תפוסה גבוהה מהמותר נרשמת במרכזים לבריאות הנפש: התפוסה באברבנאל מעל 132%, מעל 102% בבאר יעקב, מעל 108% בבאר שבע וכך גם בגהה, מעל 103% בכפר שאול, 100.38% בלב השרון, מעל 112% במזור, מעל 103% במעלה הכרמל, מעל 115% בשיבא, מעל 105% בשלוותה ומעל 109% בשער מנשה. כך עולה מנתוני משרד הבריאות לגבי התפוסה במרכזים לבריאות הנפש, נכון לשבוע זה. 
 
עומסים אלה פוגעים בטיפול המוענק למאושפזים במחלקות, וכן מונעים ממועמדים לאשפוז לבחור את המרכז הרפואי בו יטופלו. החוק מאפשר למטופל לבחור היכן יתאשפז ובלבד שהתפוסה עומדת על פחות מ־95%, במקרה כזה הוא מופנה לבית החולים הקרוב למקום מגוריו.
 
ד’ הייתה מאושפזת באחד מהמוסדות לבריאות הנפש במרכז הארץ במשך כחודש, בהתאם לכתובת המגורים של הוריה. לדבריה, המקום הותיר בה “טראומה ספציפית”. לפני כחודשיים חלה הידרדרות במצבה הנפשי: “קיצונית, כזו שדורשת אשפוז. חבר הביא אותי למיון בגהה, כי שמעתי על המקום וקיבלתי המלצות. ממש לא רציתי לחזור למוסד האחר בעקבות טראומה ספציפית. אבל הפסיכיאטר אמר שכל מה שיוכל לעשות זה להפנות אותי חזרה למוסד הראשון. ביקשתי כל בית חולים אחר מלבד המקום ההוא, ואמרו לי שבכולם התפוסה מלאה”, סיפרה. 
 

ל’, שבעבר הייתה מאושפזת, מעידה כי “הרבה אנשים שבאמת זקוקים לטיפול מופנים בעל כורכם לבתי חולים שידועים ביחס הבעייתי שלהם למטופלים”.
“בתי החולים הפסיכיאטריים, הם לדעתי החצר האחורית של משרד הבריאות”, אומרת דפנה בסטר המכהנת קרוב לחמש שנים כנשיאת אגודת הידידים של בית חולים גהה. “אפילו במינימום של כוח אדם קשה לעמוד. הנושא של מערך בריאות הנפש הוא לא סקסי, ולא מושך תרומות. אבל דווקא כאן משרד הבריאות חייב לשים דגש”.
 

תגובת משרד הבריאות: “הנוהל המאפשר בחירת בית חולים כאשר התפוסה היא מתחת ל־95% קיים כדי להבטיח שתושבים המתגוררים באזור אשפוז של בית חולים מסוים, יוכלו להתאשפז בו על פי רצונם בעת הצורך. בנסיבות מיוחדות, כפי שמפורט בנוהל, הבקשות נבחנות לגופן ונעשה כל מאמץ שלא לפגוע במטופלים ולהיענות לרצונותיהם, ככל שהדבר ניתן. משרד הבריאות פועל כל העת להקלת עומסי האשפוז במערכת האשפוז הפסיכיאטרית באמצעות תוספות מיטות, כוח אדם והפנייה לשיקום בקהילה”.