חמישה דברים קשים אירעו בהיסטוריה של עם ישראל בתאריך תשעה באב, ובמרכזם חורבן בתי המקדש, הראשון והשני. על כן תיקנו חז"ל את צום תשעה באב. השנה יחל הצום ביום רביעי בערב, 29.7.20, ויסתיים ביום חמישי בערב, 30.7.20. בעקבות התפשטות הקורונה, התפילה המסורתית נערכה השנה תוך מגבלות קהל, אך עשרות מתפללים הצליחו לפרוץ את המחסומים שהוצבו ולהיכנס לרחבת הכותל.

על פי דיווחים המשטרה סגרה בדקות האחרונות את רחבת הכותל עקב עומס מתפללים, שהגיע ליותר מאלף בני אדם, והחל לפנות מתפללים מהמקום. באחד הסרטונים שתועדו מהאירועים, נראה אדם מבוגר מתעמת עם המאבטחים שלא מאפשרים לו להתקדם לכיוון הכותל.

זמני כניסת ויציאת הצום ברחבי הארץ

ירושלים
כניסה: 19:36
יציאה: 20:06

תל אביב
כניסה: 19:38
יציאה: 20:08

חיפה
כניסה: 19:38
יציאה: 20:08

באר שבע
כניסה: 19:37
יציאה: 20:07

תפילות בכותל ערב תשעה באב (צילום: מרק ישראל סלם)
תפילות בכותל ערב תשעה באב (צילום: מרק ישראל סלם)

 
הלכות תשעה באב

צום תשעה באב אסור בחמישה דברים: 1.אכילה ושתייה. 2. רחיצה. 3. סיכה. 4. נעילת הסנדל. 5. תשמיש המיטה. 

חולה פטור מצום תשעה באב. נשים מעוברות או מיניקות שאינן סובלות מחולי או חולשה חייבות לצום. 

כל רחיצה של תענוג אסורה ב-ט' באב, ואפילו להושיט אצבע למים אסור. אבל רחיצה שאינה לתענוג מותרת. מי שרגיש מאוד ומוכרח לשטוף פניו כדי שתתיישב דעתו - יכול להקל ולשטוף. רחיצה של מצווה מותרת ולכן יטול אדם ידיו בבוקר עד קשרי אצבעותיו. הכהנים יטלו ידיהם לברכה, והיוצא מהשירותים גם כן ישטוף ידיו. 

סיכה שהיא לתענוג אסורה, ולכן שימוש במוצרי קוסמטיקה כאבקות ומשחות אסור. אבל סיכה שהיא לרפואה מותרת. אין ללכת עם נעלים או סנדלים העשויים מעור. שאר סוגי הנעליים כגון נעלי בד, גומי ועוד מותרים.
 
אין ללמוד תורה כדי שלא להסיח דעת מן האבלות, אבל מותר ללמוד דברים עצובים כמו מגילת איכה ואגדות החורבן. אין שואלים שלום, ונוהגים ליישב כאבלים - בסמוך לרצפה. נהוג לעשות זאת רק עד חצות היום. רצוי מאוד להשתדל שלא לעשות מלאכה בתשעה באב.

בתפילת המנחה שבלחש מוסיפים "עננו" ובני ספרד אומרים גם בערבית ובשחרית. בט' באב תיקנו לומר גם תפילת "נחם" בברכת בונה ירושלים. אין אומרים תחנון. יש נוהגים שאין הכוהנים נושאים כפיהם בשחרית אבל במנחה שלפנות ערב לכל המנהגים נושאים כפיים. בתפילת שחרית נהגו שלא להתעטף בטלית גדול ולא להניח תפילין אבל בתפילת המנחה מתעטפים ומניחים תפילין.

תפילת תשעה באב בכותל המערבי (צילום: מרק ישראל סלם)
תפילת תשעה באב בכותל המערבי (צילום: מרק ישראל סלם)

השנה, בשל מגפת הקורונה, פרסם הרב הראשי, דוד לאו, הנחיות לחולים ולמבודדים.

  • חולה מאומת בקורונה אסור לו לצום, גם אם הוא חש בטוב.
  • מי שיש לו מעל °38 חום אסור לו לצום.
  • מי שחש בתסמינים שמאפיינים קורונה כגון חולשה, שיעול, חוסר טעם לא יצום.
  • מי שנמצא בשלבי החלמה מקורונה לא יצום.
  • מי שהחלים לגמרי אבל עדיין חש חולשה לא יצום.
  • מי שנמצא בבידוד ואין לו כל תסמינים יצום, אם יחוש חולשה כלשהי עליו לשתות לשיעורים (כל 9 דק' ישתה עד 37 סמ"ק), באם החולשה מתגברת יאכל כהרגלו.
  • יש להקפיד באופן מיוחד בשמירה על היגיינה ועל כן חיטוי ידיים בג'ל וניקוי ידיים בסבון ושאר מקומות שצריכים שמירה על היגיינה מותרת.
  • מי שאסור לו לצום לא יתחיל לצום כלל, ואין צורך לאכול פחות מכשיעור.
  • גם מי שהותר לו לאכל בתשעה באב יקפיד רק על אכילה שהיא לצורך ומותר רק תבשיל אחד בכל סעודה.
  • אין צריך לומר שגם מי שלא צם חייב לשמור על שאר דיני האבלות.
  • בשנה זו בשל הצורך למעט את זמן השהיה במרחב הציבורי ובשל תנאי מזג האוויר יש לקצר את אמירת הקינות בציבור. קינות אפשר לומר גם ביחידות ואין צורך לאמרם דווקא בבית הכנסת. על כן, בציבור יאמרו רק את הקינות "שבת סורו מני", "ציון הלא תשאלי" ו"א-לי ציון". את יתר הקינות יאמרו ביחידות בביתם.