בג"ץ הורה היום (ראשון) על הקפאת כניסתו של עוה"ד אופיר כהן לתפקיד מנכ"ל משרד המשפטים, במקומה של אמי פלמור שהודחה לאחרונה על ידי השר אמיר אוחנה, בעקבות עתירה שהגישה התנועה לאיכות השלטון לבג"ץ נגד פיטוריה של המנכ"לית.



התנועה לאיכות השלטון עתרה ביום חמישי באמצעות עורכי הדין ד"ר אליעד שרגא, תומר נאור, זהר אלטמן-רפאל ואלון ספיר, נגד שר המשפטים אוחנה, בדרישה כי בג"ץ יורה על ביטול פיטוריה של פלמור, שנעשו ללא סמכות ונגד כללי המנהל התקין. יו"ר התנועה, עו"ד ד"ר אליעד שרגא: "משרד המשפטים הוא לא רכושו הפרטי של השר אוחנה, גם הוא כפוף להנחיות היועמ"ש בתקופת ממשלת מעבר וגם הוא יאלץ ללמוד בדרך הקשה שאינו עומד מעל החוק. מדובר בהחלטה מבישה שמונעת משיקולים זרים של שר זמני בלי סמכות".

שר המשפטים אמיר אוחנה הגיב להחלטה ואמר כי "אל"מ (במיל׳) עו"ד אופיר כהן הוא מהמינויים הראויים ביותר במשרדי הממשלה. מדובר באדם שתרם את שנותיו היפות ביותר לשירות ביטחון מדינת ישראל ונושא על גופו את המחיר היקר. הוא בעל כישורים משפטיים וניהוליים מתאימים כפי שקבעה הוועדה למינויים בכירים בנציבות שירות המדינה, שדנה בדקדקנות במינויו. אני מקווה ומעריך שגם ביהמ"ש העליון יתרשם כך".

מפלגת "המחנה הדמוקרטי" בראשותו של אהוד ברק התייחסה גם היא להחלטת בג"ץ להקפיא את המינוי: "בג״ץ הוא המחסום האחרון בפני אלו שרוצים להפוך את ישראל לסיציליה. פיטוריה של אמי פלמור, מנכ״לית מקצועית ומוערכת ששירתה בתפקידה חמש שנים, היו מעשה מושחת שכל מטרתו לאפשר מינוי מקורב לאחת העמדות החשובות במדינת ישראל. בג״ץ לבדו לא יוכל לעמוד בסחף שמוביל החשוד מבלפור - על כן אזרחי המדינה חייבים להחליף את המושחת מבלפור בממשלה נקייה שעובדת למען הציבור ולא השררה. את הבחירות הקרובות לא צריך לנצח - את הבחירות הקרובות חייבים לנצח".

רויטל סויד, ראש צוות התגובות של מפלגת העבודה-גשר: "טוב מאוד שבג"ץ הוציא תמרור עצור לאוחנה - שר משפטים זמני בממשלת מעבר שמקשקש על משילות, ובפועל נשלח לדאוג שפרקליט המדינה הבא יהיה ידידותי לביבי ויעזור לו להימלט ממְשפט. אנחנו מקווים שבקרוב מאוד תמרור העצור של העליון ייהפך לרמזור אדום בוהק, שיבהיר לנתניהו ואוחנה שיש גבול לכל תעלול".
 


מוקדם יותר היום אשרה הוועדה למינוי בכירים בנציבות שירות המדינה פה אחד את מועמדותו של כהן לתפקיד מנכ"ל משרד המשפטים, במקום עוה"ד פלמור. בהמשך השבוע הייתה אמורה הממשלה את מינויו של כהן.

בהודעה שיצאה מטעמו של אוחנה היום נכתב כי "כהן הוא עו"ד במקצועו המומחה לדיני נדל"ן, מקרקעין ומיסוי מוניציפאלי. הוא נמנה על מייסדי וראשי עמותת משרתי המילואים, בה הוביל וקידם תהליכי חקיקה ותיקון תקנות מול בכירים בשירות הציבורי, נבחרי ציבור ובוועדות הכנסת השונות".

עוד נכתב כי "כהן מביא עמו ניסיון ניהולי וניסיון משפטי אותם צבר הן בשוק הפרטי, עת כיהן בתפקידי ניהול שונים ובראשם ניהול חברה המעניקה שירותי מקרקעין מגוונים, והן בשירות המילואים של צה"ל". כהן הוא מפקד נפה בפיקוד העורף, ובעברו שימש כמג"ד לוחמים.

אמי פלמור. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
אמי פלמור. צילום: הדס פרוש, פלאש 90


לטובת כהן, התגייסו מספר בכירים שהמליצו עבורו בפני הועדה למינוי בכירים. בין היתר המליצו עליו: מפקד פיקוד העורף, האלוף תמיר ידעי וראש עיריית נס ציונה, שמואל בוקסר.

כזכור, בחודש שעבר, בתום חמש וחצי שנים כמנכ"לית המשרד, פרשה פלמור מתפקידה בסיכום עם שר המשפטים אמיר אוחנה ועל פי בקשתו. אוחנה אמר כי "אמי היא שליחת ציבור במובן המלא של המושג. במהלך תקופתה היא הייתה אמונה על תהליכים רבים וחשובים הן במשרד והן בצוותים בין-משרדיים, להם השלכות אורך ורוחב על פניה של החברה הישראלית כולה". לדבריו, אמי תרמה תרומה משמעותית לשירות הציבורי ולמשרד המשפטים, ועל כך אני מודה לה. "אני מאחל לאמי הצלחה רבה בכל נתיב בו תבחר ללכת ולממש את יכולותיה וכישוריה הרבים", סיכם.