נחל הירקון שוקם בהצלחה אחרי אסון גשר המכביה, אך בחודשים האחרונים מתקבלים דיווחים על ריחות לא נעימים ודגים מתים, סימן המעיד על זיהום בעייתי. על פי מנכ"ל רשות נחל הירקון דוד פרגמנט הנחל הגיע ליציבות לפני 5 שנים ומאז לא מצליחים לשמור על ניקיונו בשל רצף של תקלות.



הזרמות שפכים ותקלות בצנרת הן המחלות הכרוניות של הנחלים בישראל, גם כאלה שעברו שיקום. מדובר בתקלות שמקורן בעבודות תשתית ובתקלות בצנרת שגרמו להזרמת שפכים לירקון. למעט חלקו המזרחי של הנחל בו זורמים מים טבעיים, ברובו זורמים שפכים מטוהרים והם צריכים להיות באיכות ממש טובה אחרת מצב הנחל יהיה בנסיגה. דוגמה אחת לתקלה הגורמת לזיהום הירקון היא הבנייה המאסיבית ממזרח לירקון, בדרום השרון. הרבה מבנים ובנייני מגורים הוקמו אך לא הוכנה תשתית מתאימה לטיפול בשפכים. מתקן הטיהור הקיים לא עמד בעומס, העודפים הוזרמו לנחל בצורה חוקית וזה פגע קשות במצב הנחל. האם יגיע היום שבו נוכל לשחות בירקון? קודם שיגיע היום שבו נוכל לחתור בנחל בלי לסבול מהריח.



מספר החובארות של הציפור מדברית הגדולה הנמצאת במצב הכחדה עלה. מדובר בעלייה של מספר עשרות פריטים, מספר משמעותי כשסך כל החובארות הוא פחות מ-300. החובארה היא ציפור שדוגרת על האדמה מאוד רגישה לכל שינוי בקרקע, כגון הפיכת שטח טבעי לשטח חקלאי. היא ציפור מאוד מיוחדת ויפה ואף זוכה להגנה בבסיסי חיל האוויר, שם בשטחים הפתוחים הן מקוננות ללא הפרעה. טוב היה אם החובארות יכלו לקנן בביטחה גם מחוץ לבסיסי צה"ל וכך להגדיל את מספרן.


 


בת הים מבת גלים


טל רז, מדריכת כושר, תכשיטנית ומדריכת צלילה הפכה את חיי הים לשיגרה. רז, שנולדה בבת גלים, מספרת כי נשבתה בקסמי הים עוד בילדותה כשאביה לקח אותה לים עם הסנפירים שלה. בעבורה הטבילה במים בבוקר זה קודם כל מדיטציה ותוך כדי גם ריפוי: "אני צוללת צלילה חופשית, להיות מתחת למים זה דבר קסום".



רז הפכה את אהבתה לים למקצוע, כשהיא מסייעת לאנשים בהתמודדות עם הפחד מהים, היא חשה שהיא מעניה מתנה נפלאה: "אני אוהבת ללוות אנשים שמפחדים מהים. בעזרת נשימות והרפיה אני עוזרת להם להתגבר על הפחד שהיה שרוי בהם שנים בשל טראומות ילדות או אירוע מהעבר שלא שוחרר".



מה שיותר עמוק יותר כחול


האם מי הים התיכון עכורים יותר ממפרץ אילת? רז לא מסכימה עם הקביעה: "לא הייתי אומרת שהם יותר עכורים, ישנם ימים שבהם הים התיכון צלול כמו קריסטל. יצא לי לראות חיות מדהימות כמו צבי ים, חתולי ים, עטלף ים, תמנונים, מדוזות. חברתי, ששמה שיר בת הים, אפשרה לי להתנסות בשחייה עם סנפיר של בת ים מסוג 'מונופין'. זו הייתה חוויה מיוחדת ושונה והרגשתי כמו בסרט של בת הים".



טל רז מספרת כי היא פועלת לשימור הסביבה הימית. היא, אנשי הים התיכון ואיגודים נוספים שאכפת להם מהים התאחדו למען מטרה אחת: להרחיב את השמורות הימיות. שמורה ימית היא מרחב מוגדר שבו אסור לדוג והוא נקי מכל דבר המהווה סכנה ליצורים הימיים. הכרזה על אזור כמשורה ימית מאפשרת לחי ולצומח בה לשגשג.