חברת ISI פרסמה אתמול תמונות לוויין המציגות את תוצאות הפיצוץ בבסיס הצבאי בדרום בגדאד ב-12 באוגוסט, בסיס שעל פי פרסומים בעיראק ובתקשורת הזרה שייך למיליציה פרו-איראנית הפועלת באזור.
 
בנוסף לצילומי הלוויין, בדוח הנלווה פרסמה החברה הערכה שנעשית בידי אנשי מודיעין ישראלים לשעבר ששירתו בעברם בתפקידים באמ"ן, לפיה על בסיס ניתוח הצילומים והנזק, הגורם לפגיעה הראשונה במחסני הנשק היא תקיפה אווירית שגרמה לנזק רב והביאה לפיצוצי משנה נוספים כתוצאה מהתחמושת שאוחסנה שם.

ההערכה זאת עומדת בניגוד לפרסומים שונים בעיראק ובמקומות נוספים בתקשורת הערבית, כי הגורם הישיר לפיצוץ התחמושת היא שריפה פנימית בתוך האתר עצמו. בדוח מצוין כי פיצוץ אמצעי הלחימה במחסנים גרם לנזק משני משמעותי במבנים נוספים ברדיוס של כ-250 מטר מהמקום בו אוחסנה התחמושת.

צילום לוויין של הבסיס השיעי שהתפוצץ בעיראק. צילום: (ImageSat International (ISI
צילום לוויין של הבסיס השיעי שהתפוצץ בעיראק. צילום: (ImageSat International (ISI


לאחר הפגיעה בבסיס לא יוחסה לישראל אחריות מצד גורמים שונים בעיראק או מצד גורמים בינלאומיים אחרים לתקיפה אפשרית, וגם אצלנו נשמרה העמימות ובישראל לא הגיבו לפרסומים. לעומת תקיפות אחרות שיוחסו לחיל האוויר הישראלי בעיראק בחודש האחרון, האירוע הזה התרחש באור יום, נתון חריג יחסית אם אכן מדובר בתקיפה אווירית.
 

ראש אמ"ן לשעבר אלוף במיל' עמוס ידלין, ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי, אמר בראיונות שונים בתקשורת כי להערכתו לאור הנתונים והדיווחים השונים, באירוע הזה אין מעורבות של חיל האוויר הישראלי ולהערכתו הנזק לאתר לא נגרם כתוצאה מתקיפה אווירית. הדוח הזה כאמור, שצריך להדגיש כי הוא אינו דוח רשמי של גוף בטחוני בישראל אלא של חברה אזרחית, מספק הערכה אחרת לחלוטין, המחזקת את האפשרות של תקיפה שבוצעה באמצעות מטוסי קרב. 
 

אנשי מיליציה שיעים בעיראק ביום אל-קודס. צילום: רויטרס
אנשי מיליציה שיעים בעיראק ביום אל-קודס. צילום: רויטרס