נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, קרא היום (שני) לחברי הקונגרס משתי המפלגות לנצל את שני אירועי הירי הקטלניים בטקסס ובאוהיו בסוף השבוע האחרון על מנת לקדם חקיקה שתקשיח את בדיקות הרקע למבקשים להחזיק בכלי נשק.

"לא ייתכן שמותם של ההרוגים באל פאסו ובדייטון יהיה לשווא, וכך גם עבור מי שנפצעו", צייץ טראמפ. "אנחנו לעולם לא יכולים לשכוח אותם ואת הרבים שהיו לפניהם. רפובליקנים ודמוקרטים חייבים להתאחד ולקדם בדיקות רקע נוקשות, אולי לקשור את החקיקה הזו לרפורמת ההגירה הנדרשת באופן נואש. אנחנו חייבים שמשהו טוב, אם לא נהדר, ייצא משני האירועים הטרגיים האלה".

בציוץ נוסף, טראמפ הטיל על התקשורת את האחריות למעשי ההרג. "לתקשורת יש אחריות רבה על החיים והבטיחות במדינה שלנו", כתב. "התקשורת המזויפת תרמה רבות לזעם ולכעס שנבנו לאורך השנים. הסיקור החדשותי חייב להתחיל להיות הוגן, מאוזן ובלתי מוטה, או הבעיות האיומות האלה רק יחריפו".

אירוע הירי באל פאסו. צילום: גטי אימג'ס


מוקדם יותר השנה, על רקע העלייה במקרי ההרג ההמוני בארה"ב בשנים האחרונות, אישר בית הנבחרים הצעת חוק שדורשת בדיקות רקע מקיפות ברכישת כלי נשק ואוסרת על העברה של כלי נשק בין אנשים ללא בדיקות רקע. אולם ההצעה נפלה בסנאט על רקע התנגדות הרוב הרפובליקני.

בסוף השבוע, אחרי רציחתם של 29 בני אדם באל פאסו ובדייטון, שוב דרשו הדמוקרטים את קידום החקיקה, ואליהם הצטרפו גם מספר סנאטורים רפובליקנים. "בעוד ששום חוק לא יסיים לחלוטין את מקרי ההרג ההמוני, הגיע הזמן שהקונגרס יפעל על מנת לסייע להגן על הקהילות שלנו", צייץ הסנאטור פאט טומי.

הנשיא טראמפ התייחס למעשי ההרג גם בשיחה עם עיתונאים ביום ראשון בלילה. הוא כינה את שני היורים "אנשים חולי נפש" ושיבח את כוחות המשטרה שהצליחו לסיים את האירועים במהירות על אף מספר הקורבנות הגבוה. "לשנאה אין מקום במדינה שלנו ואנחנו מתכוונים לטפל בזה", אמר טראמפ, אך התעלם משאלות לגבי העמדות שהביע המפגע מאל פאסו לגבי המהגרים וההיספאנים שלא פעם מזכירים את הרטוריקה של הנשיא.

חברת שירותי האינטרנט Cloudflare הודיעה כי היא תפסיק לספק הגנה לאתר המסרים 8chan שמזוהה עם תומכי הימין הקיצוני והעליונות הלבנה, שם פורסם המניפסט של הרוצח מאל פאסו, כמו גם המניפסטים של מבצע הפיגוע הכפול במסגדים בניו זילנד והטרוריסט מהפיגוע בבית הכנסת בפיטסבורג. "הם הוכיחו שהם חסרי חוק והדבר גרם למקרי מוות טראגיים רבים", מסר מנכ"ל החברה, מתיו פרינס.

בתוך כך, פורסמו פרטים נוספים על קונור בטס (24), שביצע את מתקפת הירי ברובע הבילויים בדייטון ורצח תשעה בני אדם, בהם גם אחותו מגאן (22), כאשר המניע שלו עדיין אינו ברור. בחשבונות שלו ברשתות החברתיים הוא כתב כי הוא סטודנט לפסיכולוגיה בקולג' קהילתי, עובד ברשת מסעדות ותומך של הדמוקרטים, בעיקר של הזרם הסוציאליסטי במפלגה. תלמידים בתיכון שבו למד סיפרו כי הוא היה בריון שונא בנות וכי הוא גם הכין רשימת חיסול שעליה סיפר לאחת התלמידות, אולם היא חשבה שהוא לא רציני.

עצרת לכבוד קורבנות הירי בדייטון. צילום: רויטרס