ישראלית הורשעה היום (רביעי) בהונאת עשרות אלפי משקיעים ברחבי העולם בשווי של 145 מיליון דולר. לי אלבז (38) תקבל את גזר הדין ב-9 בדצמבר במרילנד בעקבות הרשעתה בשלושה סעיפי הונאה, שהעונש המרבי על כל סעיף הוא 20 שנות מאסר. 



אלבז הואשמה כי במסגרת עבודה כמנכ"לית החברה הישראלית "יוקום תקשורת", שפעלה מקיסריה והשתמשה בכלי הפיננסי הנקרא "אופציות בינאריות", היא הדריכה את עובדיה לשקר למשקיעים ולהוליך אותם שולל. התובע בתיק, רוש אטקינסון, טען במהלך המשפט כי "לא ייתכן שההונאה הזו התרחשה בלי אלבז. כל העובדים אמרו את אותם השקרים כי זה מה שהיא לימדה אותם לעשות". 



אלבז היא אחת מ-15 נאשמים בתיק, והיא הראשונה שעמדה לדין. חמישה מהנאשמים כבר הודו באשמה והסכימו לשתף פעולה עם התביעה. מכתב אישום שהוגש בחודש פברואר האחרון נגד תשעה מהנאשמים, בהם בעלי החברה יוסף הרצוג, עלה כי ההונאה עלתה למשקיעים יותר מ-145 מיליון דולר. 



עובדי "יוקום" הואשמו על ידי התובעים בתיק כי במהלך עבודתם העמידו פנים שהם ממדינות אחרות, שיקרו לגבי כישוריהם המקצועיים ואף אימצו "שמות במה", זאת כאמור תחת הדרכתה של אלבז, שעצמה השתמשה בשם הבמה "לנה גרין". 



כמו כן, עובדי יוקום גם שיקרו לגבי שיעורי הרווח ההיסטוריים שלהם, הבטיחו רווחים כוזבים ולא אמרו למשקיעים שהם עצמם מרוויחים כסף רק במידה והלקוחות שלהם מפסידים כסף. "אף אחד לא רצה לעזור לקוחות", אמר אטקינסון. "הכל היה חלק מהתכנית של לגנוב כסף". 



עורך דינה של אלבז טען במשפט כי היא לא הדריכה את עובדיה לשקר אלא דווקא הפצירה בהם "לעבוד נקי". אלבז לטענתו לא התירה לעובדים להשתמש באף אחת מטקטיקות ההונאה בהן השתמשו עובדיה. "העובדים שהונו את הלקוחות הונו גם את אלבז", אמר. 



שוק האופציות הבינאריות פועל ברובו מחוץ לארצות הברית באמצעות אתרים לא מוסדרים. התשלום על אופציה בינארית בדרך כלל קשור לשאלה האם מחירו של נכס מסוים, כמו מניה, עולה או נופל מתחת לסכום שצוין בזמן מסוים, ובשלב זה המשקיע מקבל סכום מזומן שנקבע מראש, או כלום.