המשבר עם חמאס: מספר פיגועי יחידים ופעולות חדירה יצאו מכיוון רצועת עזה מאז תחילת חודש אוגוסט. על פי דיווח שמתפרסם היום (שני) בעיתון הערבי אל ערבי אל ג'דיד, אירועים אלה הוצתו על ידי האני אבו סאלח מהזרוע הצבאית של חמאס, גדודי א-קסאם, שהצליח לחדור לשטח ישראל מתוך גדר ההפרדה ב-1 לאוגוסט. ב-10 לחודש, ארבעה פלסטינים נוספים ניסו לחדור משטח הרצועה לישראל מדיר אל בלח'.



כזכור, אמש, פלסטיני בודד ביצע פעולה שלישית דומה וניסה לחדור מאזור בית לאהיה בצפון הרצועה, אליו הצטרפו נוספים, מתוכם שלושה חוסלו: מחמוד עדל אל-וואלדיה בן ה-24, מוחמד פריד אבו נמוס בן ה-27 ומוחמד סמיר אל-טרסמי בן ה-26 - כולם ממחנה הפליטים ג'בליה. 



המצב הנפיץ בין המיליציות החמושות וחמאס הקיים ברצועה מעלה את החשש כי "פיגועי יחידים" שכאלה יעלו בתדירותם ויקרו תכופות יותר בתקופה הקרובה. הסיבה לכך היא ככל הנראה חוסר לקיחת האחריות של חמאס על פיגועים אלה, ויפתח את הדרך ליוזמה עצמאית בקרב צעירים ברצועת עזה לבצע פיגועים "מאולתרים" - שיכולים להוות אתגר ביטחוני מבחינת זיהוי מודיעיני מוקדם.



פעילי חמאס ברצועת עזה. צילום: רויטרס



חלק מפיגועים אלו משקף את הלך הרוח ברצועה, והלך הרוח בקרב חמאס, ומראה כי המשך הסיטואציה הקיימת יכול להוביל לקריסת התיאום הביטחוני סביב הגדר - כך שחמאס לא שולטת בצידה, וישראל מתקשה לאבטח את גבולה. כמובן, בהינתן מצב זה לפיגועים אלו מצטרף פוטנציאל נפיץ במיוחד והסלמה כוללת בין ישראל לחמאס, ולבסוף, על פי הערכות גורמים ערביים - למבצע צבאי נרחב נוסף בעזה.



"פעולות היחיד משקפות את הרצון הספונטני של הצעירים שמבצעים אותן, והן יוצאות ללא הדרכה או הסכמה ואישור של ההנהגה", אמר מקור מתוך אירגון החמאס לעיתון אל ערבי אל ג'דיד. המקור טען עוד כי המשבר ההומניטרי ברצועה, התוקפנות הישראלית כלפי פלסטינים ביהודה ושומרון וירושלים, וההתעסקות הגוברת במסגד אל-אקצא הן סיבות עיקריות מאחורי ההתעוררות הספונטנית.