המפגש החמישי והאחרון בין ראשי משמר החופים של איחוד האמירויות ושל משמר הגבול איראני נערך ב-2013, ומאז הרבה מים עכורים זרמו במצרי הורמוז ובים עומאן בין שתי המדינות. איש לא העלה בדעתו לפני כמה שבועות, על רקע ההסלמה האמריקאית במפרץ הפרסי ושיתוף הפעולה של סעודיה והאמירויות עם ארצות הברית שהמפגש השישי יתקיים בטהרן.
פרשנים ערבים רואים במפגש של קצינים בכירים בחיל הים של האמירויות, בראשות מוחמד אל-אחבאבי, עם קצינים בכירים באיראן בראשות מפקד משמר הגבול קאסם רזאי, חישוב מסלול מחדש של האמירויות, ואף היענות של האיראנים לחיזורי אבו דאבי – שהדלת ננעלה בפניה רק לפני זמן קצר, מאחר ומשטר האייתוללות ראה בנסיכות הנפט העשירה "חלק מהמזימה בה שותפים גם סעודיה, ישראל וארצות הברית". במהלך הפגישה, מספרים ב"אל-חליג' און ליין", המקורב לקטאר, אל-אחבאבי הרעיף שבחים על מארחיו בעניין התפקוד הביטחוני שלהם. 

מפגש רם דרג. אוניות חיל הים האיראני, צילום: רויטרס
מפגש רם דרג. אוניות חיל הים האיראני, צילום: רויטרס


טראמפ החליט שלא לתקוף באיראן, ואיבד את אמונה של אבו דאבי
 
לא חסרות סיבות שבעטיין כועסת איראן על איחוד האמירויות; חלקה של האמירויות הערביות בקואליציה הערבית, בהנהגת סעודיה, בתימן ובעיקר נגד בני בריתם החות'ים, הקריאה של האמירויות לממשל טראמפ לצאת למלחמה נגד איראן, והעובדה שמטוס הריגול האמריקאי ללא טיס, שהופל על ידי משמרות המהפכה, המריא מאדמתה.
 

גם מזכ"ל חיזבאללה התייחס בנאומיו האחרונים למה שהוא כינה ההסתה של סעודיה והאמירויות, אותן כינה "ערבים מזכוכית" והאיץ באבו דאבי ובריאד לחזור בהן מ"השתתפות פעילה בהרס האזור, כדי לשרת את הרצונות של טראמפ וישראל". נסיגת צבא האמירויות מכמה אזורים בתימן, אומר קאסם עז א-דין, הפרשן בערוץ "אל-מיאדין" הלבנוני המזוהה עם ציר איראן-חיזבאללה-סוריה, מצביעה על כך שהיא איבדה את התקווה בכל הקשור להימור שלה על הגנה אמריקאית במלחמה עם איראן. התפנית התרחשה לאחר ויתורו של טראמפ על תקיפה בשלושה יעדים באיראן ב-20 ביוני שעבר, לאחר משבר הפלת המל"ט. 

הפלה ללא תגובה. מל"ט אמריקאי מדגם MQ-4C, צילום: רויטרס
הפלה ללא תגובה. מל"ט אמריקאי מדגם MQ-4C, צילום: רויטרס


התנאי האיראני - פירוק ציר הב'

פרשנים ערביים הסבירו כי באבו דאבי, בירת האמירויות, הבינו שאין להם אפשרות לסמוך על טראמפ שמזגזג במדיניות שלו, וכבר בתחילת יולי שיגרו לטהרן שליחים מיוחדים במטרה לסיים את העימות בין המדינות, או כפי שכינה אותם היועץ לענייני הגנה באיראן, חסן דהקאן - "לדבר על שלום אזורי". תשובתה של איראן לאמירויות הייתה ברורה: על האמירויות וסעודיה לפרק את ציר הב' - כינוי שהוענק לברית שנוצרה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו, נסיך איחוד האמירויות מוחמד בן זיאד, יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמן, והיועץ האמריקאי לביטחון לאומי, ג'ון בולטון, "שמפתה את טראמפ ומשלה אותו", כפי שהגדיר שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף.

במקביל, נכשל הניסיון האמריקאי ליצור ברית הגנה על כלי השיט במפרץ הפרסי, לאחר שיפן, דרום קוריאה, צרפת וגרמניה לא התלהבו כל כך מקריאת וושינגטון. מי שכן נענתה לקריאה הייתה בריטניה, שאיראן השתלטה על מכלית נפט שלה במצרי הורמוז. 

יוצא כמנצח? מוחמד ג'וואד זריף, צילום: רויטרס
יוצא כמנצח? מוחמד ג'וואד זריף, צילום: רויטרס

 
במסגרת כישלון ההימור על החסות האמריקאית, שגריר סעודיה באו"ם, עבדאללה אל-מועלמי, הודיע לראשונה בשבוע שעבר כי ריאד מוכנה לחדש את היחסים הדיפלומטיים עם טהרן, לאחר שארצו שיחררה ספינה איראנית שנתקעה בשל תקלה מול חופי סעודיה לאחר חודשיים וחצי. על זה, הגיב דובר ממשלת איראן, עלי רביעי, כי "מדובר בהצהרות חיוביות". המסרים שמעבירה סעודיה באמצעות שגרירות שוויץ בריאד לאיראן, הם חלק משינוי מגמה בכל הקשור ליחסים אלה.
 
כך או כך, הימים הקרובים עשויים להראות לאן פניה של האמירויות, ואולי גם גם פניה של סעודיה. המדיניות שלהן מול טהרן מראה על דבר אחד ברור, שצריך גם להדאיג את ישראל - הן לא סומכות על ממשל טראמפ.