קצת קשה לעכל ולהבין זאת, אבל במתחם רמי לוי שבצומת גוש עציון, זמן קצר לאחר הירצחו של רב"ט דביר שורק ז"ל, נראה היה ששגרת החיים נמשכת. יהודים ופלסטינים קונים, מוכרים ומבלים במתחם, כאילו לא התרחש במרחק קצר משם פיגוע מזעזע.



אף שפיגועים רצחניים רבים בוצעו באזור הזה, מרקם החיים המשותף מצליח להחזיק מעמד. לשכנות הטובה ולאינטרסים ההדדיים לשמירה על היציבות הביטחונית לצורך המשך קיום המסחר יש תפקיד חשוב. ליהודים ולפלסטינים יש הרבה מה להפסיד, ולכן חמאס אינו מצליח לפגוע באלימות במרקם החיים המשותף.
 
מוקדם מדי לקבוע אם רוצחיו של דביר שורק שייכים לחמאס, אבל סביר להניח שבארגון יעשו מאמץ לזקוף לזכותם את הפיגוע ולהכריז כי מבצעיו פעלו בחסותו.

למרות מאמציו של חמאס להצית את יהודה ושומרון באמצעות פיגועי טרור, בחודשים האחרונים לא ניכרה הסלמה ביטחונית. בשטח בהחלט קיימים סימנים מדאיגים. אחד מהם חשף השב"כ, שסיכל התארגנות של חוליה שתכננה פיגוע תופת בירושלים, לאחר שברשותה כבר היו אמצעי החבלה הנדרשים לכך.

מטענים אחרים שנחשפו מצביעים על ניסיונות השיקום של תשתיות הטרור ביהודה ושומרון, בעיקר של חמאס, המשקיע בכך משאבים רבים. אומנם בחודשים האחרונים נרשמת ירידה במספר הפיגועים היוצאים אל הפועל, אך במספר ההתרעות והניסיונות להוציא אל הפועל פיגועים קשים יש עלייה. בשב"כ ציינו כי מאז תחילת השנה סוכלו יותר מ־300 פיגועים משמעותיים, רובם כבר בשלבים הראשונים של ההתארגנות.
 
את המאמצים הללו מובילה צמרת חמאס בעזה, שיש לה אינטרסים רבים לחמם את הגזרה ביהודה ושומרון. מנגנוני הביטחון הפלסטיניים ממשיכים לפעול בשטח נגד חמאס, על אף המתיחות עם ישראל, מתוך הבנה כי זהו אינטרס מובהק של הרשות וכי פעולות חמאס מכוונות גם נגדה.
 
בחזרה לזירת הפיגוע, שלשום: על אף הדמיון בינו לבין החטיפה והרצח של הנערים גיל־עד שער, איל יפרח ונפתלי פרנקל, זיכרונם לברכה, לפני כחמש שנים, מדובר באירוע אחר לחלוטין, שככל הנראה לא תוכנן להיות חטיפה אלא פיגוע רצח. ייתכן שהמחבלים יכלו גם לחטוף את דביר שורק, אם כי ברור שחטיפה היא פעולה הדורשת תכנון מורכב יותר והפעלה של כוחות נוספים שלידיהם יש להעביר את החטוף כדי להסתירו. יש הבדל גדול בין חוליית חמאס מנוסה ומיומנת לבין זו שניצלה את ההזדמנות וביצעה את הפיגוע שלשום. 

סימני השאלה עדיין רבים, אבל בפני מערכת הביטחון עומדות אותן משימות עיקריות: בצד איתור, חיסול או מעצר החוליה שביצעה את הפיגוע, על מערכת הביטחון למנוע מחמאס להבעיר את השטח, וכן לשמור על היציבות הביטחונית והאזרחית באזור. הדבר נעשה באמצעות ניהול חכם של המאבק - הפרדה בין סיכול הטרור והלחימה בו לבין שמירה על מרקם החיים האזרחיים המורכב והחשוב כל כך ביהודה ושומרון.