בוועדת הבחירות המרכזית נערך היום (חמישי) דיון בפני יו"ר הוועדה, השופט חנן מלצר, ביוזמת הליכוד להציב מאות מצלמות בקלפיות במגזר הערבי. ארגון עדאלה, ח"כ עאידה תומא סלימאן (הרשימה המאוחדת), התנועה לאיכות השלטון, מפלגת העבודה, המחנה הדמוקרטי וגופים נוספים עתרו לוועדה כדי לאסור הצבת מצלמות. תגובת הליכוד, שהגיעה אמש לידי "מעריב" - דורשים להציב את המצלמות, "כדי לפקח על טוהר הבחירות". אמש נודע כי היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט מתנגד לכך שוועדת הבחירות המרכזית תאפשר הצבת מצלמות מטעמה בקלפיות ביום הבחירות וטוען כי מדובר ב"עבירה פלילית".



אביחי מנדלבליט. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
אביחי מנדלבליט. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



בבחירות לכנסת ה־21 באפריל השנה הציב הליכוד משקיפים עם מצלמות וידיאו בקלפיות במגזר הערבי כדי למנוע, לטענתו, חשש לאי סדרים. במגזר הערבי הגיבו בחריפות וטענו כי המצלמות היו בין הגורמים לשיעור ההצבעה הנמוך. עו"ד סאוסן זהר, אשר תייצג את מרכז עדאלה בדיון, מסרה: "נדרוש מהוועדה לאסור באופן מוחלט את השימוש במצלמות ולהודיע על ביטול החלטת השופט מלצר מיום הבחירות. שכן, אין כל חוק שמאפשר הצבת מצלמות, ולכן החלטת יו"ר הוועדה מאפריל היא לכל הפחות בעייתית. כן נדרוש שוב מהיועץ המשפטי לממשלה להורות על פתיחת חקירה פלילית. מספר סרטונים ותצהירים שאנחנו מגישים לוועדה היום מצביעים באופן מובהק על הפרעה למהלך הבחירות ועל פגיעה בפרטיות של הבוחרים, והכל תוך תיוג אתני של המצביעים ביישובים הערביים״.



השופט חנן מלצר. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
השופט חנן מלצר. צילום: הדס פרוש, פלאש 90



הליכוד, לעומת זאת, באמצעות יועצו המשפטי עו"ד אבי הלוי, אומר בתשובה לעתירות כי "לחברי ועדות הקלפי ולמשקיפים המתמנים על פי החוק מטעם המפלגות השונות כדי לפקח על טוהר הבחירות, יש זכות לצלם ביום הבחירות לכנסת ה־22 במצלמות שאינן סמויות באותו חלק של חדר הקלפי המהווה רשות הרבים".



;המצלמות, נאמר בהודעת הליכוד, "נועדו לצלם את מהלך ההצבעה והספירה הגלוי, מבלי להפיץ את הצילום, באמצעות מצלמה המשקיפה על תיבת הקלפי ושולחן הוועדה". לדברי הליכוד, "מימוש זכות זו נועד להגן על אינטרסים חשובים המונחים ביסודה של שיטת הבחירות הדמוקרטית, ובראשם שוויון הבחירות, טוהר הבחירות, המתחייב ממנו, ואמון הציבור במהימנות הבחירות ובאמינותן".