כבר הרבה שנים שמערכת החינוך לא חוותה כל כך הרבה סערות המאיימות על פתיחת שנת הלימודים לאור החתימה על הסכמי השכר עם ארגוני המורים, אך השנה נראה שהכל התנקז יחד, דווקא ובעיקר בגלל ממשלת המעבר והקושי לקבל החלטות בזמן כהונתה ולחדש את הסכם "אופק חדש" למורי היסודי וחטיבות הביניים. בהסתדרות המורים החליטו לעבור מאיומים למעשים והכריזו היום (רביעי) על סכסוך עבודה בנושא הרפורמה בחינוך המיוחד וזאת זמן קצר לאחר שוועדת החינוך קיימה דיון בנושא המחסור בתקציב החינוך המיוחד והחשש לשיבושים עם פתיחת שנה"ל, בסיומו קראה לארגוני המורים וההורים להשבית את מערכת החינוך במחאה על כך.



רק הבוקר פרסמנו ב"מעריב" כי קיימים סימני שאלה רבים לגבי הרפורמה בחינוך המיוחד, בין היתר בשל אי שינוי תוכניות הלימודים במכללות להוראה, חוסר הכשרה של הצוותים בבתי הספר, היעדר תשתיות ועומס על המורים שהחלו כבר בשנה שעברה בפיילוט של הרפורמה במחוז צפון וטענו לעודף בירוקרטיה - מה שהוביל לכך שהסתדרות המורים איימה להכריז סכסוך עבודה, צעד עליו כאמור הודיעה היום.



מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דויד אמרה עם ההכרזה על סכסוך העבודה כי "ככל שאנחנו מתקרבים לפתיחת שנת הלימודים, ככה אנחנו מבינים כמה כאוס הולך להיות במערכת. אני באה מהשטח ורואה את המצב. אי אפשר לצפות מעובדי הוראה שלמדו ארבע שנים חינוך רגיל ולא התמקצעו בנושא, לעבור קורס מזורז שיהפוך אותם מוכשרים בחינוך מיוחד. הנבואה אמנם ניתנה לשוטים, אך אני צופה בלגן גדול בשנה הבאה ומי שיפגע אלו הילדים של כולנו, שלא יקבלו שירותים פרא רפואיים, כגון קלינאי תקשורת ופיזיותרפיסטים, יועצות ופסיכולוגים, שכבר היום נמצאים במחסור אדיר. המשרד לא פעל יחד איתנו ולכן אנחנו מכריזים היום על סכסוך עבודה".



מוקדם יותר כאמור, בתגובה לדיון בוועדת החינוך של הכנסת בו יו"ר הוועדה, ח"כ יעקב מרגי קרא לארגוני המורים להשבית את פתיחת שנת הלימודים, התייחס לכך שר החינוך רפי פרץ והאשים את משרד האוצר בכך שאינו פועל על מנת להביא לסיום המשבר: ״משרד האוצר לא יכול לשבת בחיבוק ידיים מול המשבר המתחולל בחינוך המיוחד - אלפי תלמידים לא מקבלים את הצרכים להם הם זקוקים. מנכ״ל משרדי שמואל אבואב וכל הדרג המקצועי של המשרד עמלים כבר שבועות על מנת למצוא פתרון, אך פתיחת השנה עלולה להשתבש אם התקציב לא יעבור. קורא לראש הממשלה להתערב בנידון, יש כאן תלמידים שזה חיים ומוות עבורם".



יש לציין שלא רק הרפורמה בחינוך המיוחד מעיבה על פתיחת שנת הלימודים וההכרזה על סכסוך העבודה מצטרפת לאיום הסתדרות המורים בחודש שעבר שלא לפתוח את שנה"ל עד שלא יושג הסכם בנושא פנסיה וימי מחלה. בהסתדרות דורשים לתקן את הנוסחה לחישוב ימי המחלה ודורשים הקמת קרן לעובדות ועובדי הוראה, שנגמרו להם ימי המחלה עקב מחלה ממושכת לצד פיצוי חד פעמי לגמלאים. בנוגע להסדרת הפנסיה הדרישה היא לנוסחה שתהיה קלה לחישוב הפנסיה.