מדענים הצליחו לפתח שני טיפולים ניסיוניים העשויים לחולל מהפכה במאבק נגד מחלת האבולה. כעת הם מודיעים כי טיפולים אלו יוצעו לכל החולים ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו, שם החלה המגפה להתפשט בחודש האחרון.



לפי מדענים, הטיפולים, המבוססים על נוגדנים, הם 'די חזקים'. "אנחנו יכולים לומר כעת ש-90% מהחולים יוכלו להירפא מהמחלה", הבטיח אחד המדענים, שהוסיף כי הוא מקווה שבקרוב ניתן יהיה לעצור את המגיפה הרת האסון במזרח קונגו, ולמנוע מהתפרצות נוספת של המחלה בעתיד. 



מאז שהתגלה נגיף האבולה לפני 40 שנה הוא רודף את אפריקה. עד היום, רבים ביבשת מאמינים כי אדם שנדבק באבולה נידון למות לבדו בקרב זרים, ולהיקבר ללא טקס. הפחד מפני הנגיף וחוסר האמון בקרב עובדי הבריאות היוו מכשולים מרכזיים במאבק בהתפשטות הנגיף במזרח קונגו, שם משפחות שחיות בבעתה מסתירות לעתים קרובות את המחלה, ואף תוקפות את הצוותים הרפואיים.  



ילד מקבל חיסון נגד אבולה. צילום: רויטרס



העיר גומא, קונגו. צילום: רויטרס



מגיפת האבולה, שהוכרזה כמקרה חירום בריאותי בחודש שעבר, הדביקה עד כה כ-2,800 חולים. מתוכם, 1,800 מתו. שיעור התמותה בקרב חולים שלא טופלו ולא חוסנו, נחשב ליותר מ-70%. "ככל שנוכל ללמוד עוד על שני הטיפולים שפותחו, כך נוכל להתקרב אל הפיכת האבולה ממחלה מבעיתה למחלה שניתנת למניעה ולטיפול", אמר ד"ר ג'רמי פאראר, יו"ר ועדה המעריכה את הטיפולים באבולה. 



תושבי מזרח קונגו הם ברובם פליטים שחוו טראומות שונות ממלחמות ורצח עם באזור, ולא מאמינים בממשלה השולטת במדינה. לפי שמועות שונות שהתפשטו במדינה רבים מאמינים כי האבולה לא קיימת, או שצוותים רפואיים גונבים דם וחלקי גוף לכישוף. מדענים מקווים כי כעת, כל עוד הטיפולים יעזרו וירפאו אנשים, השמועה כי יש טיפול למחלה תתפשט בקרב האנשים ורבים יפתחו אמון ויגיעו למרפאות על מנת לקבל טיפול בשלב מוקדם. 



פיתוח הטיפולים החדשים נתמך על ידי רשות המחקר והפיתוח, אגף מחלקה בשירותי הבריאות לבני אדם העוסקים במאבק נגד איומים כימיים, ביולוגיים, גרעיניים ומחלות מגפה. דוברת של החברה אמרה כי החברה לא "שקלה עדיין לתמחר" את הטיפולים, אך כעת היא מציעה אותם בחינם.