ביום שלישי האחרון פורסם המוזיקאי ארקדי דוכין ביטל את השתתפותו בסדרת מופעים מוזיקליים באולם תרבות חדש בעיר ירושלים, הנושא את השם "בית בגיא", שמהווה שיתוף פעולה של הרשות לפיתוח ירושלים וארגון הימין אלע"ד המפעיל את "עיר דוד", גן לאומי במרכז שכונת סילואן הפלסטינית. כעת, גם הזמר דני רובס החליט לבטל את השתתפותו.



"אינני פוליטיקאי", כתב רובס בתגובתו. "אני מופיע בכל מקום בו רוצים לשמוע את המוזיקה שלי, אבל אינני מעוניין להכניס את האמנות שלי לקו אש של התנצחויות פוליטיות. אמשיך להשמיע את שיריי ואת דעותיי הליברליות והדמוקרטיות מכל מקום בו לא מעורב סכסוך פוליטי".



הרשות לפיתוח ירושלים וארגון אלע"ד הזמינו סדרה של 5 מופעים ממועדון זאפה, שסיפק לאירועים אמנים. לאחר פרסום המופעים התבצעה פנייה של קבוצת הפעילים "Free Jerusalem" לאמנים, בבקשה לבטל את המופע בגלל שיתוף הפעולה עם ארגון הימין, ודוכין ורובס החליטו שלא לקיים את המופעים שלהם.



סדרת המופעים נפתחה ביום שני בערב עם המלחין והיוצר נועם חורב, והיא ממשיכה להתקיים בסמוך לשכונה הפלסטינית באזור גיא בן הנום, ובמהלך הימים הקרובים צפויים להופיע במקום משה להב "הטיש הגדול", דני רובס ושלומי קוריאט.



עמותת אלע"ד (ראשי תיבות של "אל עיר דוד") היא עמותה ישראלית הפועלת לחיזוק הקשר היהודי אל ירושלים, ביסוס נוכחות יהודית ותיירות בעיר דוד שבסילואן ובאזורים הסמוכים. העמותה פועלת להשגת מטרותיה על ידי תיירות, חינוך ומחקר, חפירות ארכאולוגיות, רכישת בתים וקרקעות מתושבי סילוואן, או שכירתם מחברת עמידר, על מנת לשכן בהם יהודים.



מזאפה נמסר: ""קבוצת הזאפה פועלת בכל רחבי הארץ במגוון רחב של פרוייקטים בשיתוף פעולה הדוק עם הרשויות המקומיות וגופי תרבות. כך נהגנו גם עם הפניה שקיבלנו מהרשות לפיתוח ירושלים ועיר דוד. מתוך הכרה שהפעילויות המוצעות לקבוצה הינן במסגרת החוק ומתקיימות במתקנים הקשורים באופן ישיר לרשות המקומית או שליחיה. זאפה לא בחנה את הרקע של הלוקיישן המדובר, כפי שלא נעשה במקומות אחרים בהם פועלת הקבוצה ברחבי הארץ, ולא הייתה לה דרך לדעת כי מדובר במבנה במחלוקת. כגוף העוסק במוזיקה וקידום התרבות בישראל חשוב לנו להבהיר כי זאפה איננה נוקטת כל עמדה פוליטית, וכי כל אמן המופיע על במותינו ובפרויקטים בהם זאפה מעורבת רשאי לפעול לפי הבנתו ושמורה לו זכות הביטול, כפי שעשו ארקדי דוכין ודני רובס".



מ"Free Jerusalem" נמסר: "אנחנו שמחים שהמזימה של עמותת אלע״ד, זאב בעור כבש, להציג את עצמה כמיינסטרים לא עולה יפה. הם אמנם הצליחו להפיל את זאפה בפח, אבל ארקדי דוכין עשה את הדבר ההגיוני ביותר והוציא את עצמו מתוך הקלחת הזאת. אנחנו מקווים שאמנים אחרים ילכו בעקבותיו. הפעילות של עמותת אלע״ד מלבה את היצרים בירושלים, ואנחנו נמשיך לעמוד מולה בכל מקום; כשהם עובדים על אמנים וכשהם חומדים בתים של פלסטינים".



עיר דוד, הפועלת למען פיתוחה של ירושלים הקדומה לטובת הציבור הרחב, שמחה על קיומם של אירועי התרבות בהם משתתפים וימשיכו להשתתף מיטב האמנים הישראלים, בנוף הירושלמי של גיא בן הינום תחת כיפת השמיים. מדובר באחד האיזורים היפים של ירושלים ואנו בטוחים כי האירועים הצפויים להתקיים ב"בית בגיא" יהוו בשורה של ממש בסצינת התרבות הירושלמית, ויאפשרו לציבור ליהנות ממוסיקה מצויינת ומאירועי תרבות מעולים באווירה ייחודית. צר לנו כי ישנם גורמים קיצוניים ושוליים המנסים להשתמש באופן ציני באירועי התרבות ככלי לקידום אג'נדה פוליטית.