התגבשה תשתית נגד סגן שר הבריאות חבר הכנסת יעקב ליצמן (יהדות התורה) בחשד לביצוע עבירות של הצעת שוחד, מרמה והפרת אמונים והדחה בעדות. בהודעת היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) בלהב 433 במשטרה בראשותו של תנ"צ יואב תלם האמון על החקירה, שפורסמה היום (שלישי) הובהר, כי החקירה שהחלה בפברואר השנה הגיעה לסיומה תוך התגבשות תשתית ראייתית נגד חלק מהעבירות שיוחסו לסגן השר ליצמן. בימים הקרובים יועבר תיק החקירה לפרקליטות לקבלת החלטה בנוגע לכתב אישום. נציין כי החקירה שהחלה בפברואר האחרון לוותה בפרקליט על ידי פרקליט מחוז ירושלים דני ויטמן.
 
במסגרת החקירה, החוקרים עסקו במספר חשדות חמורים שהועלו נגד סגן השר, ובכללם התערבותו בתחומים מקצועיים במטרה לשנות החלטות בהתאם לרצונותיו וצרכיו והכל מתוך מניעים אישיים לכאורה, היכרויות ואינטרסים. מדובר במספר אירועים בהם עלה החשד שסגן שר הבריאות ניצל לכאורה את מעמדו ומרותו במשרד, במטרה להשפיע באופן פסול על שיקול דעתם של מגוון גורמי מקצוע הכפופים לו. מהמשטרה נמסר כי "החוקרים עמלו רבות תוך ניסיון לבור את התבן מן הבר, זאת לנוכח עדים רבים וחשדות רבים שעלו כנגד סגן שר הבריאות עד שהחקירה הגיעה כאמור לסיומה".
 
הפרשה הראשונה מתמקדת במלכה לייפר, אם לשמונה שנוסעת בשנת 1981 לאוסטרליה, בה היא משמשת כמנהלת של מוסד חינוכי. בתום חקירות המתנהלות באוסטרליה במהלך השנים, לייפר הואשמה בביצוע עבירות מין קשות נגד עשרות תלמידות. כשהחגורה מתהדקת סביב צווארה, ורשויות החוק באוסטרליה מגישות נגדה כתב אישום, מועברת בשנת 2014 בקשה להסגרה של לייפר ובבסיס העניין בית המשפט מבקש חוות דעת פסיכיאטריות לגבי כשירותה של לייפר. בשלב הזה נכנס חלקו של ח"כ ליצמן, שמודע להליכים המתנהלים בבתי המשפט השונים. 
 
סגן השר יצר שיח בארבע עיניים עם מספר פסיכיאטרים מחוזיים שכפופים אליו ומבקש מהם חוות דעת שהוא מעוניין בהם. לאחר שאחד מהם מוציא חוות דעת לפיה היא כשירה לעמוד לדין, ליצמן פגש אותו ובתום אותה השיחה, הפסיכיאטר שינה באופן מפתיע את באותו פסיכיאטר שבאופן מפתיע כותב חוות דעת הפוכה לחלוטין ולפיה מדובר בחולת נפש שאינה כשירה לעמוד לדין. ליצמן ממשיך לפגוש את הפסיכיאטר, שמחליט לפנות אל אחד אחר שכותב גם הוא חוות דעת לפיה לייפר שפויה וכשירה לעמוד לדין ומשכך היא ברת הסגרה.
 
נציין כי במהלך החקירה סיפר אחד הפסיכיאטרים באופן ברור "יושב מולי סגן השר ובדבריו אני מבין מה בדיוק מצופה ממני והוא הממונה עליי ואליו אני כפוף". עוד הסבירו במשטרה כי בין סגן השר ללייפר קיים קשר אישי, שעה שהנאשמת עסקה יחד עם רעיית השר בתחום ההוראה ובין הצדדים התפתח קשר אישי. 
 
הפרשה השנייה קשורה לבית עסק לממכר מזון מוכר מאד, שממוקם רחוב אחד מביתו של סגן שר הבריאות, שאף קונה במקום באורח קבע, וחלק מהמוצרים הנמכרים במקום אף קרויים על שמו. במסגרת ביקורות שנערכו באותו עסק, נמצאו שני חיידקים המהווים סכנה ממשית לבריאות הציבור. בנוסף, התקבלו דיווחים מבית החולים כי אישה שנמצאת בשבוע ה-20 להריונה עברה הפלה וכמה בני אדם אושפזו מסיבות הקשורות לעסק. כאמור מהסיבות הללו הוצא נגדו צו סגירה נגד אותו עסק.
 
השר ליצמן מנחה לעכב את ביצוע הצו, ומצליח לקיים תוך יומיים מפגש עם בכירי משרדו ומציין בפניהם מהי התוצאה הרצויה מבחינתו. הוא מציין כי הוא נמנה עם לקוחותיו הותיקים של אותו עסק וכראייה לא קרה לו כלום. אנשי המקצוע ניסו להסביר כי מדובר בעסק המהווה סכנה ממשית לבריאות הציבור, ומשהבין כי הם נותרים בעמדתם החל סגן השר ליצמן מתעניין באופן חשוד ובוטה אפילו באופן העסקתם. באשר להתערבותו לכאורה בנושא שחרור אסירים, נוהלה חקירה סביב ניסיונותיו כביכול לסייע לעברייני מין ופדופיליה באשר לחופשות מהכלא בעיקר בחגי ישראל. כיוון שהפנייה נעשתה שלא לאנשים הכפופים אליו וחלק מהעבירות התיישנו לא נמצאה תשתית ראייתית נגדו במקרים אלו. 

לשכת ליצמן: "לא נפל פגם במעשיו של סגן השר"

מלשכתו של סגן השר ליצמן נמסר בתגובה: "כפי שהודענו לאורך כל הדרך, סגן השר ליצמן פעל בכל שנות תפקידו לטובת אזרחי ישראל, בשקיפות מוחלטת ועל פי חוק. לשכת ליצמן נוהגת במדיניות ברורה של דלת פתוחה, לסיוע ועזרה לציבור. זאת, ללא אפלייה בין האוכלוסיות והמגזרים וללא בירור מצבם של הפונים אליו לסיוע, אלא לפי החוק והיושר. מהודעת המשטרה אף עולה בבירור שגם המשטרה סבורה שלא נעברה כל עבירה במירב סעיפי החשדות בהן נחקר סגן השר ליצמן. לגבי הטענות האחרות אנו בטוחים ללא ספק כי לאחר בחינה מדוקדקת יתגלה כי לא נפל כל פגם במעשיו של סגן השר". 
 
"יושרו הציבורי ועשייתו העצומה של סגן השר ליצמן, בייחוד בתחום פניות ציבור מכל האוכלוסיות, מוכרות וידועות לכל, תוך הקפדה מדוקדקת על החוק, ואין ספק כי הדבר יוכח במהרה".

חלק מהמערכת הפוליטית מיהרה להגיב על החדשות. מהמחנה הדמוקרטי נמסר: "ממשלת שוחד, מרמה והפרת אמונים. את משטר המושחתים לא צריך לנצח. חייבים לנצח".

עמיתו לסיעה של ליצמן, סגן שר החינוך מאיר פרוש: "ידידי סגן השר הרב ליצמן עסוק בחסד ועזרה לכל פונה, ואני סמוך ובטוח שהוא ייצא צח כשלג, וימשיך בפעילותו המבורכת. חמורה מאוד העובדה שפעילות לגיטימית ומתבקשת של שליח ציבור במסגרת פניות הציבור, ועזרה לאזרח הקטן מול מערכות ביורוקרטיות מורכבות - מהווה בסיס לחקירות. הדבר פוגע בפעילותם של אישי ציבור ומונע מהם לסייע לשולחיהם".