מחלוקת קשה ניטשת היום (רביעי) בין בני משפחתה של ישראלית שהלכה לעולמה בשוודיה לבין חבריה, בשאלה האם גופתה תיקבר או תישרף. האישה, בת 39, נפטרה אתמול בבית חולים בשוודיה, לאחר מאבק של שנה וחצי במחלת הסרטן. היא בת למשפחה חרדית שיצאה בשאלה, והביעה לפני מותה את רצונה כי גופתה תישרף, ואף חתמה על הסכם ושילמה לחברת "עלי שלכת", אשר מבצעת שריפה של גופות בישראל.



אך למעריב נודע כי בני משפחתה, אשר נמצאים בשוודיה, הוציאו את הגופה מבית החולים ומתכוונים להביאה לקבורה במדינה. "הם לא כיבדו את רצונה בחייה והם לא מכבדים אותו במותה", אומרת בכעס חברתה הקרובה.



האישה יצאה בשאלה כמעט לפני 20 שנה, כשהייתה בת 20, וסיימה את לימודי הסיעוד. "היא למדה הרבה, הייתה אשת העולם הגדול והייתה מעורבת במאבקים פמיניסטיים. טיילה המון בעולם. היא הייתה אחד האנשים הכי נדיבים שהכרתי בחיי. עזרה לכולם. את הימים האחרונים בחייה היא בחרה להעביר בטיול בעולם, הדבר שהיא כל כך אהבה", מספרת חברתה, מרים זלקינד. "כשהייתה בשוודיה מצבה החמיר, והיא אושפזה בבית חולים. אתמול היא נפטרה".



הצעירה שנפטרה מסרטן. צילום פרטי



לדברי זלקינד, "אמרה לנו, החברים שלה, לא פעם, שהיא לא רוצה להיקבר מתחת לאדמה. היא היא ביקשה שישרפו את הגופה שלה וישליכו את האפר בטבע. היא עשתה הסכם עם עלי שלכת ושילמה להם את כל הכסף, הכל לפי הספר. אתמול, כמה שעות לפני שנפטרה, היא הכתיבה לחברה שהייתה לצדה צוואה, וכתבה שם בסעיף הראשון שזה לא בשביל לפגוע במשפחה, היא רוצה להישרף ולא להיקבר מתחת לאדמה.



היום התברר לנו שהמשפחה החרדית שלה מתנגדת לשריפת הגופה, למרות שמודעים היטב לרצונה, לקחו את גופתה מבית החולים ומתכוונים לקבור אותה בשעות הקרובות בבית קברות יהודי בשטוקהולם. התקשרתי הבוקר לשגרירות ישראל בשטוקהולם והקונסולית אמרה לי שאסור לה להתערב. אבל אם הם לא יתערבו ואנחנו לא בשוודיה מי אמור לעזור?". 



ממשרד החוץ נמסר: "מדובר בעניין משפטי שהמשרד לא יכול להתערב בו".