שובר שתיקה: נשיא ארצות הברית לשעבר ברק אובמה ממעט להתבטא בנושאים פוליטיים מאז עזב את הבית הלבן, אך הערב (שני), לאחר מקרי הירי הרצחניים באל פאסו, טקסס, ודייטון, אוהיו, שבר הנשיא שתיקה ותקף את יורשו בתפקיד דונלד טראמפ, גם אם לא נקב בשמו. בציוץ ארוך שפרסם בחשבון הטוויטר שלו, קרא הנשיא לשעבר לעם האמריקאי לדרוש ממנהיגיהם לשנות את חוקי הנשק במדינה ולדחות מנהיגים "שניזונים משפה של פחד ושנאה, ומלבינים גזענות".



"מישל ואני אבלים עם משפחות הקורבנות באל פאסו ודייטון", פתח אובמה את דבריו, "אפילו אם הפרטים עדיין לא ברורים כולם, ישנן כמה עובדות ברורות בשלב זה. הראשונה היא שאין אומה נוספת בעולם שחווה מקרים רבים כל כך של ירי המוני כפי שאנחנו רואים בארצות הברית. אין אומה מפותחת שסובלת מרמות כאלה של אלימות באמצעות נשק חם. כל פעם שזה קורה, נאמר לנו כי חוקים שמגבילים אלימות באמצעות נשק חם לא יעצרו כליל את מקרי הרצח. שהם לא יעצרו כל אדם מופרע מלהשיג נשק ולירות בחפים מפשע. אבל העדויות מראות כי חלק מהמוות יכול להימנע, שמשפחות יכולות להינצל מכאב זה. אנחנו לא חסרי ישע, ועד שלא נתייצב ונדרוש מנבחרי הציבור שלנו לשנות את מדיניות הנשק שלנו, הטרגדיות האלה ימשיכו לקרות".

אבלים בטקס זיכרון לירי באל פאסו. צילום: רויטרס
אבלים בטקס זיכרון לירי באל פאסו. צילום: רויטרס
 
 

"הדבר השני, ולמרות שהמניעים מאחורי מקרי הירי האלה עדיין לא ידועים לחלוטין, ישנם סימנים כי הירי באל פאסו הוא המשך של מגמה מסוכנת - אנשים מעורערים שמאמצים אידאולוגיות גזעניות ומרגישים מחוייבים לפעול באלימות למען עליונות לבנה. כמו פעילי דאעש וטרוריסטים אחרים, אותם אנשים אמנם פועלים לבד, אבל הם נחשפו לשנאה באתרי ימין קיצוני. על רשויות הביטחון ועל שרתי האינטרנט לפתח שיטות טובות יותר כדי להקשות על קבוצות השנאה הללו ולהצר את צעדיהן".
"אך לא פחות חשוב מכך, על כולנו לשלוח מסר ברור - של סובלנות וגיוון, מסר שצריך להיות עמוד התווך של הדמוקרטיה שלנו. עלינו לדחות באופן מוחלט שפה שיוצאת מפיהם של מנהיגים שניזונים מאווירה של שנאה ופחד או כאלה שמלבינים גזענות. מנהיגים שעושים דמוניזציה לאלה שלא נראים כמונו, שרומזים על כך שאנשים אחרים - כמו מהגרים, מסכנים את דרך חיינו, שמתייחסים לאחרים כפחות מאנושיים, או שרומזים שאמריקה שייכת לסוג אחד של אנשים. שפה שכזו היא לא חדשה, היא הייתה בשורשן של רוב הטרגדיות האנושיות בהיסטוריה, פה בארצות הברית  - ובעולם כולו. זוהי אותה השפה שהובילה לעבדות ולחוקי ג'ים קרואו, לשואה ולרצח העם ברואנדה או בבלקנים. אין לה מקום בפוליטיקה שלנו ובחיינו הציבורי. זהו הזמן לרוב המוחץ של האמריקאים, מכל גזע, אמונה או עמדה פוליטית לומר זאת - באופן ברור ושלא משתמע לשני פנים", סיים אובמה את דבריו.


כזכור, במהלך סוף השבוע האחרון אירעו שני מקרי טבח תוך מספר שעות באל פאסו שבטקסס ובדייטון שבאוהיו. בפיגוע באל פאסו, רצח בן 21 יותר מ-20 בני אדם בסניף וולמארט בעיר. כחצי יממה לאח מכן, נרצחו תשעה בני אדם בהתקפת ירי בעיר דייטון.
מוקדם יותר היום, קרא טראמפ לחברי הקונגרס משתי המפלגות לנצל את שני אירועי הירי הקטלניים על מנת לקדם חקיקה שתקשיח את בדיקות הרקע למבקשים להחזיק בכלי נשק.
"לא ייתכן שמותם של ההרוגים באל פאסו ובדייטון יהיה לשווא, וכך גם עבור מי שנפצעו", צייץ טראמפ. "אנחנו לעולם לא יכולים לשכוח אותם ואת הרבים שהיו לפניהם. רפובליקנים ודמוקרטים חייבים להתאחד ולקדם בדיקות רקע נוקשות, אולי לקשור את החקיקה הזו לרפורמת ההגירה הנדרשת באופן נואש. אנחנו חייבים שמשהו טוב, אם לא נהדר, ייצא משני האירועים הטרגיים האלה".
בציוץ נוסף, טראמפ הטיל על התקשורת את האחריות למעשי ההרג. "לתקשורת יש אחריות רבה על החיים והבטיחות במדינה שלנו", כתב. "התקשורת המזויפת תרמה רבות לזעם ולכעס שנבנו לאורך השנים. הסיקור החדשותי חייב להתחיל להיות הוגן, מאוזן ובלתי מוטה, או הבעיות האיומות האלה רק יחריפו".