לאלון עדר (36) אין וואטסאפ. את הראיון עם המוזיקאי, שיופיע בפסטיבל ערד ה־37 (22-18 באוגוסט), נאלצתי לתאם שלא כמקובל כיום - דרך אפליקציית ההודעות הפופולרית - אלא בהודעות אס־אם־אס מיושנות. "זה קצת נון־קונפורמיסטי, וזה לגמרי חלק ממני", מאשר עדר. "אני לא רוצה שיציקו לי, לכן מעולם לא היה לי וואטסאפ. עד עכשיו שרדתי, ואני חי עם זה. זה מה יש".

העובדה שאין לו וואטסאפ היא סוג של מטפורה להתנהלותו של עדר בעולם המוזיקה. הזמר והיוצר, שנטש בשנים האחרונות את הביצה התל־אביבית, לטובת קיבוץ עמיר בגליל העליון; וביצע בשנה האחרונה צעד חריג כשהשיק שני אלבומים בהפרש של שבועיים ("משתלבים בנוף” ו”מחשבות על הדרך"), מעולם לא הלך בדרך שנסללה עבורו כבנם של המוזיקאי יהודה עדר והקומיקאית מיקי קם, וברח כמה שיותר רחוק מהתואר "הבן של".



"כשיצא האלבום הראשון שלי ב־2011, ניסיתי להתרחק מהייחוס. רציתי לעשות את זה נכון. להראות שאני עושה את זה בכוחות עצמי", מספר עדר. "ככל שהזמן עובר, אני מרגיש שזה נהיה משהו שהתגברתי עליו לגמרי. אני חי עם זה בשלום, וגם מופיע עם אבא בהזדמנויות שונות. אנחנו כל הזמן משתפים פעולה, מתייעצים אחד עם השני ושואלים 'איך הייתי'. בקרוב גם אחי, נדב עדר, משיק שיר משלו. אני נהנה לשתף פעולה עם ההורים בכל הזמנה שאני מקבל".

למה הוצאת שני אלבומים בתוך שבועיים?
"היום כל הדבר הזה שנקרא אלבום כמעט לא קורה. אנשים מוציאים סינגלים כמו סטטיק ובן אל. אבל אני עדיין מאמין באלבום כדי לספר סיפור שלם. אנחנו שישה חברים בלהקה. כולם כותבים ושרים. אספנו הרבה חומרים והחלטנו לא לעשות אלבום כפול, אלא לחלק לשניים, ואז לקהל שלנו תהיה הפתעה של עוד אלבום. עכשיו, אחרי שהוצאתי שמונה אלבומים בשמונה שנים, כשרק סיימתי אלבום וכבר עבדתי על הבא, לקחתי נשימה בפעם הראשונה מאז 2010. זאת הייתה תקופה מאוד אינטנסיבית, ואולי הגיע הזמן לעשות ריסטארט".


איך זה לגור כל כך רחוק מתל אביב?
"אני נוסע הרבה, במיוחד בתקופה האחרונה שיש המון עבודה. יש פה טבע. יש פה נחל. אני לא חושב שנהייתי היפי, אבל יש בי נינוחות צפונית שפחות קיימת במרכז. הרוח של הצפון נמצאת בשירים. לפני חודש נולדה לי בת, שהצטרפה לשני הבנים שלי. עברנו לצפון, כי זה הרגיש בעיה לעשות ילדים בתל אביב. אנחנו שומרים על הרמוניה. זה מרגיש שאנחנו במקום טוב. זה לא מרגיש כמו עול. אלה החיים שבחרנו, וכולנו כאן עושים מה שאפשר".

גם ההשתתפות בפסטיבל ערד היא חלק מהניסיון לצאת מהבועה במרכז?
"זה ממש חשוב שיש התרחשות תרבותית שהיא לא בתל אביב. אני זוכר שהגעתי בכיתה י' לפסטיבל ערד. ראיתי שם את ירמי קפלן ואביב גפן, וזה הרגיש כמו רוקנרול אמיתי. דווקא אז, בטיול לפסטיבל ערד, היה משהו מדויק. מאוד קיוויתי לעמוד על הבמה הזאת יום אחד. בפסטיבל ערד אני עושה מופע סולו עם גיטרה ופסנתר, בעיקר עם שירים משני האלבומים האחרונים שלי. בהופעות לבד אני משתדל להביא את עצמי בסיטואציה שאני מרגיש באותו יום. את האותנטיות. אני שומר על כנות. זה משהו שמתבטא יותר בהופעות לבד, שיש בהן משהו יותר חופשי".



השנה, חוץ מעדר, יופיעו בפסטיבל אמנים מליגת העל של הזמר העברי, הפופ והרוק הישראלי: יהורם גאון, שלמה גרוניך, שם טוב לוי, שלמה יידוב, אפרים שמיר, אביב גפן, חיים משה, ישי ריבו, בן ויונתן ארצי, ומירי אלוני; חיבור ייחודי לפסטיבל בין נסרין קדרי וספיר סבן ומופע של לירן דנינו שיארח את דניאל ברזילי. המופעים יתפרסו על פני כמה מוקדים ברחבי העיר, תחת כיפת השמיים, ובחללים סגורים וממוזגים. רוב המופעים ללא תשלום, וחלקם בתשלום סמלי.

אלון עדר – מופע אקוסטי. 19 באוגוסט, שני, 22:30. הספרייה העירונית בערד