פסק הדין של בית המשפט העליון על ביטול ההפרדה באירוע התרבות למגזר החרדי בעפולה - גם אם בשל עיתויו לא יושם הלכה למעשה - צריך להטריד בעיקר את הזרם הפמיניסטי והליברלי. כששדולת הנשים, הארגון שפועל לקידום מעמד האישה, מוצאת את הזמן להתערב בענייניו הפרטיים של המגזר החרדי, זה אומר שהם ויתרו על מעמדן של הנשים שבאמת זקוקות לסיוע לטובת כותרות זולות באמצעי התקשורת. אם מעמדן של הנשים היה חשוב להן, הן בוודאי היו שואלות קודם לדעתן של הנשים החרדיות שמעדיפות לקיים את האירוע בהפרדה. 
 
העיסוק באירועים פנימיים שמיועדים למגזר החרדי, כאשר רצונן של הנשים החרדיות הוא לקיים אותם בהפרדה, מעיד שהאויבים האמיתיים של השדולה אינם רומסי זכויות הנשים, אלא החרדים שקל להם להצטייר ככאלה. מבחינת השדולה, הם הבעיה האמיתית. לא מן הנמנע שמבחינת השדולה, האירועים החרדיים חייבים להיפסק. הם המקור לכל הבעיות. 
 
אלא שכבוד הנשים ומעמדן הינם נושא כבד ומהותי מדי מכדי להפוך לשיח רדוד בעידודה של שדולת הנשים. מותר לחרדים לקבוע, בהתאם לאורח חייהם, כיצד הם מתייחסים לסוגיה הרצינית של כבוד האישה. בראייתם, דווקא קיום אירועים מעורבים, ללא הפרדה, מפחית מכבודן של הנשים. גם אם קשה לקבל את זה, אפילו אם זה עומד בניגוד מוחלט לערכי האוכלוסייה שאיננה חרדית, אפשר לכבד את זה. גם לקבוע עבורם מה נקרא כבוד האישה וגם לכפות עליהם הסכמה עם התפיסה הזאת – זה כבר יותר מדי. החרדים מעולם לא כפו את התובנות שלהם בענייני כבוד האישה על האירועים שמתקיימים לאוכלוסייה הכללית. 

הקהל במופע בעפולה. צילום: מאיר ועקנין, פלאש 90
הקהל במופע בעפולה. צילום: מאיר ועקנין, פלאש 90

 

אז עם כל ההערכה לשדולת הנשים על פעילותה, יהיה נכון מצדה להתעסק בעניינים שלה. החרדים יעריכו את זה מאוד, כמו גם הנשים שבאמת זקוקות למאבקי השדולה. שוויון זכויות הוא לא רק להיות שווה במה שאתה מקבל, אלא לתת לאחר את האפשרות להיות כזה בלי לשנות ממהותו. החרדים לא מתייחסים לנשים כמו אל גברים משום שהן אינן גברים. הם מכבדים אותן כי הן נשים. זה שוויון אמיתי. 
 
החרדים לא תולים שלטי חוצות שמציגים נשים באופן שלא תמיד הולם אותן, אבל דווקא הארגונים שחרתו על דגלם את כבוד הנשים – לא פעם עושים זאת. ערך השוויון, אולי הערך המקודש ביותר בעידן המודרני, גם הוא לא מוחלט ונתון לפרשנויות. העולם בנוי ממעמדות, מדרגים שונים, מרמות השכלה ומפערי הכנסה. להפוך את כל הפרמטרים לאחידים ושווים זה ההפך משוויון. השוויון האמיתי, לראיית החרדים, הוא שוויון שמתייחס אליך בדיוק כמו שאתה ולא מנסה להפוך אותך למשהו שאיננו אתה. 
 
וזה בדיוק מה שהם דורשים. כחרדים המאמינים שכבודה של האישה נמדד בכלים אחרים מאלה שנכפים עליהם, הם ביקשו לקבל אירוע מתוקף אותם ערכים. מתוך מאות אירועים שמקיימת עיריית עפולה במהלך השנה, לחרדים מותר לדרוש אירוע תרבות אחד שיתאים לאורח חייהם. המלחמה האמיתית היא על ההכרה. שדולת הנשים כבר זכתה לזה, הגיע הזמן שגם החרדים.