על רקע אירועי הירי ההמוני בשבוע האחרון, נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הגיע היום (רביעי) יחד עם רעייתו מלניה לעיר דייטון באוהיו, שם נטבחו ביום ראשון האחרון 9 בני אדם. לאחר ביקורו באוהיו, צפוי להמשיך טראמפ לאל פאסו בטקסס, שם נרצחו בסוף השבוע 22 בני אדם.

הביקור הטעון של טראמפ בבית החולים בעיר, בו מאושפזים הפצועים מהטבח לווה בקריאות מפגינים שצעקו "תעשה משהו" ונשאו שלטים בהם נכתב "שנאה לא רצויה פה" ו"לעצור את הטרור".

צילום: רויטרס
המוחים מאשימים את הנשיא האמריקאי בהסתה נגד מהגרים ובהגבהת הלהבות. כזכור, טראמפ קרא במהלך השבוע לחברי הקונגרס משתי המפלגות לנצל את שני אירועי הירי הקטלניים על מנת לקדם חקיקה שתקשיח את בדיקות הרקע למבקשים להחזיק בכלי נשק."לא ייתכן שמותם של ההרוגים באל פאסו ובדייטון יהיה לשווא, וכך גם עבור מי שנפצעו", צייץ טראמפ. "אנחנו לעולם לא יכולים לשכוח אותם ואת הרבים שהיו לפניהם. רפובליקנים ודמוקרטים חייבים להתאחד ולקדם בדיקות רקע נוקשות, אולי לקשור את החקיקה הזו לרפורמת ההגירה הנדרשת באופן נואש. אנחנו חייבים שמשהו טוב, אם לא נהדר, ייצא משני האירועים הטרגיים האלה".

בציוץ נוסף, טראמפ הטיל על התקשורת את האחריות למעשי ההרג. "לתקשורת יש אחריות רבה על החיים והבטיחות במדינה שלנו", כתב. "התקשורת המזויפת תרמה רבות לזעם ולכעס שנבנו לאורך השנים. הסיקור החדשותי חייב להתחיל להיות הוגן, מאוזן ובלתי מוטה, או הבעיות האיומות האלה רק יחריפו".

צילום: רויטרס
הנשיא לשעבר ברק אובמה, שממעט להתבטא בנושאים פוליטיים מאז עזב את הבית הלבן, תקף את טראמפ שלשום על רקע האירועים האחרונים. בציוץ ארוך שפרסם בחשבון הטוויטר שלו, קרא הנשיא לשעבר לעם האמריקאי לדרוש ממנהיגיהם לשנות את חוקי הנשק במדינה ולדחות מנהיגים "שניזונים משפה של פחד ושנאה, ומלבינים גזענות".

"מישל ואני אבלים עם משפחות הקורבנות באל פאסו ודייטון", פתח אובמה את דבריו, "אפילו אם הפרטים עדיין לא ברורים כולם, ישנן כמה עובדות ברורות בשלב זה. הראשונה היא שאין אומה נוספת בעולם שחווה מקרים רבים כל כך של ירי המוני כפי שאנחנו רואים בארצות הברית. אין אומה מפותחת שסובלת מרמות כאלה של אלימות באמצעות נשק חם. כל פעם שזה קורה, נאמר לנו כי חוקים שמגבילים אלימות באמצעות נשק חם לא יעצרו כליל את מקרי הרצח. שהם לא יעצרו כל אדם מופרע מלהשיג נשק ולירות בחפים מפשע. אבל העדויות מראות כי חלק מהמוות יכול להימנע, שמשפחות יכולות להינצל מכאב זה. אנחנו לא חסרי ישע, ועד שלא נתייצב ונדרוש מנבחרי הציבור שלנו לשנות את מדיניות הנשק שלנו, הטרגדיות האלה ימשיכו לקרות".