הרצח של דביר שורק ז"ל אירע על רקע מה שנראה כמו שקט יחסי ביהודה ושומרון - אבל מדובר רק במראית עין. שורק הוא הנרצח הרביעי מטרור שיצא מהשטחים מתחילת השנה, אבל במקביל יש תחושה שעל אף אירועים קשים בעזה ואפילו עימותים בהר הבית – הגדה נשארת שקטה. מקורה של התחושה הזאת הוא ביעילות הגוברת של סיכולי השב"כ וצה"ל ובמדיניות הנבונה של הפרדה בין המאבק בטרור לבין חיי השגרה של האוכלוסייה.



אבל מבעד למראית העין הזאת, השטח רוחש מוטיבציות לפיגועים - חלקם מחוליות ממוסדות של טרור וחלקם על ידי בודדים. חמאס מעודד מעזה ומטורקיה יוזמות טרור בגדה, וחשיפת החוליה שכבר עמדה להוציא פיגוע תופת אל הפועל מראה שאינו חושש מההשלכות. גם המציאות בגדה, של חיכוך בין מיליוני פלסטינים למאות אלפי ישראלים, מספקת אינספור הזדמנויות לפיגועים, ולצערנו גם שורק סיפק הזדמנות כזאת. 
 
צומת גוש עציון היה מאז ומעולם מקום מועד לפורענות, שבו דו־קיום ישראלי־פלסטיני יומיומי מופר אחת לכמה זמן בפיגוע. מאז חטיפת הנערים לפני חמש שנים אירעו עשרות פיגועים בצומת הסמוך למקום הרצח. היכולת להימלט משם אל המטרופולין הענקית של חברון וכפריה הופכת גם את דרך המילוט לפשוטה יותר.
 

מה שהשתנה מאז חטיפת הנערים הוא שהוצבו מאות מצלמות בכל רחבי יהודה ושומרון, ואלה מספקות מידע רב ערך בכל חקירת פיגוע. מעבר למצלמות שפרס צה"ל, יש עוד אלפי מצלמות פלסטיניות פרטיות. שילובן מאפשר לקבל בתוך זמן קצר תמונה ברורה של כל תנועה של חשוד בכבישי יהודה ושומרון.
 
במידה רבה המצלמות ממלאות כיום תפקיד בלתי מבוטל בפענוח פיגועים. הבעיה היא שהן מסייעות כיום רק בפענוח הפיגוע אחרי שכבר בוצע - וכאן טמון האתגר הבא. במערכות של ערים בטוחות בעולם כבר יש אלגוריתמים שיודעים להצביע על התנהגות חשודה של אדם או רכב מניתוח התנועות שלו ולהתריע עליה. השלב הבא יהיה שילוב של יכולות כאלה גם ביהודה ושומרון.
 
מטבע הדברים, ובעיקר בימי בחירות, עולות ההצעות המתלהמות לתקוף פה ושם בתגובה על הפיגוע. אם יתברר שהפיגוע הוכוון ממפקדת חמאס באיסטנבול – האם ישראל תצא לתקוף שם? האמת היא ששום תגובה ישראלית לא תמנע את פיגוע הטרור הבא: כל עוד ישראלים ופלסטינים נמצאים בחיכוך, הטרור ילווה את הדו־קיום.
 
הכותב הוא הפרשן הצבאי של חדשות 13