כעס בבית הלבן: נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הביע את מורת רוחו על החלטתה של ישראל לאפשר לשתי חברות הקונגרס הדמוקרטיות, רשידה טליב ואילהאן עומאר להגיע לביקור בישראל ובשטחי הרשות הפלסטינית, כך דווח הערב (שבת) בחדשות 13. על פי הדיווח, הנשיא הביע את חוסר שביעות רצונו מהמהלך בפני יועציו, וטען כי מדובר בטעות ישראלית. הדים לתחושתו של טראמפ הגיעו גם ללשכת ראש הממשלה.



"אם הן מחרימות את ישראל שהיא תחרים אותן בחזרה", ציין הנשיא בפני עוזריו, וציין כי ישנו חוק בישראל שמאפשר למנוע את כניסתן. . הדברים נאמרו לאחר ששגריר ישראל בארה"ב רון דרמר אמר כי ישראל תאפשר להן להיכנס. נתניהו קיבל את ההחלטה לאחר שקיבל מסרים תקיפים מבכירים במפלגה הדמוקרטית. דבריו של טראמפ הגיעו לדרמר שדיווח עליהם לנתניהו. לשכת רה"מ לא הכחישה את הדיווח אך סירבה להתייחס לפרטיו. בבית הלבן אמרו כי לא הועברה בקשה לישראל בנושא וכי היא זו שתקבל החלטה בעניין.



טליב (ימין), עומאר, אוקסיו-קורטז ופרסלי, צילום: רויטרס
טליב (ימין), עומאר, אוקסיו-קורטז ופרסלי, צילום: רויטרס



טליב ועומאר, שתי חברות הקונגרס המוסלמיות הראשונות בתולדות ארצות הברית, נבחרו לבית הנבחרים האמריקאי בבחירות שנערכו ב-2018, והן מייצגות את האגף הקיצוני ביותר במפלגה הדמוקרטית, הן ביחסן אל טראמפ והן אל ישראל. טליב עצמה היא ממוצא פלסטיני, ועומאר נולדה בסומליה, אך נמלטה ממנה בילדותה במהלך מלחמת האזרחים שפרצה במדינה. לאחר שבילתה ארבע שנים במחנה פליטים בקניה, עזבה עומאר לארצות הברית ושם התאזרחה.



השתיים, יחד עם חברות הקונגרס אלכסנדריה אוקסיו קורטז ואיינה פרסלי,, נחשבות כאמור למבקרות החריפות ביותר של הנשיא האמריקאי בקונגרס, ובחודשים האחרונים תקף אותן טראמפ במילים חריפות, על פי מבקריו אף גזעניות, וקרא להן "לשוב לארצן", עוד האשים אותן באנטישמיות ובשנאת ישראל. על רקע זה הודיעו השתיים על החלטתן להגיע ארצה. בעת קבלת ההחלטה הישראלית שלא למנוע את כניסתן, אמר השגריר הישראלי בוושינגטון כי  "מתוך כבוד לקונגרס ולברית בין ארצות הברית וישראל, לא נמנע כניסה של שום חבר קונגרס למדינה".