כתב מנצור: "יש לי משהו אחד להגיד לכם - בא לי להקיא".

הוא סיפר שהוא הושפל בנתב"ג. לא ציפית שיתייחסו אליו יותר יפה?
"זו שפת גוף..."

הוא טוען שהוא עבר השפלה.
"אני מנסה לייצר מצב ואני אגיד בצורה פשוטה: על פניו המאבטחת פעלה כראוי ועשתה את עבודתה. אם הוא היה נעצר בחלק הראשון של הפוסט, מילא, זה נושא שהוא חשוב ואני מבין את הזעקה שלו". 

הבידוק נעשה ללא הבדלי דת גזע ומין, ובאופן שוויוני. לבחור משבדיה ולבחור מאום אל פאחם נעשה אותו בידוק?
"התשובה היא כן. השיטה היום עובדת בצורה שונה לגמרי, מאז שהוכנסה המכונה לבידוק אוטומטי. המכונה לא יודעת להבחין בין עפר לפלר מת"א למשה כהן מג'סר א-זרקא".

אותי מעולם לא עצרו בצד כשהגעתי ואמרתי שאני מת"א.
"את כל אחד יעצרו בצד אם יש סיבה, לא משנה מאיפה הוא בא".

לא בדקו אותו כי הוא אמר שהוא מעוספיא? אליי לא דיברו באופן מזלזל או לא מכבד, או של מ"כית בטירונות. נראה לי שאנחנו מתעלמים מהפיל שבחדר.
הוא נעלב מאיך שדיברו אליו. אין קשר לחוק הלאום, הוא היה נעלב גם לפני החוק. אם יבוא אדם, נגיד אסף ליברמן (המגיש) לבד ועוד משפחה, היא תעקוף אותו בכל נקודת זמן ולא משנה מאיפה היא באה, מתל אביב, מטייבה או מנצרת. ההקלות הן חלק מהרבה פיתוחים. אני מצר על ההרגשה שלו".

היה אפשר לגלות קצת יותר נימוס.
"אני לא מוכן לקבל שעובד מדינה 'יקיא' על עובד אחר".






מנצור, דרוזי מעוספיא, הוא דיפלומט ותיק במשרד החוץ, ששירת בעבר בין היתר בברזיל, אקוודור וסן פרנסיסקו. בפוסט כתב, כי "המאבטחת סקרה במבטים ארוכים את כולנו, אחד־אחד. היא התעכבה על פני הבת הקטנה שלי וסיכמה: ‘טוב אתה יכול להמשיך’. אני חושב לעצמי במטוס באמצע הלילה: נתב”ג, לכו לעזאזל. 30 שנה של השפלה ועוד לא סיימתם. פעם הייתם מפרקים אותנו בטרמינל, היום התקדמנו, ואנחנו חשודים רק במחסום הכניסה".
 
בהמשך הפוסט כתב השגריר: "אגב, עוספיא הוא לא כפר בשטחים, אלא מקומו של בית הקברות המרכזי לחללי צה”ל הדרוזים. החלל הראשון ברשימה הוא סבא של אשתי, שנפל בשנת 1938, עשר שנים לפני קום המדינה. אחריו ברשימה, חללי עוספיא ממלחמת העצמאות. אני ממליץ שתיקחו את מנהלי האבטחה שלכם ואת הארגון המנחה שלהם לביקור בבית הקברות הזה, שילמדו שם מה היא הקרבה ומה הן ממלכתיות ודרך ארץ. עד אז, יש לי משהו אחד להגיד לכם - בא לי להקיא".