עשרות ארגוני בריאות, אנשי רפואה וארגונים הפעילים נגד עישון ברחבי העולם, בהם גם הארגון הישראלי “המיזם למיגור עישון”, פנו למייסד פייסבוק מארק צוקרברג במכתב בו תקפו את המדיניות שאימצו הרשתות החברתיות פייסבוק ואינסטגרם בנושא, בטענה שהיא חסרת שיניים. זאת, דווקא לאחר הכרזת הרשתות לפני כשבועיים, על מדיניות חדשה של איסור פרסום ושיווק סיגריות ואלכוהול.



ברשתות החברתיות הוחלט כי ייאסר פרסום תכנים שינסו להציע, למכור או להעניק במתנה אלכוהול ומוצרי טבק לגולשים ולאנשים פרטיים. לטענת המתנגדים, המדיניות החדשה אינה אוסרת קידום סיגריות ומוצרי עישון על ידי סלבריטאים ומובילי דעה. כך הפך שיווק באמצעות יוטיוברים, סלבריטאים ומובילי דעה ברשת, לשיטה הנפוצה ביותר של חברות הטבק לקידום מוצריהן ברשתות החברתיות, תוך גיוס בתשלום של דמויות משפיעות כדי להגיע למיליוני עוקבים.



“שימוש בטבק הוא הסיבה המובילה בעולם למוות הניתן למניעה. הוא הורג מדי שנה שמונה מיליון אנשים ברחבי העולם”, נכתב במכתב. “שיווק של מוצרי טבק באמצעות המדיה החברתית מאיים על כל התקדמות בריסון המגפה. אנו קוראים לפייסבוק ולאינסטגרם להגן על מיליארדי משתמשים צעירים ברשתות החברתיות ממגפת הטבק העולמית, על ידי איסור מיידי על קידום מכירות של מוצרי טבק וסיגריות אלקטרוניות באמצעות דמויות משפיעות”.



המכתב כולל התייחסות גם לסיגריות אלקטרוניות, וטוען כי הרשתות מתעלמות מקביעת ארגון הבריאות העולמי, לפיה הן מוצר ממכר ומזיק לבריאות. כל זאת, כשברקע נערך בימים אלה שימוע לחברת JUUL בבית הנבחרים בארה”ב, על פרסום לבני נוער ברשתות החברתיות. לפי הטענה, שילמה החברה לכאורה 10,000 דולר לחברת יחסי ציבור, בתמורה לגיוס 280 ידוענים לפרסום תמונות עם המוצר ברשתות החברתיות.



“חברות הטבק אינן תמימות בבחירתן לשווק את מוצריהן הממכרים והמזיקים לבריאות באמצעות הרשתות החברתיות, בדגש על אינסטגרם ופייסבוק, הפופולריות בקרב בני הנוער והצעירים בישראל ובעולם”, אומרת שירה כסלו, מנכ”לית המיזם למיגור העישון, הפועל נגד כניסת בני נוער וצעירים למעגל המעשנים. “השימוש בידוענים, לא רק שמדבר אל בני הנוער בתקופת ההתבגרות וגיבוש עמדתם, אלא גם מסיר הגנות של ביקורת ומודעות לפרסום”.



כסלו מוסיפה, כי בהנחה שפייסבוק ואינסטגרם אכן רוצות לסייע במאבק למיגור העישון, עליהן לאסור פרסום מוצרי טבק וסיגריות אלקטרוניות באמצעות הפלטפורמות שלהם, לרבות איסור השימוש בידוענים ובהאשטגים לקידום מוצרי טבק ועישון. במקביל, הן צריכות לשתף פעולה עם גורמי האכיפה הפועלים לקידום חוקים האוסרים פרסומת בארץ ובעולם”.