לאורך שנותיו של הזמר העברי, בייחוד מקום המדינה ועד ימינו, הגזענות, הקיפוח ומה שמכונה "השד העדתי" מהווים חלק בלתי נפרד מהפסקול הישראלי, בין אם זה כאקט מחאתי, בין אם זה כאקט הומוריסטי ובין אם זה לא מתוך כוונה תחילה.



בפרק הנוכחי של הפודקאסט "מילים ולחן" ברדיו 103FM, חזר דודי פטימר אל מיטב הקלאסיקות הישראליות שטמנו בחובן את זרע הגזענות ושמרו על גחלתו לאורך השנים.





בשנות ה-50 מיטב האמנים שעסקו בשירים בעלי נופך גזעני היו דווקא האמנים ה"מחתרתיים" הראשונים של המוזיקה המזרחית: הזמר התימני שלמה מוק'עה ששר שירי מחאה על נישואי תערובת בין תימנים לאשכנזים, וג'ו עמר שהקליט בשנת 1959 את שיר המחאה "הלכתי לשכת עבודה" שכלל את הטקסט: "הלכתי לשכת עבודה, אמר לי: מאיפה אתה? אמרתי לו ממרוקו, אמר לי צא החוצה. הלכתי לשכת עבודה, אמר לי: מאיפה אתה? אמרתי לו מפולניה, (אמר לי) 'היכנס בבקשה'".



בנוסף, צדוק סביר, החקיין הראשון בישראל ומכוכבי שנות ה-50, הקליט באמצע אותו עשור את השיר "שכנוזים שכנוזים" שתיאר את חוכמת התימני על האשכנזי וסירובו של האשכנזי שבתו תתחתן עם תימני.



בתחילת שנות ה-70 הצליח המופע המוזיקלי "אל תקרא לי שחור" מאת דן אלמגור ובני נגרי שתיאר את התנועות האמריקאיות השחורות לשוויון האזרח כאספקלריה ליחסים בין מזרחים לאשכנזים בישראל. המופע, בו השתתפו אמנים כמו עוזי פוקס, רותי נבון, אברהם פררה ודודו זר כלל את השיר "קליפסו בשחור לבן" שבלט במילותיו: "השחור רוצה שייחנק הלבן והלבן שייחנק השחור".



מחזמר נוסף של דן אלמגור, מראשית שנות ה-80 בשם "נערי הכרך" מתאר את קשיי ההתאקלמות של בני עדות התימן בחברה הישראלית והגזענות לזמרים המזרחיים בתקשורת הישראלית. במופע כיכבו ניסים גרמה, עדנה גורן ודינה גולן ובו בלט הלהיט "מלך הקסטות".





בשנת 1987, באלבום הבכורה של אהוד בנאי – "אהוד בנאי והפליטים", יצר בנאי את השיר "עבודה שחורה" שמתאר את היחס האי שוויוני לו זוכים בני העדה האתיופית. לאחרונה יצא גם שירו של גילי יאלו "יד קלה על הדק" שמתאר בעין מחאתית וביקורתית את רצח סלומון טקה ויוצא נגד האפליה והגזענות.



בשנות ה-80, אחרי תקופה ארוכה שלא הקליט, שמוליק קראוס הבליח עם הלהיט "איך שגלגל מסתובב" בו שר: "לבן נשאר לבן, שחור נשאר שחור" על המצב העדתי. סקירה היסטורית מגלה שרוב השירים שהביעו גזענות כלפי בני עדות המזרח, נכתבו דווקא על ידי יוצרים בני עדות אשכנז בהם דן אלמגור, יעקב רוטבליט ואפילו מוטי גלעדי שלהיטו הנודע "בבר" דן במרוקאי שלא מושמע ברדיו בגלל מבטאו.



כדברי פטימר בתחילת הפודקאסט, השיר הבולט שמביע את ישראל כמדינה גלותית של קיבוץ גלויות, עדות וסטריאוטיפים הוא "כולנו יהודים" שכתב חיים חפר והלחין דובי זלצר עבור המחזמר "קזבלן" בכיכובו של יהורם גאון.



כל הדוגמאות האלה ועוד הובאו לידי ביטוי בפודקאסט כולל הסיפורים מאחורי השירים, גלגולם והסיבה שהן הפכו לקלאסיקה, על אף המשמעות הלא פשוטה שיוצאת מתוכם.