יחודים? פיצולים? גם זה עולה לנו לא מעט כסף. צבי זרחיה, פרשן בכיר ב'כלכליסט' חשף אתמול פרטים על אודות העלות למשלם המסים שגוררים השינויים במפה הפוליטית. לדבריו, כל אחת מהמפלגות המאוחדות מקבלת, נוסף על המימון לכל חבר כנסת, סכום נוסף למשך קדנציה בגובה שמגיע ל־54 מיליון שקלים. "לכל רשימה כדאי להתפצל לכמה מפלגות, כי כל מפלגה מקבלת עוד 83 אלף ש' בחודש וזה עוזר למלא את החובות".
ח"כ סתיו שפיר, שהתפטרה לאחרונה מהכנסת כדי להתמודד משורותיה של מפלגת המחנה הדמוקרטי התייחסה היום (שני) לדבריו: "אין ספק שהבחירות האלה, שעולות מיליארדים לציבור, היו יכולות להימנע אם נתניהו היה עושה את המעשה המוסרי והנכון ומאפשר לנשיא לתת את המנדט לבני גנץ", אמרה לענת דוידוב בתוכנית 'איפה הכסף' ב־103FM.
אני רוצה לדבר איתך על הסקרים, ברשותך. הרשימה שלך נחלשת, וממבט על המגמות עולה שאולי זה לא תמהיל נכון, מה שעשיתם שם.

"אני דווקא רואה שדוברי הימין בתקשורת מנסים לעשות עלינו מניפולציות. בחודש וחצי שנותרו עד הבחירות הרבה מאוד דברים הולכים לקרות. הסכנה הכי גדולה היא שהציבור יהיה אדיש לכל המערכה הזו, ולכך שהממשלה מתכננת קיצוצים של מיליארדים בחינוך, בבריאות וברווחה".
מה דעתך על חתימת הנאמנות בליכוד לראש הממשלה נתניהו?
"זה שחברי כנסת חותמים נאמנות לאיש אחד זו בושה שבשום מקום בעולם לא הייתה נראית נורמלית. אנחנו מתגאים שאנחנו הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון ותראי מה קורה במפלגת השלטון".
אולי זה נעשה דווקא מתוך רצון לשמור על הליכוד?
"אני חושבת שמעולם לא נראה שראש ממשלה כל כך מפחד, עד כדי להחתים את הח"כים על שטר נאמנות. כזה שבו לא משנה מה הוא עושה ובמה הוא חשוד - הוא מצפה לנאמנות הזו. שליחי ציבור צריכים להיות נאמנים רק לדבר אחד, רק לציבור".
נדמה לי שהציבור לא נותן אמון באהוד ברק. ראש הממשלה לשעבר ממוקם במקום העשירי שרחוק, על פי הסקרים, מלהיות ריאלי.
"אהוד ברק עשה מעשה מאוד משמעותי וחשוב, וויתר על מקומו כדי לסייע בהקמת המחנה הדמוקרטי. כשהחלטנו להקים את המפלגה הזו, עשינו את זה כי נמאס לנו מכך שבגוש השמאל רצות שורה של מפלגות שנלחמות אחת בשנייה ועלולות, כתוצאה מכך, להעניק את השלטון לנתניהו - במקום להיות ביחד למען הדמוקרטיה".


 
מה דעתך על ממשלת אחדות?
"לשבת עם נתניהו? לא, בשום פנים ואופן - בגלל כל הדברים שהוא מייצג. אנחנו באים לבחירות האלה כדי לנצח. הקמנו את המחנה הדמוקרטי כדי לשנות, וביבי זו לא דמוקרטיה, אין מה לעשות. אני בעד אחדות בעם, לא ממשלת אחדות עם נתניהו".
גירעון? "גירעון של שחיתות"

בהמשך עברה השיחה לנושאים כלכליים. ענת ניסתה לברר עם שפיר האם בכלל אפשר לתקן את הגירעון שבו נתונה מדינת ישראל מבלי להעלות את שיעור המסים שמשלמים האזרחים.
"גירעון זה לא תמיד דבר רע", השיבה שפיר, "אם הממשלה תחליט להשקיע במערכת החינוך או בתחבורה ציבורית - זה יכול לעודד צמיחה. עם זאת, הגירעון שאנחנו רואים כאן הוא גירעון של שחיתות".
את לא עונה לי, להעלות מסים - כן או לא?
"דיברנו על זה בעבר. למדינה יש 20 מיליארד ש' ברזרבות תקציביות. האוצר שומר אותם לעצמו ולאינטרסים פוליטיים. צריך להעיף את הקומבינות הפוליטיות המושחתות מתקציב המדינה ומיד יתפנה לך כסף".
דיור להשכרה, איך את פותרת את זה?
"העברנו את החוק בנושא, אבל זה לא מספיק. צריך שכירות ארוכת־טווח בישראל. זה קיים בכל מדינות העולם המערבי, וזה יכול להוריד את הצורך של ישראלים לקחת משכנתאות יקרות ולקנות דירות".
אז מה צפוי לנו בכנסת הבאה? לדברי צבי זרחיה, "יש עוד חודש וחצי עד הבחירות האלה. הציבור בחופש והוא לא כל כך מתעניין בבחירות. הקמפיין האמיתי יתחיל בתחילת ספטמבר". יש למה לצפות.