ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקר הערב (חמישי) בזירת הפיגוע בה חוליית המחבלים שדקרו למוות הלילה את החייל דביר שורק מעפרה. "אמרתי שהבוקר שארץ ישראל נקנית בייסורים, איבדנו כאן את דביר, בן יקר למשפחת שורק, שאיבדה גם את הסבא לפני שנים אחדות. לבנו איתם. אנחנו מחבקים אותם בשעתם הקשה", הסביר, "אני בא מהקריה, שם קיבלתי עדכונים, כולל מראש השב"כ". מאוחר יותר הגיע גם הרמטכ"ל, אביב כוכבי, לזירת האירוע וקיים במקום הערכת מצב. 

לדברי רה"מ, התשובה שלנו למרצחים האלו היא כפולה. הם באים להרוס, ואנחנו באים. "שנית, החקירה מתקדמת ונבוא איתם חשבון. אני יכול רק לומר לכם שאנחנו רואים כאן את הסימנים שהרכב עשה אחרי מעשה הפשע", הוסיף, "בשנים האחרונות כוחות הביטחון מצאו את כל המרצחים, ואין לי ספק, גם על סמך מה ששמעתי, שאנחנו נשיג את מי שביצע את הרצח הנפשע הזה".
 
"המחבלים מבקשים לחזור ולפגוע בתושבי גוש עציון ובכל אזרחי ישראל. הם לא יצליחו לשבור את חוסננו. צה"ל וכוחות הביטחון ירדפו אותם וישיגו אותם - חיים או מתים", אמר יו"ר כחול לבן בני גנץ, "לא רחוק מכאן, הזירה שבה נרצח הבוקר רב"ט דביר שורק ז״ל, נחטפו ונרצחו לפני חמש שנים שלושת הנערים, גיל עד שער, נפתלי פרנקל ואייל יפרח זיכרונם לברכה. המחבלים חשבו אז שיחלישו את תושבי גוש עציון, אך התושבים המשיכו להתחזק ואזרחי ישראל כולם הוסיפו להתאחד. זה מה שיקרה גם הפעם, אחרי הרצח הנורא הזה".

צילום: אלי דסה
כוכבי בזירה. צילום: דובר צה"ל
כוכבי בזירה. צילום: דובר צה"ל

הוא הוסיף: "אנחנו מחבקים את משפחתו, מחזקים את קרוביו ומחוייבים להמשיך את דרכו של דביר - דרך של נעם הליכות, של למידה, של ציונות במלא תפארתה. אנחנו נמשיך לבנות בגושים. נעשה זאת מתוך ראייה אסטרטגית ולא כאסטרטגיה פוליטית". קיץ סיכם: "נעשה זאת כאן בגוש עציון ובכל אזור אסטרטגי שנראה לנכון. אנו כואבים את לכתו של דביר -  אנחנו נמשיך את דרכו".

גורמי ביטחון מעריכים: לא מדובר באירוע חטיפה

הכתב הצבאי של מעריב, טל לב רם, התייחס בתכנית של בן כספית ופרופ' אריה אלדד ב-103FM למצוד אחר חוליית המחבלים שדקרו למוות הלילה את החייל דביר שורק מעפרה. הוא הסביר כי ההערכה של גורמי ביטחון היא שלא מדובר באירוע של חטיפה, אלא של רצח בלבד". בתוך כך, ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיע לזירת הפיגוע, ואמר כי "נבוא חשבון עם הרוצחים ושולחיהם". 

לדברי לב רם, "כרגע בצה"ל עסוקים בניסיון לפצח את הסוגייה בעיקר ברמה המודיעינית, ולהתחקות אחרי המחבלים, ולא מחבל, שהיו באותו רכב שהגיע לזירה. מה שרואים בשטח זה יותר כוחות, אבל המאמצים הם בעיקר ברמה המודיעינית עם היכולות הטכנולוגיות המתקדמות שיש היום, לעומת התקופה שבה נחטפו שלושת הנערים. יש קצוות חוטים, אבל זה לא מבטיח שישימו את היד על המחבלים בזמן הקרוב. אני מניח שנראה בלילה יותר פעילות מבצעית כדי לנער את השטח".



"בתחילת האירוע היו מי שאמרו שדביר נרצח בתוך הרכב, אך אני רוצה לשים סימני שאלה על זה למרות למרות הדמיון בין האירוע הזה לבין האירוע של שלושת הנערים", הוסיף הכתב הצבאי של מעריב.
 
לב רם הסביר כי "נראה שלא מדובר באירוע של חטיפה, המחבלים עצמם, כדי להקל על עצמם, נמנעו מכך. וצריך לשים יותר סימני שאלה אם האירוע בכלל התרחש בתוך הרכב. כשרואים את המרחק הקצר, זה אירוע שמתבצע במרחק של 70 מטר מהש.ג. הצפוני של מגדל עוז, ובמרחק קצר של 150 מטר מהישיבה. המתנות נשארו צמודות לגופו, ולכן נראה שהאירוע כנראה קורה תוך כדי המפגש עצמו, ככה שכרגע יש הערכה של רצח חייל, ולא ניסיון חטיפה שהשתבש. ככל שהזמן עובר אלה הצלילים שאני שומע מכוחות הביטחון. אולי זה פיגוע קצת יותר מורכב ואולי חמאס ינסו לרכוב על זה, אבל יכול להיות שזה פיגוע של ניצול הזדמנות, כי כשאתה רוצה לצאת לחטיפה אתה מכין תשתית וחושף את עצמך מבחינת מעגלים מודיעיניים, משום שצריך משתפי פעולה מעורבים ומקום".
 
ברור שזאת חוליה?
"כרגע ההבנה היא שזה יותר ממחבל אחד כמעט בוודאות מעצם הפעולה של נהיגה הפיזית ברכב, היה כאן רכב ויצטרכו לבדוק עוד דברים".
 
לקיחת אחריות רשמית?
"הרבה ארגונים ניסו לקחת אחריות".