תרקומיא, שבי שומרון, קלנדיה, אלו רק חלק מעשרות המחסומים שפרוסים באזור יהודה ושומרון ובהם עוברים עשרות אלפי אזרחיים ישראליים ותושבים פלסטינים מדי יום. אפליקציית ניווט חדשה עתידה להחליף את Waze ו-Google Maps אשר לא נותנות מענה ראוי לנהגים בערים הפלסטיניות ומספקת להם אפשרות לנסוע בכבישים עוקפים ובכך להימנע ממחסומים של צה"ל. 



מוחמד עבדל הליים, מנכ"ל דורוב טכנולוגיות, טוען שהפלסטינים זקוקים לדרך חדשה להתמצא לאחר שניסה לנווט בעזרת אפליקציית Google maps בין בית לחם ורמאללה. "היינו צריכים לתכנן את המפות שלנו לגמרי מאפס. החומה, המחסומים, ההתנחלויות. תוכנת מיפוי קיימת לא יכלה להסביר את המורכבות כאן". האפליקציה, שצברה 22,000 משתמשים בחודשיים, ממומנת על ידי "אידיאל", חברת תוכנות תחבורה ואוטומציה מרמאללה, בהובלתו של עבדל היילם. לדבריו, הוא מקווה להפיק רווחים מהאפליקציה בעתיד באמצעות תוכנת משלוחים. 


בגדה המערבית קיימים בסיסיים צבאיים והתנחלויות ישראליות, וביניהם לעיירות הפלסטיניות פרוסות נקודות מחסום רבות. מדינת ישראל טוענת כי המחסומים מונעים פיגועים פלסטינים, אך הפלסטינים מכנים זאת תפיסת אדמה. בסביבות 3 מיליון פלסטינים גרים בשטח יחד עם כ-450,000 מתנחלים, שיכולים בדרך כלל לנסוע באזור ללא הגבלה משמעותית באמצעות כבישים עוקפים שנבנו כדי להימנע מעיירות פלסטיניות.
 
קרדיט: רויטרס

 
"אפליקציות אחרות עשויות לומר שהדרך היחידה לנסוע בין ערים פלסטיניות מסוימות היא לחתוך את ההתנחלות", אמר עבדל היילם, "אנחנו מנסים לשנות את זה, האפליקציה זמינה לא רק לפלסטינים באזור רמאללה אלא גם לתושבים בעזה, אם כי מרבית המשתמשים הפעילים נמצאים בגדה המערבית".
 
פלסטינים בעבר הסתמכו על קבוצות פייסבוק בכדי לצפות את התנועה וההסגרים בגדה המערבית. אפלקציית Waze אמנם פופולרית בקרב ישראלים, אך פלסטינים רבים אומרים שהיא מכוונת אותם למסלולי נסיעה שהם מוגבלים בהם ודרך מחסומים של צה"ל. ניקולס הרמי, 31, שמשתמש באפליקציה בזמן שהוא נוסע מביתו במזרח ירושלים לרמאללה וערים אחרות בגדה המערבית אמר: "אנו זקוקים לאפליקציות כמו אלה שעוזרות לנו לעבור בתוך פלסטין, יישומים אחרים לא מבינים את מצבנו".