אמירה מעוררת מחלוקת: האלוף במיל' גרשון הכהן, התראיין הבוקר (ראשון) ברשת כאן ב' בנושא ההתדרדרות הביטחונית ביהודה ושומרון, וגל הפיגועים האחרון באזור, אז השווה האלוף בין גורמים בשמאל הישראלי, שרוצים להגיע להיפרדות בין ישראל לפלסטינים לבין מבצעי פיגועי טרור. "ביהודה ושומרון יש שגשוג שלא היה מאז ימי אברהם אבינו", פתח את דבריו, "תראו מה בונים שם".



"השאלה הגדולה היא האם אנחנו יכולים לחיות בדו קיום, מה שאני רוצה ומה שרוצים רוב תושבי יהודה ושומרון היהודים ותושבי יהודה ושומרון הפלסטינים. מי שעושה פיגועים מזרז את היכולת שלנו להחליט שאנחנו לא רוצים את הדו קיום ועושים עוד היפרדות. במידה מסויימת יש מכנה משותף בין אלה בישראל שדורשים היפרדות ובין אלה שמובילים פיגועים. המכנה המשותף הוא למנוע דו קיום והמאבק הוא על היכולת לדו קיום", אמר.

הכהן היה הקצין הממונה על תוכנית ההתנתקות, בדרגת תת אלוף והשתחרר בשנת 2014 בדרגת אלוף. כיום הוא משמש כעמית מחקר במכון בגין סאדאת בירושלים. בעבר דווח כי במהלך מלחמת לבנון השנייה, התבטא הכהן נגד ההתנתקות עליה פיקד ואמר כי היא הייתה "פשע נגד העם היהודי, ומלחמת לבנון היא עונש לכך". עם זאת דובר צה"ל הכחיש כי אמר זאת.

בראיון נרחב שהעניק הכהן למעריב סופהשבוע, הוא התייחס להתנתקות וטען כי היא הביאה לשלושה הישגים. “חמאס עלה לשלטון, ובזכות זה נוצר הנתק בינו לבין הרשות הפלסטינית ברמאללה, מה שאפשר לנתניהו לדחות את הכפייה של אובמה לפתרון שתי המדינות. ההישג השני שעם ישראל, שקודם נורא היה קשה לשכנעו, היום אני מסביר לו שאי אפשר לנסוע בזמן סבב על הכביש מיד מרדכי לשדרות בלי לחטוף טיל נ"ט. נראה אותו נוסע על כביש 6 כשתהיה שם הרשות הפלסטינית. ההישג השלישי והמשמעותי לא פחות, אנשי גוש קטיף בנו יישובים חדשים במקומות קריטיים. כל לכיש מזרח וחולות חלוצה, מקומות שהיו אמורים לעבור לפלסטינים כשטחים חלופיים, ואגיד עוד הישג שלא קולטים. מה הציל את רמת הגולן מפני מסירתה על ידי אולמרט לאסד? הנסיגה מעזה. חמאס עלה לשלטון אחרי ההתנתקות וטיפח את הנרטיב שמה שהוציא את היהודים זה הלחץ הצבאי. מה קורה? הוא יורה, יוצאים למבצע עופרת יצוקה, הורגים הרבה חמאסניקים, הטורקים נעלבים ומנתקים את התיווך מול הסורים".


"שרון שיקר כשאמר שהוא עושה את זה למען הדמוגרפיה", הוא המשיך, "היציאה מעזה נעשתה על ידי רבין כבר במאי 1994, כשנגמר הכיבוש בעזה. כשיאיר גולן שואל ‘אנחנו רוצים לרוץ אחרי ערבים בג'באליה?', מ־94' לא רצנו אחריהם. התנאים שנוצרו בחלוקה המרחבית שהם שם ואנחנו כאן, רעים לנו. איבדנו את חופש הפעולה. כל חציית גדר היא מלחמה, וזה מה שמגן עליהם ומאפשר להם להצטייד ולבנות. בשכם הם לא יכולים לייצר רקטות תקניות שיכולות להגיע לתל אביב, כי אם יש מידע, אתה הלילה נכנס עם שני ג'יפים וחופש הפעולה הוא כזה שזו החלטת מח"ט ורכז שב"כ. היום כניסה למרחק של מטר לבית חאנון זו החלטת קבינט, שלא לדבר על עלויות. 4 מיליארד שקל לגדר חדשה זה טירוף, וכל סבב לחימה כמו צוק איתן עולה מעל 10 מיליארד שקל. גוש קטיף היה ספר, ותפקידו הוא כמו של מתלים בג'יפ לנד קרוזר. אתה נוסע בשטח ותאר לך שהקפיצים יאמרו: ‘חתיכת מניאק, אתה יושב בנוח ואנחנו חוטפים?'. תפקידם לחטוף, כמו תפקידו של הספר. אני חושב סובייטית. המרחב מתל אביב עד לקצה הספר הוא לא אחיד. זה לא אותו חוק תכנון ובנייה ולא אותם אנשים. בספר גרים חלוצים ויש להם נשק וזכויות אחרות, ואם הם מתחילים ליילל, נחליף אותם באחרים. תפיסת העולם היא מאבק. כולם נאבקים. רק היהודים חושבים שיום אחד לא נצטרך צבא. ריבונות מגיעה עם חרב ביד, ולא להאמין אבל הבריטים, הקנדים והדנים נהרגו בעשר השנים האחרונות יותר מאשר חיילי צה"ל, בכל מיני הרפתקאות שהיו להם".