רבים מתבלבלים בין דמותו הנכלולית של יועצו הפוליטי ומזכ”ל המפלגה של חבר הכנסת רובי פולישוק, קוזו אביטל, לבין דמותו בחיים של השחקן גיא לואל. למעשה, מאז שירדה מהמסך הסדרה הקומית־סאטירית “פולישוק”, שכזכור עקבה אחר דמותו של חבר הכנסת שמונה לתפקיד השר לקידום חברתי, פרשה לה דמותו של אביטל כנפיים, יחד עם פולישוק עצמו, והשתיים פועלות תחת יוזר טוויטר חריף שמגיב ברוח התוכנית למאורעות הפוליטיים ולמערכת הבחירות הסוערת.



אולי זה מה שעומד מאחורי הליהוק של גיא לואל לסרטון החדש “ישראל מבטיחה”, שבו מגלם לואל פוליטיקאי שמפזר הבטחות לא ברורות, וסביר להניח שגם ללא כיסוי. מוכר למישהו?
הסרטון צולם במסגרת קמפיין חדש ועוקצני של המרכז להעצמת האזרח, הנקרא “דברו ברור”, אשר קורא לפוליטיקאים לקראת הבחירות הקרובות לכנסת ה־22, לענות על 22 שאלות ברורות שיעזרו לנו, הבוחרים, להבין על מה לעזאזל הם מדברים.



“נתנו להם שבוע לענות”, אומרת עו”ד עינת פישר־לאלו, מנכ”לית המרכז להעצמת האזרח. “אנחנו כמובן נעקוב ונעדכן באתר מי עונה ומה. אין לי ספק שככל שיהיה יותר רעש ציבורי, למפלגות יהיה אינטרס גדול יותר לענות, להעביר מסרים ברורים, כדי לתת לציבור את הכלים לממש את הזכות הדמוקרטית בצורה מושכלת ובצורת מידע ענייני ומקצועי, ולא על פי סיסמאות וסרטוני פייסבוק ריקים מתוכן”.





החיבור של לואל עם הקמפיין היה אך טבעי. “נדלקתי על הרעיון מיד כששמעתי אותו, והייתה לי תחושה שזה נכון, במיוחד עכשיו”, הוא מספר. “הרבה מאוד פעמים אתה לא מבין, לא רק את ההבטחות של הפוליטיקאים, אלא מה הם מלכתחילה מציעים בכלל”.



אני בטח לא הראשונה שאומרת לך את זה, אבל הרפרנס לדמותו של קוזו אביטל מ"פולישוק" די ברור.
“בהחלט כבר אמרו לי את זה. זה מתלבש בול אחד על השני. זה מתחבר עם העובדה שיש יותר מדי מפלגות שאין לך מושג מה המצע שלהן, והקמפיין שלהן הוא בדיוק כזה. הוא א־פוליטי, הוא חוצה מפלגות. הקמפיין מדבר על החובה לדבר ברור, ואני חושב שבתור אזרחים זו חובתנו לעזור לו להצליח”.





רשת של אינטרסים


הסדרה "פולישוק" (הלחם המילים "פוליטיקה" ו"שוק"), שכתב וביים שמואל הספרי, שודרה בערוץ 2 במסגרת שידורי קשת מ־2009 וירדה מהמסך ב־2015. את פולישוק עצמו גילם ששון גבאי. הסדרה חשפה את הפוליטיקה הישראלית במלוא כיעורה: הדילים, הקומבינות והשערוריות מאחורי הקלעים.



עד כמה התפקיד של קוזו אביטל עשה לך שירות טוב? היו יועצים פוליטיים שבאו אליך בטענות שאתה מוציא אותם רע?
“לא באו אלי בטענות לשמחתי הרבה, אבל מה שמשעשע הוא שבעיקר קיבלתי המון הצעות. אנשים חושבים שאני מאוד מבין בפוליטיקה. שאלו אותי לא פעם אם אני רוצה להיות יועץ פוליטי. זה היה תפקיד שנמשך הרבה מאוד זמן ומאוד נהניתי לעשות אותו”.




אי אפשר להתעלם מכך ש”פולישוק” הקדימה את זמנה.
“זה באמת כל פעם מדהים אותי עד כמה הסדרה הזאת רלוונטית כל הזמן, ובמיוחד עכשיו. אבל יש איזה שלב בחיים שאתה מתפכח ומגלה שהמציאות תמיד מנצחת כל תסריט, בטח במציאות הישראלית הפוליטית כיום. זה לא משנה מה עושים, ועד כמה הזוי זה היה נראה בטקסטים: המציאות עולה ועוד תעלה על כל תסריט בסוף”.

איך התכוננת לתפקיד?
“הטקסטים היו כל כך טובים, ושמוליק הספרי עשה תחקירים כל כך טובים, שכל מה שהיה חסר הוא היה יכול להשלים לנו. לא היה צורך בתחקיר אישי. זו הייתה הרבה עבודה קשה שלו”.

לואל, 47, הוא שחקן עסוק שעובד בתיאטרון ובטלוויזיה. בחמישי האחרון עלתה למסך הקטן העונה השלישית של הסדרה “השוטר הטוב”, בכיכובו, המשודרת ב"יס". כשאני מתעניינת אם הוא, כמו כמה מחבריו למקצוע, משתמש ברשתות החברתיות כדי להביע דעות פוליטיות, הוא מסתייג. “קודם כל אני לא מספיק פעיל ברשתות החברתיות באופן כללי, וזה גם לא חסר לי במיוחד”, הוא אומר. “אני לא מרגיש צורך להדליק מחאות ברשת, זה לא העניין”.

לא מדגדג לך לפעמים לכתוב פוסט ולהוציא בו עצבים או להביע את דעתך על המצב כמו אמנים אחרים?
“לכל אחד יש דעות. אני לא מרגיש צורך לשתף את דעותיי הפוליטיות עם אף אחד. אני חושב שהקמפיין הזה ספציפית הוא לא פוליטי בכלל, אלא מביע עמדה עקרונית של ‘דברו אלינו ברור, דברו בגובה העיניים’, ובסופו של דבר, אחרי שיהיה לציבור את המידע, נוכל לעשות את הבחירה הדמוקרטית האישית שלנו. ובהקשר של הבעת דעה אישית, אני בעיקר שואל את עצמי: למה דעה פוליטית של שחקן או זמר חשובה יותר מדעה פוליטית של אדם אחר? למה זה רלוונטי בכלל שישאלו אותו מה הדעה הפוליטית שלו. ואני עוצר את זה עוד לפני שאני מנסה לדון בשאלה אם זה משפיע לו על הקריירה או לא משפיע לו על הקריירה. ברגע שאתה מביע את דעתך הפוליטית, אתה הופך לסוג של פוליטיקאי, ואין דרך אחרת להסתכל על זה. אם יש אנשים שמעוניינים להפוך לפוליטיקאים, שיהיה להם בכיף. אני ממש לא נמצא שם”.



אחרי הקמפיין הזה, אתה רואה את עצמך בעתיד מעורב פוליטית?
“אני לא רואה את עצמי מעורב פוליטית או רוצה להיות מעורב בביצה הזאת. אני חושב שדווקא ‘פולישוק’ תרמה לזה, אם לומר את האמת. זה עולם כל כך מגעיל בעיניי. זה קצת אבוד מראש באיזה שהוא מקום. ברוב המקרים, כמעט אין פוליטיקאים שמקיימים את ההבטחות שלהם. זו כזאת רשת סבוכה של אינטרסים שאי אפשר לצאת מזה טוב”.

היושרה מתרחקת

בינתיים, לפחות הקמפיין הנוכחי מאפשר לשמור על אופטימיות לגבי המערכת הפוליטית שלנו. “התגובות לקמפיין מעולות, וזה משמח כי הוא עלה בימים האחרונים”, הוא אומר. “בעיניי, המסר עובר נורא חזק. הקמפיין לוקח את זה לקיצון: רואים פוליטיקאי שמדבר, והוא מסיים את הנאום ואתה לא מבין מה הוא אמר. אני מאוד מקווה שזה ינער משהו, שהגיחוך הזה יגרום לפוליטיקאים להבין שהם לא יכולים להיות במקום כזה. יש 22 שאלות לא פשוטות שהמפלגות צריכות להשיב עליהן. אומנם השאלות לא פשוטות, אבל הן מאוד רלוונטיות ומסבירות היטב איפה אתה עומד מול כל נושא ונושא”.

למרות התנערותו מהבעת דעה פוליטית, לואל חדור מטרה שהקמפיין יצליח. “אני חושב שצריך שתהיה פה מעורבות של כולנו, מהתקשורת ועד האזרחים, שיפעילו לחץ על נבחרי הציבור”, הוא אומר. “שוב, זה לא ברמה של להביע דעה פוליטית, אלא ברמה של לדרוש מהפוליטיקאים שיגידו מה הם מתכננים. אין דבר יותר נורא בעיניי מפוליטיקאי שמבטיח דבר אחד ועושה בסופו של דבר משהו אחר. ברגע שנדע מה הם חושבים ולאן הם הולכים, זה יקל עלינו את הבחירה, ואולי גם מדינת ישראל תתנהל ותיראה אחרת”.

מערכת הבחירות האחרונה הייתה טריגר בעיניך לקמפיין הזה?
“זה לא חדש שפוליטיקאים לא מדברים בגובה העיניים, וראינו את זה בסאטירה לפני כמה שנים ב’פולישוק’. אבל אני חושב שהטריגר לצאת עם זה היה חוסר האמון של הציבור בנבחריו, ובין היתר, ההליכה לבחירות בפרק זמן כל כך קצר. אני חושב שפעם היו יותר פוליטיקאים עם עמוד שדרה. פעם הייתה איזו יושרה, שהיום יש לי תחושה שהיא קצת הולכת ומתרחקת מאיתנו”.