אף שכבר לפני כחודשיים הודיע משרד החינוך כי החל משנת הלימודים הקרובה רפורמת "אופק חדש" תחול על בתי הספר של החינוך המיוחד המוכר שאינו רשמי (מוכש"ר), כעת מתברר כי המשרד לא נערך בזמן ליישומה ובבתי הספר של החינוך המיוחד כלל אינם בטוחים כי הרפורמה אכן תיושם בעוד כשבועיים, בתחילת שנת הלימודים.



הכרזת משרד החינוך בחודש יוני האחרון שימחה את הוריהם של כ־11 אלף תלמידי החינוך המיוחד הלומדים בבתי הספר בזרם המוכר שאינו רשמי. על פי ההחלטה שהתקבלה, אמורים גם הם ליהנות מתוספת שעות פרטניות ושעות שהייה. במקביל, המורים במסגרות אלו צפויים ליהנות מתוספת ממוצעת של עשרות אחוזים לשכרם, מקידום לפי סולם דרגות חדש ומשינוי מסגרת העבודה ל־36 שעות שבועיות.



הודעת המשרד הגיעה לאחר מאבק שהוביל ארגון ויצו, שכלל הגשת בג"ץ בנושא הפליית התלמידים ששובצו על ידי המדינה במוכש"ר לבין אלו ששובצו במוסדות מוכרים רשמיים. בעקבות המאבק הקים משרד החינוך צוות בין־משרדי משותף עם משרד האוצר, במטרה להשוות בין התנאים וליישם את הרפורמה באותם מוסדות. כעת מתברר כי בשל אי־היערכות, בתי הספר כלל אינם יודעים אם הם צריכים להיערך לקראת יישום הרפורמה כאשר יש מוסדות שאף החליטו לדחות בשנה את יישומה, מה שיגרום לפגיעה ישירה בתנאי התלמידים.



קובי הלל, מנהל מרכז ויצו בית הכרם בירושלים, התיכון המקצועי היחיד בחינוך המיוחד, שניהל את המאבק להחלת הרפורמה בארבע השנים האחרונות, מסביר כי במשך שנים נדחה יישום הרפורמה בחינוך המיוחד. לדבריו, בתחילה הייתה אמורה לחול רפורמת "עוז לתמורה" המיועדת לבתי הספר העל־יסודיים, אך בהמשך הוחלט כי כלל החינוך המיוחד ישויך לאופק חדש.



קובי הלל. צילום: אירנה רדזינסקי
קובי הלל. צילום: אירנה רדזינסקי



"התלמידים מקופחים במאות שעות הוראה בשבוע, רובן פרטניות, ואנחנו נלחמים להביא להם עוד שעות", אומר הלל. "הרפורמה תגרום לכך שכמות שעות ההוראה תהיה משמעותית, אבל עד לרגע זה אנחנו לא יודעים את הפרטים. אנחנו יודעים שאנחנו זכאים לאופק חדש, אבל אפילו עוד לא יודעים מה תהיה המשכורת של המורים. צריך לחלק את השכר, איזה מורה יהיה איפה, כמה שעות יקבל כל תלמיד, ועד לרגע זה לא קיבלנו את המידע וקשה לנו להיערך".



הלל מדגיש כי תלמידי שני בתי הספר לחינוך מיוחד של ויצו יהנו בשנת הלימודים הקרובה מהרפורמה לאחר שויצו העולמית חתמה על ההתחייבות להשתלב בה מול משרד החינוך והמורים נערכים היטב לשינויים הנגזרים ממנה, אבל מוסיף כי זה לא המצב אצל כל בתי הספר. "הבשורה הגדולה היא שנקבל את תוספת השעות שיעזרו לנו לתת יותר לתלמידים, וזה הדבר החשוב ביותר, אבל יש פה עבודה טכנית לא פשוטה שתעמיס עלינו, ובית הספר צריך להיערך אליה. יש מוסדות שלא ייכנסו השנה לרפורמה, כי הם לא יכלו להיערך בזמן ומי שיפסיד אלה אותם הילדים".



ממשרד החינוך נמסר: "המשרד נערך להטמיע את רפורמת אופק חדש בבתי ספר של החינוך המיוחד המוכרים שאינם רשמיים. בתוך כך, במהלך החודש הנוכחי (אוגוסט 2019) יקיים המשרד כנסי חשיפה למנהלים ולבעלויות (כנס אחד התקיים זה מכבר).



"הכניסה לרפורמה תתבצע באופן הדרגתי, ותהיה מלווה בהדרכה על ידי צוות מטמיעים שינחה כל מנהל וכל בית ספר בכל הסוגיות הנדרשות. משרד החינוך פרסם הנחיות ונהלים לבעלויות ולמנהלי מוסדות החינוך. בימים הקרובים המשרד יוציא נהלים נוספים בתחום השכר".