יממה לאחר שיו"ר ארגון המורים, רן ארז, הודיע כי הארגון ישבית את הלימודים בבתי הספר העל יסודיים בפתיחת השנה, היום (חמישי) הוצא צו מניעה לבית הדין הארצי לעבודה נגד סכסוך העבודה של הארגון. הצו הוגש ע"י מרכז השלטון המקומי, מרכז המועצות המקומיות, עיריות ירושלים, תל אביב-יפו וחיפה, הטוענים בו כי ההכרזה על השביתה היא הפרה של התחייבויות ארגון המורים בהסכם השכר עליו חתמו במרץ' 18, הכולל סעיף של "שקט תעשייתי" עד לשנת 2022.
 
בבקשה לצו מניעה נכתב כי "במהלך השבוע האחרון הארגון מכריז, השכם והערב, על סכסוכי עבודה שונים ומשונים, כל יום והסכסוך שלו תוך שהוא מודיע שבכוונתו שלא לפתוח את שנת הלימודים". עוד נכתב כי "אין לפנינו אף לא סכסוך אחד המעלה עילה לגיטימת, כאשר ממילא נמצאים הצדדים בתקופה של שקט תעשייתי, ואינם מקיימים משא ומתן להסכם קיבוצי חדש. נוכח האמור, אין כל הצדקה לנקוט צעדים ארגוניים, שכן אין לצעדים אלה כל תכלית לקדם הידברות או משא ומתן".
 
יו״ר ארגון המורים התייחס לכך ואמר כי ״לצערי הרב שוב המרכז לשלטון מקומי מזלזל בבית הדין לעבודה ומבקש צווים באופן אוטומטי כדי לחמוק מפתרון הבעיות הרבות ולפגוע במורים, בתלמידים ובהורים. הם מזלזלים כי הם בטוחים שיקבלו צווים, הם רואים בבית הדין לעבודה חותמת גומי וכך הם מתנהגים. הגיע הזמן לשים לזה סוף".
 
כזכור, ארז אמר אתמול כי "אנחנו נמצאים ברגע קריטי מאוד, מורי ישראל קורסים והמדינה עוסקת בבחירות. המורים הפכו במשך 4 השנים האחרונות לשק החבטות של מערכת החינוך - משרד החינוך, משרד האוצר, בעלויות, השלטון המקומי, ההורים והתלמידים. נוצר מצב שבו מורים לא מסוגלים יותר לעבוד".
 
"המורים מסרבים להמשיך להיות שק החבטות של הממשלה, משרדי האוצר והחינוך מתעלמים מבעיות אקוטיות של מורי ישראל, ב-6 השנים האחרונות התקיימו 4 מערכות בחירות בישראל. כתוצאה מכך לא מתקיים רצף שלטוני, ומי שנפגעים יותר מכל הם המורים, שמעמיסים עליהם בכל פעם עוד משימות ולא פותרים להם בעיות קיימות במערכת החינוך", הוסיף ארז. "אנחנו מנסים לפתור בעיות בהידברות עם משרדי החינוך, האוצר, השלטון המקומי - שום דבר לא מתקדם אפילו מילימטר. משרדי האוצר והחינוך התרגלו לתופעה שהמורים יעבדו עבודת כפייה".

“הגיע הזמן לפתור את הבעיה מהשורש"

ברשתות החברתיות נרשמה השבוע תמיכה רבה באיומי ההשבתה ובמורים. בין התגובות, נכתב: “לא לוותר הפעם. דרושה ממשלה חדשה, בלי הבטחות ריקות”, “המורים שווים המון, וחבל שמי שמעסיק אותם, משרד החינוך והאוצר, לא מבינים זאת”. הקבינט הציבורי לחינוך, ארגון שקם בתחילת החודש ומייצג את ראשי ארגוני הגג היציגים בתחום החינוך, בחר להביע תמיכה פומבית במורים. “הגיע הזמן לפתור את הבעיה מהשורש, ולא לשים כל שנה עוד פלסטר על הפצע הפתוח”, נמסר מהארגון. “מדינת ישראל חייבת לשים בראש סדר העדיפויות את הצורך במשיכת אנשים טובים ואיכותיים למקצוע ההוראה, והפיכתו למקצוע מבוקש ויוקרתי. על מנת לעשות זאת, הגיע הזמן לשים סוף לתנאים הגרועים של מורי ישראל, ולהתחיל לפעול כדי שיקבלו את הכבוד הראוי להם, גם אם זה דורש להשבית את שנת הלימודים הקרובה”.



בתגובה לשביתה הצפויה במערכת החינוך, אמר אתמול יו”ר מפלגת העבודה-גשר ח”כ עמיר פרץ כי מפלגתו לא תיכנס לשום ממשלה “שמפקירה את המורים וזונחת את החינוך”. לדבריו, “ממשלת נתניהו מפקירה את החינוך, את המורים ואת הילדים שלנו. ראש ממשלה אטום שלא רואה בני אדם ממטר, לא יכול לראות את המורים שמלמדים בכיתות הסרדינים”, אמר פרץ.



פרץ ציין עוד כי ״מורה ללא ביטחון תעסוקתי, שמתקשה לסגור את החודש, אינו יכול לתת חינוך טוב לילדינו. אנחנו מתחייבים לדאוג לשכר הולם למורים, לכיתות קטנות וליחס אישי לכל תלמיד בישראל. אצלנו, בני אדם הם לפני הכול”.גם במחנה הדמוקרטי הודיעו כי הם “תומכים במאבק המורים הצודק ומתחייבים כי בממשלה נעמיד את נושא החינוך ומעמד המורים בראש סדר העדיפויות, מתוך הבנה שבחינוך טמון ביטחונה האמיתי של מדינת ישראל. המורים הם, הלכה למעשה, המפתח לדמוקרטיה - לחינוך אזרחי, למעורבות ולאחריות חברתית”.



“במקום להבטיח את עתיד ילדינו, נתניהו עסוק בהשגת חסינות ומפקיר את מערכת החינוך לקיצונים, המאפשרים לעמותות ימין הזויות להיכנס לכיתות בבתי הספר הממלכתיים ולהטיף לילדינו”, נאמר בהודעת המפלגה. “המחנה הדמוקרטי מתחייב לעצור את הרס מערכת החינוך, ולדאוג למעמדם של המורים ולשכר הוגן בעבור מלאכתם החשובה. נקטין את הכיתות, נפעל לקידום חוק חינוך חובה חינם מגיל אפס, נחיל יום לימודים ארוך ונספק ארוחת צהריים חמה לכל ילד. רק כך נוכל להבטיח את עתידה של מדינת ישראל”.