מבקר המדינה מתניהו אנגלמן הודיע היום (שני) על הרחבת הרכב הוועדה למתן היתרים ועל מינוי שמונה חברים חדשים לוועדה, שתוקף מינויים יהיה לשנתיים. הודעת אנגלמן חושפת התנהלות תמוהה למדי של שלושת חברי הקודמים ובראשם השופט בדימוס עזרא קמא. השלושה הודיעו בשבוע שעבר במפתיע כי החליטו להתפטר וביקשו כי מינויים לא יחודש, זאת על רקע התערבותו כביכול בהחלטות הועדה בעניין נתניהו. אלא שכעת מתברר כי מדובר בתרגיל יח"צני, וכי חברי הוועדה כבר ידעו שהמבקר החליט להדיחם ופועל כדי למנות חברים חדשים, ולכן הציגו את ההדחה כהתפטרות תוך קישור המהלך לענייני התרומות של נתניהו. 
 
יש לציין כי יועמ"ש משרד מבקר המדינה פרופ' יורם רובין מתח ביקורת חריפה על התנהלות חברי הועדה המתפטרים וטען כי הם סילפו את דברי המבקר אנגלמן והדליפו אותם במגמתיות לתקשורת. 
 
"עמדתי היא כי הערותיכם ביחס לניגוד העניינים כמו גם להיבטי יישום חוק מימון המפלגות לא היו במקומן, היו ואלו נמצאים ''במגרש'' של בעלי תפקידים אחרים... צר לי על כך שסולפו הדברים ובחרתם להציג את הנאמר בו כאילו נאמרו בעניינו של ראש הממשלה", בעוד הדברים בכלל נאמרו בעניינו של סגן השר מאיר פורוש.
 

במשרד מבקר המדינה אומרים כי "הרכב הוועדה החדש משקף את המדיניות שמוביל אנגלמן, ששמה דגש על שילוב מומחים מתחומים שונים, שופטות בדימוס ומנכ"לים בכירים ומוערכים במשק לצד מתן ביטוי לפריפריה החברתית כלכלית, ובכלל זה נציגות למגזר החרדי, ליוצאי אתיופיה ומובילה חברתית מהדרום אשר הינה עורכת פטנטים בעלת שם עולמי".
 
בראש הוועדה יכהנו במקביל השופטות בדימוס נחמה צימרינג מוניץ ושרה פריש. לצדן חברים בוועדה מנכ"ל משרד האוצר לשעבר מר שמואל סלבין, מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר עו"ד עדן בר טל, מנכ"ל אוניברסיטת תל אביב לשעבר מר מרדכי כהן. 
 
בנוסף הוועדה כוללת את ד"ר אסתר לוצאטו, מומחית בתחומי עריכת פטנטים, חברת המועצה המקומית עומר ויו"ר עמותת 'יחדיו' מייסודה של קרן רש"י. אנגלמן דרש כי בוועדה יכהן גם נציג של המגזר החרדי ונציג של הקהילה האתיופית. את המשבצת החרדית יתפוס חבר המל"ג ישראל תיק, עמית במכון חרדי למחקרי מדיניות ומנהל פיתוח עסקי וקשרי חוץ. נציג יוצאי אתיופיה בוועדה יהיה הרב ד"ר שלום שרון, ראש הקתדרה לחקר יהדות אתיופיה במרכז האקדמי אונו ומרצה באוניברסיטת בר אילן. 

צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

 
לדברי מבקר המדינה אנגלמן: "היום עשינו את הצעד הראשון בדרך ליישום רפורמה המקדמת ביקורת בונה ואיכותית. העצמת הרכב הוועדה למתן היתרים תאפשר שילוב של מומחים מתחומים שונים (משפט, כלכלה וניהול ציבורי) לצד הרחבת מגוון הדעות ופתיחת הוועדה לקבוצות שונות בחברה. הוועדה תפעל ללא משוא פנים והיא אינה כפופה בהחלטותיה אלא למרות הדין. הוועדה היוצאת השלימה קדנציה מלאה בת שנתיים ואני מבקש להודות לחברי הועדה על תרומתם למנהל התקין בישראל".
אנגלמן הוסיף בהזדמנות זו כי "בימים אלו אני עמל ביחד עם הצוות המקצועי במשרד המבקר, וזאת מתוך הערכה מרובה לצוותי הביקורת הפועלים במשרד, לניסיונם ולמקצועיותם, על גיבוש מתווה הרפורמה לביקורת בונה ואיכותית. כמבקר המדינה אני דוגל בביקורת מקיפה, מעמיקה ובונה המתמקדת בליבת העשייה של הגוף המבוקר. אנו נפעל במלוא העוז, ככתבו וכלשונו של החוק, ולפיו על המבקר לפרט בדו"ח הביקורת כל פגיעה בטוהר המידות וכל ליקוי או פגיעה בחוק, אך יחד עם זאת יפרט ליקויים על פגיעה בעקרונות חסכון ויעילות ויציין שיפור או פעולות בולטות לטובה הראויות לדעת המבקר להיכלל בדין וחשבון. עבודת המטה לגיבוש הרפורמה תושלם בהקדם ותוצג לציבור כמקובל". 
 
כמו כן, המבקר אנגלמן מקיים מדי יום הליכי היוועצות רבים עם בכירי משרדו ומומחים במדיניות ציבורית במטרה ללמוד לעומקם את רכיבי הביקורת השונים. במסגרת הליך ההיוועצות הועלו לדיון סוגיות רבות בנושאי ביקורת המדינה והוצפו אתגרים על ידי בכירי המשרד אשר בחינתם נדרשת לשם עבודת הביקורת המקצועית ולמיקודה בנושאי הליבה של הגופים המבוקרים – בדרך שתאפשר ביקורת מכובדת ומכבדת ותגביר את אפקטיביות הביקורת. 
 
בנוסף, אנגלמן הנחה להרחיב את הרכב סגל הביקורת במשרד מבקר המדינה, כך שיכלול אנשי מקצועי מתחומים שונים, בהלימה לתחומי הליבה של הגופים המבוקרים, ובכלל זה - אנשי כלכלה, רואי חשבון, מנהלי מערכות מחשוב וחקר נתונים וגורמי מקצוע, כגון: מהנדסים, אדריכלים, מומחי בריאות, חינוך ורווחה ועוד, המתמחים בביקורת ובמנהל ציבורי תקין אשר יעשירו מניסיונם את יכולות צוותי הביקורת.