הצהרה של יו"ר הרשימה המשותפת, חה"כ איימן עודה, כי יהיה מוכן להיכנס לאחר הבחירות לקואליציה בראשות בראשות בני גנץ, אם כחול לבן והמפלגות האחרות ייענו לשורה של דרישות יסוד שנוגעות לערביי ישראל ולתהליך המדיני מעוררת סערה במערכת הפוליטית והתנגדות בתוך שורות הרשימה שבראשה הוא עומד.



עודה אמר בראיון לנחום ברנע ב"ידיעות אחרונות" כי הוא לא פוסל אפשרות להמליץ לאחר הבחירות לנשיא על בני גנץ לראשות הממשלה ולהיכנס לקואליציה בראשותו בתמורה למספר דרישות בתחום המדיני ובנושאים הנוגעים למגזר הערבי.



ראש הממשלה אמר כי "עכשיו זה כבר ברור מתמיד: בני גנץ יקים ממשלת שמאל עם איימן עודה והמפלגות הערביות. מי שרוצה ממשלת ימין חייב להצביע רק לליכוד".




ב"כחול לבן" מיהרו להסתייג מדבריו של עודה, שעלולים להתגלות כ"פיגוע אלקטורלי" ונשק בידי הימין, שאומנם מיהר לתקוף את מפלגתו של גנץ בעקבות הדברים.



ח"כ יועז הנדל, אחד מחברי תל"ם ב"כחול לבן" אמר למעריב: "כחול לבן תקים ממשלת אחדות לאומית רחבה וממלכתית. אנחנו מכבדים את אזרחי ישראל הערבים ורואים בהם אזרחים שזכאים לכל הזכויות, אבל לא נשב עם המפלגות הערביות שבבסיסן שוללות את קיומה של ישראל כמדינה יהודית. נקודה".



יאיר לפיד, יו"ר יש עתיד ובכיר "כחול לבן" התראיין בגל"צ ואמר: "איימן עודה לא יכול גם להגיד 'אנו נשב אתם בממשלה' ואז לצרף אליו את בל"ד שזאת חבורה של שונאי ישראל שלא מכירים במדינה יהודית. זה דיבור כפול שלא מקובל על אף אחד אצלנו. צריך לטפל בבעיות האמיתיות של ערביי ישראל בין היתר, בגלל שיש להם ייצוג פוליטי איום ונורא. צריך לטפל בסדרה של דברים שאנו נחושים לטפל בהם לא בזכות הייצוג שלהם אלא למרות. אז שאיימן יסתכל אצלו בבית את מי הכניס הביתה לפני שהוא נכנס לקואליציה אתנו".



גם ברשימה המשותפת לא אהבו את דבריו של ח"כ עודה. יו"ר רשימת בל"ד, ח"כ אנטאס שחאדה אמר כי "אני חושב שההצהרה של איימן עודה היא הצהרה אומללה שלא מייצגת את העמדה של הרשימה המשותפת. אנו לא מקבלים את העמדה הזאת. היא כנראה מייצגת את העמדה שלו ואולי של חד"ש. לא יהיה מצב שהרשימה המשותפת תהיה בקואליציה ותתמוך בגנץ".



חה"כ לשעבר ג'מאל זחלקה, המשמש כיו"ר מפלגת בל"ד אמר: "איימן עודה מייצג רק את עצמו בעמדה זו, היא מנוגדת לעמדת הרשימה המשותפת ובל״ד מתנגדת לדבריו בתוקף. הוא עשה תרגיל מסוכן ביחסי ציבור שהתוצאה שלו תהיה עידוד הצבעה למפלגות ציוניות, ומתן לגיטימציה למפלגת הגנרלים שביצעו פשעי מלחמה נגד העם הפלסטיני ומתפארים בהם".



בתע"ל, מפלגתו של אחמד טיבי,  אמרו כי "אנחנו שואפים ליתר השפעה באמצעות גוש חוסם אם יפנו אלינו . נשמיע את דרישות הציבור הערבי בענייני כלכלה חברה ובתחום המדיני והלאומי. כניסה לקואליציה כעת היא אוטופיה לא קיימת ולא על הפרק בצל המשך הסכסוך הלאומי ישראלי פלסטיני. כחול לבן וגנץ הם לא כוס התה שלנו, הם רחוקים מהדרישות שלנו והם בכלל שואפים לממשלת אחדות עם הליכוד".



עוד נכתב כי "הדרישות מוכרות. הצגנו זאת בעבר: פרויקט ה2030 - תוכנית כלכלית על סך 64 מליארד שקלים, הקמת טריאדה - עיר ערבית, בית חולים  ואוניברסיטה ביישובים ערביים. החלטת ממשלה על מאבק בפשיעה ואלימות, תכנון ובנייה והפסקת הריסות, שדרוג מצב הבריאות והחינוך לרבות בחברה הערבית, חיבור אלפי בתים לחשמל, ביטול חוק הלאום, חוק קמיניץ וחוק האזרחות, מניעת איחוד משפחות, הגדלת תעסוקת ערבים בסקטור הציבורי. אנחנו ערים לקריאות בציבור שלנו ליתר מעורבות והשפעה ונעשה הכל שזה יקרה במסגרת העקרונות של תעל ושל הרשימה המשותפת. לעניננו, שוחחנו עם חה"כ עודה והוא אמר שעמדתו זו היא  רק לאחר סיום הכיבוש והקמת מדינה פלסטינית".



בליכוד ובימינה מיהרו למנף את דבריו של עודה כדי לנגח את כחול לבן. שרת התרבות והספורט מירי רגב אמרה בתגובה לדברים כי "הצהרת ״עודה- טיבי״ היא תחילתה של מדינת כל אזרחיה ואוסלו 2 וסופה של המדינה היהודית דמוקרטית. ממשלת לפיד גנץ בשיתוף ליברמן ('אין נאמנות אין אזרחות' ) יהיו חתומים על ממשלת שמאל קיצונית שלא נראתה כאן מעולם".



השר לביטחון פנים גלעד ארדן אמר כי "זו אחת הבעיות הכי חמורות ומסוכנות שחייבת לקבל עדיפות לאומית אצל כל משרדי הממשלה ובראש ובראשונה בפרקליטות המדינה. סכנה ביטחונית ואסון חברתי".



חה"כ מיקי זוהר (ליכוד) אמר ל"מעריב", כי "אחרי שליברמן חתם הסכם עודפים עם גנץ ולפיד התבשרנו שאיימן עודה מוכן לשבת בממשלה שלהם, הבשורה הזו לא מפתיעה כלל אך היא מדאיגה בהחלט. כדי למנוע ממשלת שמאל וליברמן בתמיכת הרשימה הערבית כולנו חייבים להצביע אך ורק לנתניהו והליכוד, רק הצבעה למחל תמנע את האסון הזה".



במפלגת "ימינה" התייחסו לדברי עודה ואמרו: "אחמד טיבי ואיימן עודה יהפכו בקרוב מסוכנים של הרשות הפלשתינית בכנסת ישראל לסוכנים זרים של אבו מאזן בממשלת ישראל".



"אחרי שנים בהם הרשימה המשותפת חופרת מנהרת טרור לכנסת ישראל דרך השת"פ של עזמי בשארה עם חיזבאללה והשתתפות חנין זועבי במשט המרמרה, התמיכה של איימן עודה בהקמת ממשלת שמאל היא תעודת הכשר לשר לענייני טרור בממשלת ישראל".



עוד אמרו, כי "עכשיו יותר מתמיד חייבים להבין הבחירות הללו הם בין "ימינה" גדולה בממשלת ימין חזקה , או ממשלת שמאל בתחפושת של אחדות איימן עודה, גנץ-לפיד והחבר ליברמן".



ואילו יו״ר מפלגת ישראל ביתנו, חה"כ אביגדור ליברמן, כתב בחשבון הפייסבוק שלו: ״הודעתו של איימן עודה מהיום שהרשימה המשותפת מוכנה לשבת בממשלת שמאל באה להכשיר את שלב ב' בתוכנית השלבים של נתן אשל. מה שמסתתר מאחורי ההודעה המוזרה הזו זה ניסיון לתת גושפנקה למהלך מסוכן של שת"פ בין "הליכוד" לרשימה המשותפת, כאשר היעד הוא הקמת ממשלה עם החרדים בתמיכת המפלגות הערביות. 'ישראל ביתנו' לא תסכים לשת"פ עם איימן עודה והרשימה המשותפת בשום צורה. מקומו של איימן עודה, שפעם אחר פעם מתייצב לצד חמאס וחיזבאללה וכל אוייבי ישראל, בפרלמנט ברמאללה ולא בכנסת ישראל. "ישראל ביתנו" תתמוך אך ורק בממשלה לאומית ליברלית רחבה ולא נהיה חלק מממשלה צרה, לא בראשות גנץ ולא בראשות נתניהו".



היחידה שבירכה על דבריו של עודה היתה סתיו שפיר (המחנה הדמוקרטי) שאמרה: ״איימן עודה מבין שהתפיסה צריכה להשתנות: בדמוקרטיה אמיתית, לכל האזרחים יש מקום סביב השולחן, גם בכנסת, גם בממשלה. זאת הדרך לשמור על ישראל גם ציונית, גם שיוויונית וגם דמוקרטית. לומר את זה ברור אחרי 70 שנה ולהתחיל להתקדם - זה אומץ".




על רקע הסערה שעוררו דבריו מיהר היום ח"כ עודה לפרסם פוסט בפייסבוק שבו הבהיר את דבריו והציג שורה של תנאים לתמיכה של הרשימה המשותפת בקואליציה, תנאים שקשה לראות קואליציה כלשהי נענית להם. וכך כתב: "נחום ברנע מידיעות אחרונות שאל אותי מתי נכנס לקואליציה. עניתי לו: סיום הכיבוש והקמת מדינה פלסטינית לצד ישראל, לא נהיה בקואליציה שבה האזרחים הערבים אזרחים סוג ב׳, ובכלל זה: ביטול חוק הלאום, ביטול חוק קמיניץ, הרחבת שטחי שיפוט והפסקת הריסות הבתים, תכנית אמיתית ומוצלחת למיגור האלימות והפשיעה, הקמת העיר הערבית הראשונה, בית חולים רשמי בעיר ערבית ואוניברסיטה ערבית ותקציבים לרשויות המקומיות הערביות. תנאי נוסף הוא צדק חברתי לכל האוכלוסיות המוחלשות - ערבים ויהודים".