אחרי שראש הממשלה בנימין נתניהו החליט שלא לפטר את השר בצלאל סמוטריץ מתפקידו כשר התחבורה ולא להדיחו מהקבינט, סמוטריץ נשא הערב (שני) דברים בכינוס ההשקה של קמפיין "הימין המאוחד" בו הוכרז כי המפלגה החליטה לשנות את שמה והיא תקרא החל מהערב "ימינה". יו"ר המפלגה, איילת שקד, הייתה הראשונה לשאת דברים, והצהירה כי היא "מכוונת להנהגת המדינה".

בפתח דבריה אמרה שקד כי "יש לי חדשות בשבילכם שלא תשמעו בשום ערוץ חדשות - ישראל רוצה ימינה לימין אידאולוגי יותר אפקטיבי, שאומר ועושה. בעבר הלא רחוק חילקנו את עצמנו לדתיים, חילוניים וחרדים, אבל היום הולך ומתבהר שההגדרות הישנות פחות רלוונטיות. כולנו יהודים. הזהות היהודית היא המצע המשותף לכולנו. מאז אותו אסון ולאור השלכותיו הציבור הפיק לקחים והבין שאם אנו חפצי חייבים צריך להצביע ימין".
 
בתוך כך, היא עקצה את נתניהו, ואמרה: "הבנו שעולם הערכים והחזון של הימין נתון בסכנה ממשית ולפני חודשיים הכל עמד למכירה לגבאי ושותפיו. גבאי הלך לדרכו, אבל הסכנה נשארה. הסכנה למכירת חיסול אידיאולוגית עדיין כאן. בלי ימין אידיאולוגי חזק וגדול, תקום ממשלת ליכוד עם השמאל. למי שרוצה ימין, אין אלטרנטיבה מלבד ימינה".

שקד. מכוונת להנהגת המדינה. צילום: אבשלום ששוני
שקד. מכוונת להנהגת המדינה. צילום: אבשלום ששוני

הרב פרץ. צילום: אבשלום ששוני
הרב פרץ. צילום: אבשלום ששוני


אחריה עלה לנאום השר בצלאל סמוטריץ' שבמהלך דבריו גם שילב התנצלות על ההתבטאויות כלפי ראש הממשלה, בנימין נתניהו. "הציבור בישראל רוצה 'ימינה'", פתח ואמר, "הוא רוצה לבחור ימין ולקבל ימין. הוא רוצה לבחור ימין כדי לקבל מערכת משפט מאוזנת, הוא רוצה ימין כדי לא להתרפס ולהרגיש נחותים ביחס לתועמלנים מהשמאל בתקשורת. הוא רוצה ימין כי הוא גאה בזהות היהודית ובמורשת שלו – והוא לא מוכן להתבייש בה ולהחביא אותה במרחב הציבורי. הוא רוצה ימין בביטחון, ימין בחינוך, ימין בהתיישבות, ימין בכלכלה, ימין בחברה, וימין במשילות.
 
"כשצריך נהיה מנומסים וכשצריך נהיה חריפים", המשיך ואמר סמוטריץ', "אנחנו לא שחקנים בהצגה. אנחנו שחקני נשמה ועסוקים בנושאים שהם בנפשינו. יש לנו לב. אנחנו קשובים באמצעותו לרחשי הלב של המון העם ואנחנו גם מדברים ממנו לפעמים. כשמדברים מהלב ומכאב זה גם נשמע ככה. חברות וחברים יקרים, סמוטריץ' הוא לא חנה בבלי. נדמה לי שאת זה כבר כולם יודעים. הדברים שנכתבו אתמול, נכתבו מכאב גדול שהתפרץ בצעקה.
 
"החלטת בית המשפט המונעת מאלפים לצרוך תרבות על פי אמונתם  בזה ליהדות ולכל מי שמאמין בערכי היהדות. זו החלטה שמנסה לכפות עלי ועל עוד מאות אלפי אזרחים במדינה חינוך מחדש על פי עולם ערכים "נאור וליברלי", במרכאות כפולות ומכופלות, שרומס בהתנשאות ובגסות את האמונה שלנו ואת הבחירה שלנו לחיות לאור התורה וההלכה.

 
"אני שחקן של מהות, של אמת, ונכון, לעיתים אני אומר את האמת שלי בהתבטאויות חריפות וקשות המשקפות את העובדה שאני לא משחק משחקים של פוליטיקה וכשכואב לי, כן אני צועק. ומתוך הכאב האמיתי נאמרו דברים בסגנון שלא צריך ולא ראוי שיאמר, בוודאי לא במישור היחסים שבין ראש ממשלה לשר בממשלתו, ועל כך אני מיצר. מותר שתהיה ביקורת, אבל היא צריכה להיות עניינית ומכובדת ולא לגלוש לפסים אישיים ואת זה אני בהחלט מקבל. זה צריך לחול גם על שרי הליכוד שתוקפים אותי אישית ובצורה לא מכובדת, אותי ואת חברי מפלגתי".
 
סמוטריץ' המשיך ואמר כי "נתניהו הוא מנהיג הימין. הוא ראש ממשלה טוב ואנחנו מגבים אותו לא פעם ולא פעמיים, גם כשזה לא פופולרי. אנחנו מגבים אותו מול הרדיפה המשפטית המפלה שהוא עובר, אנחנו מגבים אותו מול המתקפות הצבועות מהשמאל. פשוט כי זו האמת. פשוט כי אנחנו אנשים ענייניים. וכן, כשצריך לבקר אותו אנחנו גם מבקרים, ואף אחד, אבל אף אחד, בשום איום, לא ישתיק את הביקורת הזו. הציונות הדתית היא שותפה של הליכוד והיא תמשיך להיות כזו, ככל שהליכוד יחפוץ בכך, אבל היא לא אסקופה נדרסת ולא ניתן שיפעילו נגדה סטנדרטים אחרים מאלה שמופעלים מול השותפים האחרים".

גורם בליכוד אמר לאחר הדברים של סמוטריץ' כי "ראש הממשלה נתניהו זימן אחר הצהריים את השר בצלאל סמוטריץ׳ לשיחת נזיפה והבהיר לו כי אם לא יתנצל פומבית על ההשתלחות נגדו - יפוטר לאלתר מהממשלה. בעקבות הדברים, סמוטריץ׳ התנצל. ראש הממשלה הבהיר לסמוטריץ׳: לא תהיה אזהרה נוספת".
 
השקת מפלגת "ימינה". צילום: אבשלום ששוני
השקת מפלגת "ימינה". צילום: אבשלום ששוני