דביר שורק, חייל מישיבת הסדר, נרצח אמש בפיגוע בגוש עציון. גופתו נמצאה סמוך לישיבת מגדל עוז בה למד עם סימני דקירה. מצוד מתנהל אחר המחבלים שביצעו את הפיגוע, במהלכו פשטו כוחות הביטחון על הכפר בית פג'אר הסמוך לבית לחם. כמו כן, בהתאם להערכת המצב, הוחלט בצה"ל על תגבור נוסף של כוחות חי"ר במרחב יהודה ושומרון.


דובר חמאס בעזה, חאזם קאסם, התייחס לפיגוע וטען כי הוא "המענה הגדול ביותר לניסיונות לספח את הגדה. החלטת עמנו היא לגרש את הכובש מהגדה". עוד לפני כן, דובר הג'יהאד האסלאמי, דאוד שיהאב, שיבח את המחבל שביצע את פיגוע הדקירה ואמר כי "הפיגוע הוא תגובה טבעית לפעולות הכיבוש ופשעיו, המחייבים פעולה כואבת והרתעתית", אמר.
 
פיגוע בגוש עציון
הוועד להתנגדות עממית קרא לכל התושבים בגדה המערבית למחוק את ההקלטות ממצלמות האבטחה, כדי למנוע מישראל מלהגיע למבצעי הפיגוע ולעקוב אחרי תנועותיהם. בהודעה נאמר כי מדובר "בתגובה טבעית על פשעי הכיבוש הישראלי. עוד נאמר כי "הפיגוע מדגיש מחדש שהעם הפלסטיני ימשיך בדרך ההתנגדות עד לסילוק הכיבוש מכל האדמה הלאומית שלנו". 
 
כוחות צה"ל בגוש עציון
בתוך כך, ראש הממשלה בנימין נתניהו הניח אבן פינה להקמת שכונה של 650 יחידות דיור חדשות בבית אל והתייחס לפיגוע. "הבטחנו לבנות בבית אל מאות יחידות דיור - היום אנחנו עושים זאת, גם מפני שהבטחנו וגם מכיוון שהייעוד שלנו הוא לבסס את עם ישראל בארצו, להבטיח את הריבונות שלנו במולדת ההיסטורית שלנו. אנחנו יודעים שארץ ישראל נקנית בייסורים. היום נפל עוד אחד מטובי בנינו, למשפחה שכבר הקריבה קורבן כבד למען ארץ ישראל. המחבלים הנפשעים הללו, הם באים לעקור - אנחנו באים לנטוע. הם באים להרוס - אנחנו באים לבנות. ידינו תשיג את מבקשי נפשנו ואנחנו נעמיק את השורשים שלנו במולדת שלנו, בכל חלקיה", אמר נתניהו.

דביר שורק. צילום: באדיבות המשפחה


צילום: גרשון אלינסון, פלאש 90


אריק ברבינג, לשעבר ראש מרחב בשב"כ, התייחס בתוכנית 'הקבינט' ב-103FM לאירוע הקשה, במסגרתו נחקר גם החשד לחטיפה של הצעיר ורציחתו לאחר מכן.

אתה שומע את הפרטים, ומהפרטים הגלויים מה אתה יכול לשתף מהתובנות שלך?
"יש תובנות שמתפתחות מהשעות האחרונות, לאו דווקא לכיוון של חטיפה אלא רצח שבוצע ולקח שעות לאתר את הקורבן, לכן אני זהיר בהגדרת החטיפה ומי הגורם".

הכביש שיוצא מכיוון גוש עציון נחשב בטוח?
"אזור צומת גוש עציון ספג הרבה נפגעים, וכמובן האירוע המוכר ביותר הוא חטיפת שלושת הנערים. מעצם המיקום שלו והיישובים היהודיים שנמצאים בסמוך לישובים ערביים. ישנם אנשים, תושבים, שלעיתים הולכים בשולי הכביש אל הבית. זה קורה, לצערנו הרב. ההליכה שם זה בניגוד להנחיות הביטחון. היישובים הישראלים אינם צמודים לצומת הגוש. מורגשת שם תנועה פלסטינית עם תנועה ישראלית הצומת מרופד במצלמות אבטחה".

הצומת המרושת יכול לתת קצה חוט.
"מצלמות הפכו להיות מקור מידע אמין שמאפשר לכוחות הביטחון ולגורמים נוספים לתסרט אירועי טרור וגם אירועים אחרים. גם הפעם ייעשה שימוש במרכיב הזה בשטח".



אפשר גם לאכן את הסלולר בדיעבד ולשחזר את התנועות שלו.

"הכוח של שירות הביטחון הוא באינטגרציה של מידע מהצבא, המשטרה ושב"כ. כל המידע הזה של רסיסי מידע מתחבר ומתקבל במוח של החפ"ק ושם תתקבל תמונה ברורה".

זה נראה כמו ניצול הזדמנות מאשר פיגוע מתוכנן?
"אני לא אומר שמדובר בניצול הזדמנות. כרגע יש אי ודאות. השב"כ, מרגע הדיווח, בודק מספר ערוצים במקביל - ממצב שמדובר בהתארגנות של חמאס שהוא זה שעושה לנו את רוב הפעילות הטרור ביהודה ושומרון ועד למצב בו מדובר בשני נערים שהחליטו על דעת עצמם לרצוח נער יהודי שנקרה בדרכם. הכול פתוח והכול בבדיקה".

תמפה לנו את מפת הטרור בצומת.
"רוב הפיגועים בוצעים על ידי מפגעים בודדים, חלקם מכפר בית פג'אר בסמוך למגדל עוז, אבל גם ממחנה הפליטים אל ערוב. הפיגועים הנוספים כמו גם חטיפת שלושת הנערים רובם בוצעו על ידי תנועת החמאס שהגיעו מבית לחם, חברון. כי פשוט ונוח להגיע לצומת גוש עציון".

גם הבודדים האלה שעשו פיגוע ללא תכנון דרך מילוט מסודרת, יש להם שרידות יחסית גבוהה.
"זה נתון שאינו מדויק. השב"כ עד לרגע זה, מנע כ- 300 פיגועים ולא מדברים על זה. הבודדים אינם מתכננים ציר נסיגה. בודד מגיע לפיגוע צומת גוש עציון ומבין שהסיכוי שלו להיחלץ מהאירוע בריא חי וקיים הוא נמוך ואז הוא בורח".