מדינת ניו יורק שבארצות הברית יוצאת בצעד חריג לטובת תושבים שהיו נפגעי תקיפה מינית בילדותם. החל מ-14 באוגוסט, תיתן המדינה חלון הזדמנויות של שנה אחת, שבו לא יחול חוק ההתיישנות וניתן יהיה להגיש תביעה אזרחית נגד התוקף. ההערכות מדברות על כך שאלפי תביעות כאלה צפויות להיות מוגשות.



ארצות הברית עוברת בשנים האחרונות טלטלה בכל הקשור במודעות לפגיעות מיניות ובהתמודדות עם התחום. הגל, שהחל עם פיצוץ פרשת מפיק העל ההוליוודי הארווי ויינשטיין והגיע לשיא חדש עם מעצרו בשנית של המיליארדר ג'פרי אפשטיין, הביא לא רק לחשיפת הפרשות הכאובות, אלא גם לשינוי בפועל של החקיקה ושל ההתמודדות עם התופעה.



אחד מההיבטים הידועים והבעייתיים של התופעה הוא הקושי של נפגעי תקיפת מינית בגיל צעיר להתלונן על תוקפיהם. הקושי הנפשי, לצד חוסר הבשלות וגם העובדה שבמקרים רבים מדובר בקרוב משפחה או אדם בעל סמכות, משאירים הרבה פעמים את המקרים באפלה.



כעת, מנסה מדינת ניו יורק להתמודד עם הבעיה הזאת באופן יצירתי. בינואר השנה עבר בניו יורק חוק ילדים קורבנות עבירה, אשר בין היתר העלה את גיל המקסימום לתביעת פיצויים עבור מי שנפל קורבן לתקיפה מינית בילדות מ-23 ל-55. בנוסף, קבע החוק את חלון הזמן שבו כאמור לא תחול התיישנות, וגם מי שנפגעו לפני כמה עשורים יוכלו להגיש תביעה נגד תוקפיהם. החלון הזה ייסגר ב-13 באוגוסט 2020.



"מדובר בצעד ביניים, כי למעשה לא מבטלים את ההתיישנות, אבל נותנים לנפגעים תרופה גם שנים רבות לאחר הפגיעה", מציינת עורכת הדין ד"ר דנה פוגץ, מהקריה האקדמית אונו, מומחית לזכויות נפגעי עבירה. "בשנים האחרונות עשו את הצעד הזה בכמה מדינות בארצות הברית ובאמת נפגעים הגישו תביעות נזיקיות אפילו על מקרים שנעשו בשנות השישים וה-70 של המאה הקודמת, בעיקר נגד כמרים קתוליים שפגעו בילדים. באורוגון, אדם תבע את תנועת הצופים לאחר שמדריך פגע בו מינית בילדותו. בית המשפט פסק לו 18 מיליון דולר כפיצויים".



ובישראל? "גם בארץ, תחום ההתיישנות עבר תהפוכות בשנים האחרונות וההתיישנות בעבירות מין הוארכה. לגבי אורך ההתיישנות - כל מקרה לגופו. נלהערכתי, הסיכוי שגם בישראל המחוקק יפתח חלון הזדמנויות כזה אינו גבוה", היא אומרת.