על רקע הנתונים על צניחה בשיעור בעלות על דירה בקרב משפחות צעירות, התראיינה היום (חמישי) חברת המחנה הדמוקרטי, סתיו שפיר, לתכנית "איפה הכסף" ב-103FM וסיפקה את פרשנותה למשבר הדיור: "מהיכרותי עם המציאות ומנתוני עומק שחשפנו בשנים האחרונות בוועדת שקיפות של המספרים האמיתיים ברשויות, הנתונים אפילו יותר מדאיגים. אנשים מכנים את זה כתסמין 'שנת 78', הסיכוי של כמעט כל מי שנולד בישראל אחרי שנת 78 לרכוש דירה בבעלותו ירד דרמטית".

מה קרה אחרי שנת 78?
"חוסר אחריות ממשלתית בכל תחומי הדיור. אנחנו מחלקים את תחום הדיור לשלושה עולמות: יש את הדירות לרכישה, דיור להשכרה ודיור ציבור, והם כמובן משליכים אחד על השני. כשהממשלה פירקה את הדיור הציבורי וגרמה לכך שרוב משפחות הדיור הציבורי, מעל ל-160 אלף משפחות, עברו לשוק השכירות הפרטית בלי פיקוח, היא המשיכה לדחוף את מחירי השכירות למעלה. אנשים בקצה שמצליחים ורוכשים דירה בכסף שאין להם לוקחים חובות לכל החיים, כך אנחנו מייצרים מעגל הרסני כשגם הדיור הציבורי לא זוכים לדירה יציבה כדי לפתח את החיים שלהם, בשכירות המחירים ממשיכים לעלות בלי פיקוח וברכישה המדינה היא הבעלים של 93 אחוזים מהקרקע. הרי במקום לעשות מאמצים להגדיל את ההיצע ובמקומות הנכונים..."
מה זאת אומרת מאמצים זה נתון לשליטתה המוחלטת של הממשלה, זאת החלטה שצריכה להתקבל...
"חד משמעית. והיא עוברת בכל מיני מקומות, גם במאבק השחיתות העצומה שקיימת בשוק הזה שהרבה ממנה נגרם על ידי ההתנהלות של הממשלה. אני בכל העבודה שלי גיליתי שגורמים בממשלה לא מעוניינים לפתור את הבעיה".

זה בעצם העניין, ולמה?
"הם נאבקו בנו כל כך הרבה עד שהצלחנו להעביר את חוק השכירות בטענה שאין בעיה בשוק הזה. 2 מיליון ישראלים שוכרי דירות ומבחינת הממשלה הם לא מכירים בהם, אין בעיה הכל מתנהל טוב. אנחנו רואים את שרת המשפטים לשעבר שהתנגדה כל כך לחוק השכירות שבסוף העברנו על אפה ועל חמתה אבל התנגדה לחוק מורחב, אומרת היום לצעירים 'לכו תעברו לגור שטחים'".

 
למה נראה שאין אינטרס אמיתי להוריד את מחירי הדיור? 
"כי זה דורש אחריות והמשכיות, כדי לפתור את בעיית הדיור צריך לתת פתרון הוליסטי".
 
קיבלת היום את המושכות. מה את עושה כדי לשנות את המצב?
"הגדלת ההיצע בדיור הציבורי וכמובן מתמרצים את הגופים המוסדיים להשקיע בדיור ציבורי ובדיור להשכרה. בונים את זה בצורה חכמה, כלומר לא בונים ערים ושכונות שמנותקות מהמרכז ואין אליהם תחבורה ציבורית אלא בונים בצורה שקרובה למרכזי תעסוקה ולמוסדות חינוך כך שאנשים יכולים לגור בהם ולא נדרשים לקנות 2 כלי רכב או להיתקע"
 
מה עוד?
"פיקוח דיפרנציאלי על שוק השכירות כשההחלטה עוברת לרשויות המקומיות, שכירות הוגנת עם כללים שהכנסנו כבר בחוק השכירות אבל עם תוספת שאשפר גם להתנהל באזורי הביקוש מול המחיר כמו שקורה בניו יורק, בגרמניה, בצרפת ובאנגליה".
 
ובבעלות?
"בבעלות צריך לתמרץ פרויקטים של דיור בר השגה אבל דיור בר השגה אמיתי".
 
מה השוני מתכנית המחיר למשתכן של השר כחלון?
"תכנית מחיר למשתכן תקעה אלפי משפחות בלי דירה, כאלה שלא יודעות עד היום מתי הן מקבלות את המפתח לדירה. נעשתה בחוסר שקיפות נוראי כלפי הרבה מהזכאים, כשהרבה מהדירות היו באיכויות מאוד ירודות. ומעבר לכל גם מבחינה כלכלית זו לא תכנית שיש בה היגיון, לקחת כספים מכל משלמי המיסים ולתת אותם, במקום לדחוף אנשים מלמטה, לעשירון העליון זה פחות הגיוני...."
 
מי הפרטנרים הפוליטיים שלך לייצר דיור בר השגה?
"היום כל המדינה חייבת להבין שמשבר הדיור הוא כל כך עמוק שצריך להתחיל לפתור אותו. צריך פתוח את העיניים, יש מודלים בעולם שעובדים, המודל של דיור בר השגה עובד. המודל מחושב לפי ההכנסה הפנויה של הדייר, לא לפי מחיר השוק. עד 30 אחוז מההכנסה הפנויה של הדייר יכול לצאת על הוצאות דיור ולפי זה קובעים מה זה מחיר של דיור בר השגה".
 
לבסוף, התייחסה שפיר לעובדה כי אחד ממכניסי הכספים הגדולים ביותר זה המיסוי, המיסוי על הקרקעות וכן הלאה. וככל שהמדינה תקבל פחות כסף ממיסים בהיא לא תאפשר פיתוח של דברים אחרים."זה לפעמים מוצג ככה אבל האמת היא שהסחבת והבירוקרטיה הלא נכונה שיש בהרבה מהמקרים האלה והרבה מהשחיתות שקיימת בתוך השוק הזה, אנחנו מכירים את זה בתוך קבלת אישורי הבניה ונושאים אחרים שהבאנו אותם לדיונים בכנסת הרבה פעמים, כל זה לא מסייע לכלכלה הישראלית אלא בדיוק להיפך", אמרה. "כדי להביא להגדלה של הצמיחה צריך לדאוג לאזרחים ולתת להם הזדמנות, כשלכל כך הרבה צעירים אין שום סיכוי לחיות בדירה משלהם, לא נותנים להם סיכוי לפתח את החיים שלהם וזה פוגע בכלכלה, צריך להשקיע ואז המצב הזה משתנה".