בבית המשפט העליון דנים הבוקר (חמישי) בערעור על החלטת ועדת הבחירות המרכזית בשבוע שעבר, לדחות עתירות שהוגשו לפסילת המפלגות עוצמה יהודית והרשימה המשותפת. פסק הדין של בית המשפט העליון יינתן ככל הנראה בתחילת השבוע הבא. 



בפתח הדיון על מפלגת עוצמה יהודית שאלה נשיאת העליון חיות מדוע דורשים שוב לפסול את איתמר בן גביר לאחר שלפני כמה חודשים הוחלט כי אין לפסולו. עו"ד אורלי ארז לחובסקי (המרכז הרפורמי) השיבה: "בפעם הקודמת הבאנו 20 ראיות נגד בן גביר. כעת אנו מביאים 50 ראיות, כמעט כולן בקולו. גם היועמ"ש מסכים שבן גביר התקרב עוד יותר לקו האדום האסור. ההבדל בין בן גביר לאחרים הוא שבן גביר מנסה להסוות את האידאולוגיה הגזענית שלו. מדובר בתחפושת".



בהמשך ציטטה לחובסקי מדברי חברי המפלגה כמתן דוגמאות לאמירות גזעניות ובעייתיות שונות. מדברי בנצי גופשטיין ציטטה: "מפטרים היום את הרוצח של מחר. מפטרים היום את האנס של מחר. לא טוב שההגה בידיים של מוחמד". מדבריו של ברוך מרזל ציטטה: "99% מהערבים מוציאים שם רע ל1% שלגביו אין לי ידיעה".



צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90



עו"ד ענר הלמן, ראש מחלקת בג"צים, אמר כי יש להקל עם בן גביר. "ייתכן בהחלט שהוא אמר דברי גזענות. גזענות היא לא עילה לפסילה, אלא הסתה לגזענות. יש פער גדול בין בן גביר לבין בן ארי, מרזל וגופשטיין... לעמדתנו אין לפסול אותו, למרות שהתקרב עוד יותר לקו האסור". 



עם זאת, הלמן ציטט מדברי מרזל, שלטענתו מציגים השקפה גזענית ובעייתית. הציטוט של מרזל שהובא בבית המשפט: "המחבל הכלב שבא עם סכין לדקור חייל, הוא בעיה פחות גדולה מהאויב שנכנס לגבעה הצרפתית, או לרחוב כורש בירושלים, או לקריית יובל, ונכנס ושוכר בית ואחרי זה קונה בית. ומשתלטים עלינו מבפנים". 



הלמן טען בבית המשפט כי "מרזל מסית במשך שנים ואז מגיע לוועדה ולבית המשפט ואומר שהדברים 'הוצאו מהקשרם, אני חוזר בי, לא ידעתי אנגלית, אני מתנצל, אזהר יותר' - זה דפוס פעולה שיטתי. זו פעם שלישית שהוא עושה את אותו התרגיל. המשקל שיש להסבריו כעת הוא אפס. זה לא מחזה של שייקספיר, אלה מילים פשוטות שלומדים בבית הספר היסודי".



צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90



בן גביר על מרזל: "הוא הבין שהגיע לקו האסור"


להגנתו ולהגנת המפלגה טען עו"ד בן גביר כי "זה לא הגיוני שהעותרים אוגרים ואוספים הררי חומר במשך שנים, ואז אנחנו צריכים להגיב תוך כמה ימים, כולל שישי ושבת. מי יודע אם הראיות שלהם אינן מבושלות? אני יודע שאתם לא המחוקקים, אך אני מסביר את המציאות שאיתה אנו מתמודדים. יש לנו דוגמה לזיוף שתפסנו תוך כדי הדיון בוועדה".  



כמו כן, בן גביר טען להגנת מרזל כי "כי יש הבדל של שמיים וארץ בין מרזל לבין בן ארי שלא התנצל. מרזל התנצל ואמר 'טעיתי'". הנשיאה חיות השיבה לטענה זו כי "זו לא פעם ראשונה שהוא מתנצל". השופט פוגלמן הוסיף: "יש בוחן מציאות גם לשופטים. קשה מאד להאמין שמרזל לא היה מודע לפוסטים שנכתבו בחשבונו". בן גביר טען מנגד: "מרזל לא אדם צעיר. מתקרב לגיל 60, סליחה מכבודכם, הוא לא מהדור הזה". 



עוד טען בן גביר כי "מרזל הבין שהוא הגיע לקו האסור. הוא אמר שישנה כיוון ויתנהל אחרת". כשנשאל על ידי חיות מתי הוא הבין, ענה בן גביר: "אחרי שניתן פסק הדין בעניין מיכאל בן ארי. היו לי הרבה שיחות איתו מאז". השופט סולברג התייחס לציטוט של מרזל שטען כי ערבי שקונה דירה הינו מסוכן לחברה, ושאל את בן גביר: "אם הוא ייבחר לכנסת הוא יקדם חקיקה נגד מכירת דירות לערבים?". בן גביר ענה: "מה פתאום, זה לא חוקי". 



גופשטיין מחרים: "משחק מכור"


מוקדם יותר הודיע יו"ר להב"ה, בנצי גופשטיין כי הוא מחרים את הדיון בטענה כי "‏המשחק מכור מראש. אין לי ציפיות גדולות ממי שהכשיר את מי שתומך ברצח חיילי צה"ל, אין לי כוונה להיות חלק מהמשחק המכור ולהיות שותף. השופטים פסקו את הדין עוד לפני הדיון".



את הערעור נגד עוצמה יהודית וראשיה הגישו כידוע כחול לבן, המחנה הדמוקרטי, העבודה והמרכז הרפורמי לדת ומדינה. את הערעור לפסילת הרשימה המשותפת הגישו עו"ד איתמר בן גביר והצטרפו אליו 9 מנציגי הליכוד בוועדת הבחירות המרכזית ובראשם ח"כ דוד ביטן.