הליכוד נגד הרמטכ"ל ה-20: שר העלייה והקליטה, ח"כ יואב גלנט, התראיין הבוקר (רביעי) בגלי ישראל והתייחס להצהרה של יו"ר כחול-לבן, בני גנץ, אתמול בסיור בדרום כי בפעם הבאה שיהיה עימות בעזה הוא יוודא שזה יהיה הסבב האחרון וכי יחתור להכרעה צבאית של החמאס. "אלו דברים ריקים מכיוון שבני גנץ כשהיה רמטכ"ל בזמן מבצע צוק איתן היה לו תקציב של 70 מילארד שקל בשנה, סמכויות כמעט ללא קץ, כמו שאין לאף אחד במדינה דמוקרטית חוץ מהרמטכ"ל. אך בסוף במשך 50 יום צה"ל התגרד בגדר ועשה את כל הטעויות האפשריות והרמטכ"ל בא יום אחרי יום לבכות מתחת לסינר של הקבינט".

גלנט המשיך את דבריו נגד גנץ בכך שאמר: "כל מ"פ וכל מג"ד שמקבלים סמכות צריכים לפעול בגזרתם, תפקיד של רמטכ"ל הוא להביא לנו ניצחון לא לבכות על מה אפשר ומה אי אפשר כשכל הסמכויות האדירות האלה נמצאות בידיו. יתרה מזאת, ההכנה של האירועים האלה הייתה לקויה לחלוטין. ידעו על 31 מנהרות שחוצות את הגבול, המסמך הזה הונח על ידי השב"כ על שולחנו של הרמטכ"ל. זה לא אני אומר, זה אומר מבקר המדינה בדוחות שהוא עשה לאחר המערכה. הרמטכ"ל ושר הביטחון דאז, גנץ ויעלון, הצטלמו בתוך המנהרות האלה, כאשר האירוע הזה הגיע התברר שאין הערכות, אין ציוד, אין כלים אין הכנה של כוחות ייעודים, והתוצאה בהתאם".
 
מה היה תפקידך בזמן המבצע כשגנץ היה רמטכ"ל?
"אני הייתי אזרח. אני ניהלתי 5 שנים לפני כן את מבצע עופרת יצוקה וזה התנהל אחרת. במכת הפתיחה היו 300 מחבלים הרוגים, עוד כ-700 לאורך המערכה, צה"ל יצא עם ראש מורם ועם תחושה שהוא תיקן את הבעייתיות שהייתה במלחמת לבנון השנייה".

בנוגע לתפקוד צה"ל בצוק איתן אמר גלנט: "תפקידו של הרמטכ"ל הוא ליזום, להציע, להביא תוכניות ולהראות איך מנצחים. אם החלופות היחידות שהצבא מביא לפני הקבינט הם שתיים: אחת, לא לעשות פחות או יותר כלום או להסתפק בתנועות לאורך הגדר ואילו השנייה היא אופציית נהרות הדם, שכביכול כל מה שיעשה יביא לקטסטרופה, אז ברור לגמרי במה הקבינט בוחר".
 

יכול להיות שהדרג המדיני צריך להנחות בצורה יותר קשוחה את הצבא? 
"הצבא צריך להיות סוס דוהר, ומי שצריך לרסן אותו הוא הקבינט ולא להיפך. לצערי לא זה היה המצב, זה היה נכון בדרגי השדה: הלוחמים, המפקדים, המח"טים ומפקדי האוגדות, כל אלה נלחמו כראוי. כשאתה מסתכל על תהליך ההכנה המערכתית ועל הנחישות והחתירה לניצחון זה לא היה שם. זה גרם לפגיעה בהרתעה הישראלית, כיוון שהבעיה היא לא עזה. הבעיה היא מי מסתכל עלינו במקומות אחרים, ומה הוא חושב על הביצועים של השחקן הישראלי ואיזה רעיונות עולים לו לראש, באזור הזה אין הזדמנות שנייה, צריך לנצח בכל מערכה". 

כשאתה אומר על רמטכ"ל בכה מתחת לסינר של הקבינט אתה מתאר רמטכ"ל מאוד חלש ובכייני, לזה התכוונת?
"אני חושב שהתפקיד הזה היה גדול עליו והתוצאה הייתה בהתאם. אני מדבר על דברים כהווייתם. הוא מעיד על עצמו שמערכת הבחירות הם החודשים הקשים בחייו. זה הרי לא אפילו פסיק ממה שנדרש מהתפקיד שאליו הוא חותר.

מצד שני לפני שבוע היתה תקרית על הגבול בה לקח שעתיים וחצי להרוג מחבל שנכנס מעבר לגדר. לוחמים אמרו שהם חוששים לירות, וזה תחת כהונת הממשלה הנוכחית
"הצבא מקבל הנחיות כלליות מהקבינט, משר הביטחון ומראש הממשלה, הוא מתרגם את ההנחיות האלה למעשים, בין היתר הוראות פתיחה באש מטעם הרמטכ"ל. הוראות הפתיחה באש משתנות לפי העניין, בדרך כלל הם מייצגות את המדיניות שבה צריך לנקוט. קודם כל צריך לזכור איך האירוע הזה הסתיים, הסתיים בזה שהמחבל הרוג. אמנם, היו לנו פצועים אבל זה הטבע של היתקלויות טקטיות. אני חושב שהרמטכ"ל מתרגם היטב את הדברים בעת הזאת ועושה דברים כפי שצריך. זה לא אומר שאנחנו במאה אחוז מהמקרים נגיע לתוצאה האופטימלית, יש גם שגיאות, זה תמיד היה ותמיד יהיה אבל מדובר על דברים נקודתיים, בסך הכל הצבא פועל נכון".

בנוגע ליכולתו של החמאס אמר גלנט: "אני מכיר את החמאס בלחימה מפנים אל פנים ועד שהייתי אלוף פיקוד. החמאס שאני פגשתי בעופרת יצוקה, שקיבל מכה אדירה, הפסיק לעשות את הדברים שעשה לפני כן. ולאט לאט הולכות ונסגרות הדרכים. אנחנו הולכים וסוגרים את מנהרות הטרור, ציר הים נסגר כמעט הרמטית, הצירים דרך מצרים נסגרים, התנועה מעל הגדר נסגרת וגם היכולת הטילית שלהם חסומה במידה רבה. כתוצאה מזה הוא מנסה לשפוך דם פלסטיני על מנת לעורר פרובוקציה בינלאומית ולמשוך תשומת לב אבל בגדול הוא כלוא בפינה שלו. לצערי הרב יש לנו בעיות יותר גדולות מהחמאס". 
 
ראש הממשלה פרסם הבוקר טור בו הוא מתחייב לא ללכת לאחדות. אתה גם נגד אחדות באופן עקרוני? 
"אני בעד ממשלת ימין ואני חושב שאפשר להגיע לזה אם אתה מסתכל על תוצאות הבחירות האחרונות ומונה את הקולות בלי אחוזי חסימה ודברים דומים. התוצאות עמדו על 68 מנדטים לימין 42 לשמאל ו10 לערבים. זאת אומרת ששני שליש מהציבור היהודי רוצה ממשלת ימין, זה נכון שחלק מהמפלגות לא עברו את אחוז החסימה ואיבדנו קולות. בנוסף, ליברמן לקח ויצא לטיול עם חמישה מנדטים שהיו מיועדים לגוש הימין".
 
מה אתה חושב על אפשרות שבני גנץ יצטרף לממשלה עם החרדים ובלי לפיד? 
"אני חושב שאם נעבוד נכון ונפעל נכון יש לנו סיכוי להעמיד ממשלה ימנית מתפקדת עם לפחות 62-64 חברי כנסת, זהו רצון הציבור ואני מאמין שהדבר הזה יהיה לתועלת מדינת ישראל, וכשמדברים על המושג אחדות צריך להסתכל מה זה הצד השני שכביכול מתאחדים איתו. הרי יש מפלגה שיש לה ארבעה ראשים שכל אחד מושך לכיוון אחר, יש לה 10 דעות והם רבים כל הזמן ביניהם. אז קודם כל שידאגו לאחדות בינם לבין עצמם".

התייחסות שלך לחשדות כלפי ליצמן
"אני רוצה להזכיר מה הם הכללים של מדינה דמוקרטית, יש עצמאות מוחלטת לגופי החקירה והאכיפה. מצד שני אדם זכאי כל עוד לא הוכח אחרת, לא משנה מי הוא. מהיכרות אישית עם יעקב ליצמן, אני רוצה לומר שמדובר פה על אדם צנוע אדם שמאמין בדרך שלו. הייתי בביתו יותר מפעם אחת, ואני מאמין שהוא פועל רק בניקיון כפיים. אני משוכנע שהדבר הזה ייסגר בלא כלום".