"בוא נדבר על הכול! הגיע הזמן לפתוח את הקלפים", פתח היוצר והזמר הוותיק אלי עידן. "שיר הדגל שלי, 'ליסה ליסה', שעוזי חיטמן ז"ל כתב במיוחד בשבילי ב־1985, כבר בן למעלה מ-30 שנה. האבסורד הוא שהמון זמרים שרו אותו, אבל אף אחד לא יודע שאני המקור. שאני הראשון. ואם זה לא מספיק, אז בימים אלו אני מרגיש שזה קורה שוב".



פרט ונמק.
"עם כל הכבוד ליואב יצחק, שהוא זמר גדול ואני אוהב אותו, הוא הקליט לאחרונה את 'סיפור ישן', שהוא שיר המשך ל'ליסה ליסה'. רציתי שכולם ידעו שאני המבצע המקורי של 'ליסה ליסה', אז פניתי ליוצר דודו מתנה שיכתוב שיר המשך לפי הזמנה ותיאור שלי. דודו כתב, השמיע לי והחלטתי שאני מקליט אותו. רצה הגורל וממש אחרי שהוא שלח לי את הסקיצה, אמי נפטרה ונכנסתי לתקופת אבל. איך שיצאתי מתקופת האבל, אני שומע ברדיו את 'סיפור ישן', שיצרו דודו מתנה וחוף מדמוני, בביצוע יואב יצחק".




איך הרגשת?
"אני הבאתי את הרעיון והביאו אותו ליואב. מה יואב קשור לשיר הזה? הוא יודע בכלל מי זו ליסה? דודו אמר לי: 'כולם מקנאים בהצלחה'. אם לא אני, הוא בכלל לא היה כותב על ליסה. על מה הוא מדבר?"

אז עידן החליט לכתוב בעצמו שיר המשך לליסה, "ליסה שלי", שיצא בימים אלה, ולדבריו עוסק במי שהייתה אהבתו הראשונה. "ליסה הייתה אהבת חיי כשהייתי בתיכון", הוא מספר. "היא האישה הראשונה שאהבתי. במקור, רציתי לומר בשיר שגם שכבנו לראשונה ליד הגורן, אבל בגלל שלא רציתי שהרדיו יפסול, שיניתי את זה ל'אהבתי הראשונה'".



עידן (59) נולד ברמת גן, ועל אף שרוב שיריו שייכים לז'אנר המזרחי, הוא דווקא גדל על שירי ארץ ישראל היפה. "כשהייתי בן חמש אבא שלי הביא הביתה תקליטים של יהורם גאון, אריק איינשטיין ולהקות צבאיות" הוא מספר. "אלה השירים שאהבתי וגדלתי עליהם. למוזיקה המזרחית הגעתי בזרימה, כי זה מה שהלך אז".

 אלי עידן. צלם : אלון יהודה
אלי עידן. צלם : אלון יהודה


בשנות ה־80 נחשב עידן לאחד השמות המבטיחים בז'אנר, עם להיטי ענק כמו "ליסה ליסה", "אהבתי הראשונה", "נרקיסים", "היא מתנועעת" ועוד, שכיכבו חזק במצעדי הפזמונים. "הופעתי ערב ערב עם כל הקליקה של חיים משה, שימי תבורי, אבנר גדסי וזוהר ארגוב", הוא מספר.

"הופענו המון ביחד. כששרנו יחד, זוהר היה החבר הכי טוב שלי בעולם. מחוץ לבמה התרחקתי ממנו, אחרי שראיתי איך דוחפים לו סמים בכוח, כדי לדרדר אותו לתהום. שבוע לפני שזוהר נפטר, הוא ביקש ממני אישור להקליט את 'ליסה' כקאבר. כל הפישרים הקטנים הקליטו בלי לבקש, והוא, זוהר ארגוב, הגדול מכולם, ביקש. כזה בן אדם הוא היה".

זוהר ארגוב. צלם : נתי הרניק, לע"מ
זוהר ארגוב. צלם : נתי הרניק, לע"מ


בזכות הקשר שלו עם ארגוב ז"ל, התוודע עידן לננסי ברנדס ולעוזי חיטמן - שכתב את מיטב להיטיו הגדולים. "עוזי היה חבר נפש", הוא אומר. "הוא כתב לכל הזמרים הגדולים, ואצלו מילה הייתה מילה. אם הוא היה כותב שיר לפי רעיון של זמר, הוא היה שומר את השיר לאותו זמר ולא מוסר או מוכר אותו, בעד שום הון שבעולם. פעם היו ערכים בתעשייה, לא כמו כל הגועל נפש של היום".

ב־1989 פקדה את עידן טרגדיה אישית, כשבתו הקטנה, שירן, נפטרה מדום לב, מה שגרם לו להוריד הילוך בקריירה. זמן קצר לאחר מכן התגרש מאשתו, בגלל מחיר התהילה, לדבריו. "היו לי מעריצות וכל יום מישהי אחרת הייתה מחכה לי בבית, או משאירה אודם בתוך האוטו שלי", הוא נזכר. "הייתה לי חולשה לנשים יפות, ואשתי לא יכלה לסבול את זה יותר, אז התגרשנו, והמשברים האלו גרמו לדעיכת הקריירה שלי. בשלב מסוים עברתי לגור באילת לכמה שנים, הופעתי שם ואז חזרתי להופיע במרכז".



אתה חי בתחושת החמצה?
"ברור. בשנות ה־80' נלחמנו על הז'אנר שלנו. לא כמו היום שכל אחד יכול להיות זמר. אז היה קשה להיכנס לטלוויזיה ולמיינסטרים - ונכנסנו. הייתי אמור להיות היום במקום גבוה יותר. הייתי במצעדים לפני משינה".

מה דעתך על הכיוון שתפסה המוזיקה המזרחית?
"הזמרים המזרחיים של היום לא היו מצליחים להתאקלם באייטיז. עם כל הכבוד לעומר אדם, אף אחד לא היה יורק לכיוון שלו באייטיז. אייל גולן הוא היחיד שהיה מצליח להשתלב, אבל גרמו לו עוול. דחפו לו נשים כדי להפיל אותו. התעשייה המזרחית היום היא גועל נפש אחד גדול. אנחנו צריכים ללמוד מהז'אנר השני".




אתה מופיע היום?
"ברוך השם, אני מופיע כל הזמן, וגם עובד במשרה חלקית חצי התנדבותית בעיריית רמת גן עם ילדים אוטיסטים. אבל בעיקר, כמו תמיד, אני מופיע, כי נולדתי לבמה".

"מאחל לו בריאות והצלחה" 

תגובת דודו מתנה : "לא אמרתי שאלי עידן קנאי. אני כותב שירים ומעביר לזמרים. אם זמר לא מעוניין בשיר, אני מעביר אותו הלאה. ככה היה איתו. אני מאחל לו בריאות והצלחה".

תגובת יואב יצחק: "עניתי כבר כמה פעמים לשאלה הזו. אם אתה בכל זאת מחפש את התשובה הנכונה, פנה בבקשה לכותבים וליוצרים שעניינו אותי בשיר הזה: דודו מתנה וחוף מדמוני".