בתי בת ה־35 נכנסה לחודש השביעי להריונה כשהיא סובלת מהפרעה בתפקוד הכבד. לאחרונה היא החלה לסבול מתחושת גרד מטרידה מאוד. היא מגרדת ופוצעת את עצמה עד זוב דם. היא לא מצליחה לישון יותר משעה בלילה, פוצעת את עצמה ולא מוצאת טיפול שיסייע לה. מה דעתך?
“נשים רבות סובלות מתחושת גירודים במהלך ההריון מכל מיני סיבות. לעתים בעיה בכבד גם עלולה להיות הגורם לתחושת הגרד המטרידה. כדי לנסות לטפל בבעיה יש לשתות הרבה נוזלים, להימנע מאכילת מזון משומר ומתועש, ולנסות להיעזר בתרופות הומיאופתיות שנקבעות לא לפי הסימפטום אלא לפי מבנה האישיות של האדם. בחודש השביעי היא יכולה לפנות לרופא ולבדוק אפשרות לקבל תרופות אנטי־אלרגניות בהמלצת ובאישור הגינקולוג. אם תרצו לשלב כדורי שינה לטיפול בבעיה, עלייך לפנות לקו יועצים בבתי החולים הגדולים בארץ או במשרד הבריאות ולקבל ייעוץ המיועד לנשים בהריון או לנשים מיניקות לגבי תרופות שאותן ניתן ליטול".
בעלי בן ה־60 תמיד היה חובב של בשר ומוצריו. לאחרונה הוא הפסיק לאכול פחמימות לגמרי ואוכל רק בשר שמן וירקות. אני מאוד חוששת מהשינוי. האם לדעתך תזונה מסוג זה עלולה לפגוע בו?

“דיאטת האדם הקדמון מבוססת על אכילת חלבונים, שומנים וירקות. בשנים האחרונות אנחנו נתקלים במגמה שבה אנשים מרחבי העולם, במיוחד מדרום אמריקה, מאמצים תזונה זו לחייהם והיא הפכה פופולרית במיוחד. לתפיסתי, דיאטה ים־תיכונית היא הרבה יותר בריאה ואני ממליץ למטופלים שלי לאכול על פיה. גם ארגון רופאי הלב האמריקאי בדק ומצא שדיאטה זו באמת הכי בריאה ללב ולכלי הדם. אני לא אומר חלילה שדיאטת האדם הקדמון אינה טובה, היא פשוט מצריכה מעקב על ידי רופא המשפחה. דרשי ממנו לערוך בדיקת דם ופרופיל שומנים ולפי התוצאות תביני איך להגיב לתזונה שהוא בחר לעצמו. מעבר לזה, חשוב לי להרגיע אותך ולהזכיר שכ־%20 מהשומן (הכולסטרול הרע) שאנחנו אוכלים נשאר בגוף, את שאר השומן אנחנו מייצרים בעצמנו בהתאם לגנטיקה". 
אבי בן ה־75 אובחן כחולה בטרשת עורקים. האם זו מחלה תורשתית?
“טרשת עורקים היא מחלה שתהיה לכולנו ללא יוצא מהכלל. מדובר במחלה תלוית גיל וככל שאנחנו מתבגרים יש סיכוי שנסבול ממנה. אם אתה רוצה בדיקה שנותנת קריטריון לטרשת העורקים, אתה יכול לעשות בדיקת CT ולבחון בה גם את רמות הסידן והמשקעים בכלי הדם שבגופך. בכל מקרה עלינו לזכור שכל דבר בחיינו הוא תורשתי, לרבות סוכרת, לחץ דם, שומנים בדם ועודף משקל. לאנשים שיש להם גורמי סיכון לטרשת עורקים - שהיא כאמור תורשתית - יש סיכוי לחלות בה, אבל גם אנשים בלי כל אותם סימנים יחלו ככל הנראה בעתיד במחלה".
אני בת 58 וזה שנתיים דומעת כל הזמן. לצערי שום תרופה נגד אלרגיה שנטלתי לא הצליחה לעזור. מה עלי לעשות כדי לשפר את מצבי?
“המלצתי היא לבדוק אם מערכת ניקוז הדמעות שלך תקינה. הרי ממה שאת מתארת את מצליחה לייצר דמעות, אבל יש חוסר איזון בין הייצור לניקוז. מעבר לזה, ייתכן שהעפעף התחתון קצת פתוח קדימה והדבר גורם לדמעות להישפך החוצה. כדאי לבדוק את זה אצל רופא אוקולופלסטי, רופא העוסק בפלסטיקה של העיניים, וביחד איתו לבחון את המצב ולהגיע להחלטה כיצד לטפל בבעיה".
בעלי בן ה־72 עבר לפני כשנתיים ניתוח לקיצור קיבה. בהתחלה הבדיקות היו תקינות, אבל בחודשים האחרונים הוא החל לסבול באופן פתאומי מאנמיה וירידה בברזל. בהמשך ההמוגלובין שלו ירד וכרגע עומד על פחות מ־10, וכן התגלה אצלו דם בצואה. מה דעתך? 
“לאחר ניתוח לקיצור קיבה הגוף סופג פחות טוב סידן, ויטמין B12 וברזל. אני בדרך כלל ממליץ למטופלים לאחר ניתוחים בקיבה ליטול מולטי ויטמין אחד ביום. כדור סידן, ובמידת הצורך ליטול גם כדור ברזל. מעבר לזה, ההמלצה היא לעבור בדיקת צפיפות עצם ובמידת הצורך להתחיל טיפול באוסטיאופורוזיס באופן קבוע. עם המוגלובין כה נמוך לא פלא שהוא חלש. יש לבדוק מה הסיבה לאיבוד הדם, ולכן עליו לבקש מרופא המשפחה שיפנה אותו לביצוע בדיקת גסטרוסקופיה וקולונוסקופיה במהירות. זה דחוף, מאוד מסוכן להיות עם המוגלובין כל כך נמוך בגילו". 
שיחות אלו אינן מהוות המלצה רפואית אישית. תמיד יש להתייעץ ולהיבדק על ידי רופא המשפחה או רופא מומחה. 
מתוך תוכניתו של פרופ' רפי קרסו, בכל יום שישי ב־13:00 ב־103FM